Welke thermostaat D24TIC
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-12-2015 23:51 #1104757
door V700 register
Welke thermostaat D24TIC is gemaakt door V700 register
Beste leden, dieselrijders
De thermostaat van mijn 940 met D24TIC blok is aan vervanging toe.
Welke wordt daar nu best voor gebruikt, welke openingstemperatuur wordt er aangeraden voor dit type blok?
Alvast bedankt voor de info
De thermostaat van mijn 940 met D24TIC blok is aan vervanging toe.
Welke wordt daar nu best voor gebruikt, welke openingstemperatuur wordt er aangeraden voor dit type blok?
Alvast bedankt voor de info
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-12-2015 09:41 #1424045
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Heb
Heb je geen boekje? Daar staat het in.
Je zou bij de dealer (VW en/of Volvo) of webwinkel kunnen kijken welke temperaturen er zijn en daar een keuze in maken. Wellicht zijn de verschillen marginaal, maar kouder lijkt me iets beter (meer koelreserve omdat er bij lagere temperatuur over the radiateur gekoeld wordt en iets minder uitzetting/krimp bij opwarmen/afkoelen) maar warmer kan iets zuiniger zijn. Ik zou de laagste temperatuur pakken.
Je zou bij de dealer (VW en/of Volvo) of webwinkel kunnen kijken welke temperaturen er zijn en daar een keuze in maken. Wellicht zijn de verschillen marginaal, maar kouder lijkt me iets beter (meer koelreserve omdat er bij lagere temperatuur over the radiateur gekoeld wordt en iets minder uitzetting/krimp bij opwarmen/afkoelen) maar warmer kan iets zuiniger zijn. Ik zou de laagste temperatuur pakken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-12-2015 10:05 #1424046
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic dieseltje moet lekker warm worden
Dan loopt de motor zuiniger en is stiller.
Gates of Wahler 88 graden
www.skandix.de/de/fahrzeug-teile/kuehlun...mittel-88-c/1000921/
Gates of Wahler 88 graden
www.skandix.de/de/fahrzeug-teile/kuehlun...mittel-88-c/1000921/
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-12-2015 10:34 #1424048
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bij
Bij de benzine redblocks heb je 87 of 92 graden. Dan ga ik liever voor 87 dan 92 graden.
88 voor een diesel lijkt me een mooie temperatuur, zou inderdaad ook niet kouder gaan.
88 voor een diesel lijkt me een mooie temperatuur, zou inderdaad ook niet kouder gaan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2
21-12-2015 00:15 #1424151
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Thermostaat fabels
Een koudere of warmere thermostaat dan door de fabriek aangegeven dient geen enkel nut. Zuiniger lopen, minder slijtage of een stillere motor is uiteraard wel mogelijk. Dan trek je de minkabel van de accu los en je schaft jezelf wandelschoenen aan. De beste temperatuur is de werktemperatuur. Voor een wandelaar 37 graden, voor een D24TIC thermostaat 88 graden.
Soms wordt de thermostaat kouder gekozen (bij zware belastingen onder de dagelijkse tropische omstandigheden zoals met de caravan naar Centraal Afrika) of warmer (wanneer het erg lang duurt tot de temperatuurnaald op de vertrouwde plaats staat) Dit laatste is zeer belangrijk voor ons Nederlanders, komt namelijk voor op de Noordpool.
Bij de aanbevolen temperatuur voelt de motor zich lekker en is de smering optimaal. Al die 'verbeteringen' zijn meestal 'bedacht' door mensen die de constucteur slim af willen zijn. Gewoon fabrieksvoorschrift volgen, daar is écht over nagedacht. Hoewel, soms...?
Het komt voor dat een motor niet warm genoeg wordt, te langzaam op temperatuur komt of juist te heet wordt. De oorzaak is dan meestal, afgezien van vervuiling van het koelcircuit of een verstopte radiateur, een niet goed werkende thermostaat. Een motor die goed warm is heeft altijd een koelwatertemperatuur van zo'n 90 tot 100 graden C, af te lezen via de temperatuurmeter in het instrumentenpaneel.
De juiste controleprocedure:
1. Claim in de huishoudelijke ruimte (echtelijke ruzie toegestaan) het fornuis, het steelpannetje en een thermometer die min of meer de correcte temperatuur aangeeft. Vul de pan met water, hang in plaats van de piepers de thermostaat in het water (met een draadje aan een stangetje dwars over de pan) en hang de thermometer ook in het water. Wanneer het water op rookworsttemperatuur komt, is het opletten geblazen, je ziet dat de thermostaat begint te openen. Vergelijk bij volledige opening de temperatuur die op de thermostaat staat ingegraveerd met de temperatuur op de thermometer. Wanneer deze meer dan drie a vijf graden afwijkt is de thermostaat echt gaar. Op een bord gooien, ketchup en mayo er over, en een verse thermostaat monteren.
Staat de thermostaat bij kamertemperatuur open dan is-ie, zoals als ook bij een openstaande mossel, bedorven. Je kunt je dan de moeite van het testen sparen. Archiveren dat exemplaar.
Mijn ervaring is dat een thermostaat een zeer lang leven heeft. Op mijn 940 (610.00 km) is het geval nog nooit vervangen. Inderdaad, er staat Volvo op. Het enige dat af en toe moet worden vervangen na een demontage is het afdichtrubber dat om de rand zit. Dus ben je van zins te gaan controleren, schaf je dan preventief, zoals dat meestal met rubbers wijselijk is, zo'n afdichting aan...
