5 bak diesel defect
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-05-2015 14:03 #1103867
door V700 register
5 bak diesel defect is gemaakt door V700 register
Mijn oude vertrouwde simpele 740 6 cilinder diesel uit 1985 dreigt me in de steek te gaan laten. De versnellingsbak maakt met het optrekken steeds meer lawaai en ik vrees dat het binnenkort afgelopen is. Hij heeft inmiddels bijna 300.000km gelopen.
Ik weet dat de 5 bakken van die tijd redelijk gevoelig waren en dat dit euvel vaker voorkwam. Het loopvlak voor het lager op het torentandwiel onder de prise-as heeft het zeer waarschijnlijk begeven.
Zo klinkt het ook: met optrekken veel lawaai maar zodra je in de 4e versnelling zit valt het mee. Ook als je stil staat en je trapt de koppeling in verdwijnt het lawaai.
Nu kan ik een 5 bak krijgen, ook uit 1985, maar dit is een benzineuitvoering. Ik had begrepen dat de benzine en dieselbakken qua tandwieloverbrengingen gelijk zijn en dat ik alleen de koppelingshuis moet overzetten.
Klopt dit?
Toch aarzel ik omdat deze benzine ook alweer 222.000km op de teller heeft staan en ook van 1985 is. Hij heeft ook een km teller aandrijving en de mijne niet: km sensor op achteras.
Zijn de latere jaren van de M47 robuuster en aangepast?
Heeft er iemand wellicht nog een goede bak die niet alsnog snel defect raakt?
Ik weet dat de 5 bakken van die tijd redelijk gevoelig waren en dat dit euvel vaker voorkwam. Het loopvlak voor het lager op het torentandwiel onder de prise-as heeft het zeer waarschijnlijk begeven.
Zo klinkt het ook: met optrekken veel lawaai maar zodra je in de 4e versnelling zit valt het mee. Ook als je stil staat en je trapt de koppeling in verdwijnt het lawaai.
Nu kan ik een 5 bak krijgen, ook uit 1985, maar dit is een benzineuitvoering. Ik had begrepen dat de benzine en dieselbakken qua tandwieloverbrengingen gelijk zijn en dat ik alleen de koppelingshuis moet overzetten.
Klopt dit?
Toch aarzel ik omdat deze benzine ook alweer 222.000km op de teller heeft staan en ook van 1985 is. Hij heeft ook een km teller aandrijving en de mijne niet: km sensor op achteras.
Zijn de latere jaren van de M47 robuuster en aangepast?
Heeft er iemand wellicht nog een goede bak die niet alsnog snel defect raakt?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-05-2015 14:04 #1418605
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic x
x
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-05-2015 14:10 #1418606
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Km stand is niet zo heel belangrijk
De kilometerstand van een bak is niet zo heel belangrijk.
Je kunt allerlei bakken uitruilen. Je zou er ook vrij eenvoudig een automaatbak onder kunnen zetten met pedaalgroep en cardanas.
Je kunt allerlei bakken uitruilen. Je zou er ook vrij eenvoudig een automaatbak onder kunnen zetten met pedaalgroep en cardanas.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-05-2015 14:26 #1418607
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic automaat??
Die 6 cilinder diesel is zo al traag genoeg, nu ook nog automaat...
Ik ga liever voor de simpelste oplossing: 5 bak vervangen door iets wat lang meegaat.
Ik ga liever voor de simpelste oplossing: 5 bak vervangen door iets wat lang meegaat.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-05-2015 17:33 #1418613
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic 5
Heb nog wel een goede 5 bak M47 voor een Diesel liggen. Mag je van me overnemen.. Is plug en play.
Km stand is een beetje onbekend maar hij reed en schakelde prima.
Groeten,
Gerben
Km stand is een beetje onbekend maar hij reed en schakelde prima.
Groeten,
Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-05-2015 19:09 #1418616
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vreemd
Op zich vind ik het wel vreemd dat een handbak al bij 3000000 km de geest geeft. Dat is ongebruikelijk.
Ken je de historie van de auto?
Groet, Lieme Huib
Ken je de historie van de auto?
Groet, Lieme Huib
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-05-2015 21:34 #1418620
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic bekend
ben redelijk bekend met de geschiedenis van deze Volvo 740
Toen ik hem kocht had hij maar 125.000 km gelopen. Ongeveer 30.000km per jaar. Mijn vrouw rijdt 80% van de km en ze rijdt heel beheerst maar hoe dan ook: de trekkracht is nu niet echt om wakker van te liggen toch?
Ik heb al die jaren al het onderhoud zelf gedaan maar eerlijk gezegd nooit de bakolie vervangen. Doen jullie dat wel? Wel diverse keren het peil gecontroleerd. Altijd op peil en hoefde nooit wat in want hij lekte niet.
Toen ik hem kocht had hij maar 125.000 km gelopen. Ongeveer 30.000km per jaar. Mijn vrouw rijdt 80% van de km en ze rijdt heel beheerst maar hoe dan ook: de trekkracht is nu niet echt om wakker van te liggen toch?
Ik heb al die jaren al het onderhoud zelf gedaan maar eerlijk gezegd nooit de bakolie vervangen. Doen jullie dat wel? Wel diverse keren het peil gecontroleerd. Altijd op peil en hoefde nooit wat in want hij lekte niet.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-05-2015 09:28 #1418634
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Alleen automaatolie
Nee ik heb van mijn handbak auto de transmissie olie nog