Soms wordt de thermostaat kouder gekozen (bij zware belastingen onder de dagelijkse tropische omstandigheden zoals met de caravan naar Centraal Afrika) of warmer (wanneer het erg lang duurt tot de temperatuurnaald op de vertrouwde plaats staat) Dit laatste is zeer belangrijk voor ons Nederlanders, komt namelijk voor op de Noordpool.
Bij de aanbevolen temperatuur voelt de motor zich lekker en is de smering optimaal. Al die 'verbeteringen' zijn meestal 'bedacht' door mensen die de constucteur slim af willen zijn. Gewoon fabrieksvoorschrift volgen, daar is écht over nagedacht. Hoewel, soms...?

Het komt voor dat een motor niet warm genoeg wordt, te langzaam op temperatuur komt of juist te heet wordt. De oorzaak is dan meestal, afgezien van vervuiling van het koelcircuit of een verstopte radiateur, een niet goed werkende thermostaat. Een motor die goed warm is heeft altijd een koelwatertemperatuur van zo'n 90 tot 100 graden C, af te lezen via de temperatuurmeter in het instrumentenpaneel.
De juiste controleprocedure:
1. Claim in de huishoudelijke ruimte (echtelijke ruzie toegestaan) het fornuis, het steelpannetje en een thermometer die min of meer de correcte temperatuur aangeeft. Vul de pan met water, hang in plaats van de piepers de thermostaat in het water (met een draadje aan een stangetje dwars over de pan) en hang de thermometer ook in het water. Wanneer het water op rookworsttemperatuur komt, is het opletten geblazen, je ziet dat de thermostaat begint te openen. Vergelijk bij volledige opening de temperatuur die op de thermostaat staat ingegraveerd met de temperatuur op de thermometer. Wanneer deze meer dan drie a vijf graden afwijkt is de thermostaat echt gaar. Op een bord gooien, ketchup en mayo er over, en een verse thermostaat monteren.
Staat de thermostaat bij kamertemperatuur open dan is-ie, zoals als ook bij een openstaande mossel, bedorven. Je kunt je dan de moeite van het testen sparen. Archiveren dat exemplaar.
Mijn ervaring is dat een thermostaat een zeer lang leven heeft. Op mijn 940 (610.00 km) is het geval nog nooit vervangen. Inderdaad, er staat Volvo op. Het enige dat af en toe moet worden vervangen na een demontage is het afdichtrubber dat om de rand zit. Dus ben je van zins te gaan controleren, schaf je dan preventief, zoals dat meestal met rubbers wijselijk is, zo'n afdichting aan...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-12-2015 11:44 #1424160
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Volvo
Volvo geeft voor de B230 redblocks 2 mogelijkheden, namelijk 87 of 92 graden. Ik neem dan maar aan dat die beide door "de fabrikant" zijn voorgeschreven. Het verschil is overigens klein, dus de keuze zal meer gebaseerd zijn op smaak dan dat het nu verschil van dag en nacht gaat zijn. Welke temperaturen zijn voorgeschreven voor de dieselblokken weet ik niet.
De temperatuurmeter zit toch meestal in de kop en in het circuit van de gesloten thermostaat? Als die aanname correct is dan maakt het voor de tijd dat de naald van de temperatuurmeter in het midden staat toch niet uit welke thermostaat je hebt? Pas als de naald in het midden staat gaat de thermostaat open. Het verschil tussen verschillende temperaturen lijkt me dan of de naald net voor 12 uur staat, of net na (als je dat verschil zou kunnen zijn bij de Volvo meters). Het voorgaande uiteraard bij een goed werkende thermostaat die niet vast zit in geopende of gesloten stand.
Volgens mij heb je een uitzonderlijke thermostaat getroffen Jur, meer dan 6 ton met 1 thermostaat lijkt me nogal veel.
De temperatuurmeter zit toch meestal in de kop en in het circuit van de gesloten thermostaat? Als die aanname correct is dan maakt het voor de tijd dat de naald van de temperatuurmeter in het midden staat toch niet uit welke thermostaat je hebt? Pas als de naald in het midden staat gaat de thermostaat open. Het verschil tussen verschillende temperaturen lijkt me dan of de naald net voor 12 uur staat, of net na (als je dat verschil zou kunnen zijn bij de Volvo meters). Het voorgaande uiteraard bij een goed werkende thermostaat die niet vast zit in geopende of gesloten stand.
Volgens mij heb je een uitzonderlijke thermostaat getroffen Jur, meer dan 6 ton met 1 thermostaat lijkt me nogal veel.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-12-2015 15:13 #1424164
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Als je regelmatig KVS
Als je regelmatig KVS ververst en netjes het juiste (originele!) spul gebruikt, is dat misschien helemaal niet zo uitzonderlijk.
Ik heb eerlijk gezegd ook nooit een thermostaat hoeven vervangen, hoewel dat niet zegt dat ze zes ton meegaan. Twee ton wel, dat kan ik van die van Rooie Sien in elk geval vaststellen.
Ik heb eerlijk gezegd ook nooit een thermostaat hoeven vervangen, hoewel dat niet zegt dat ze zes ton meegaan. Twee ton wel, dat kan ik van die van Rooie Sien in elk geval vaststellen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam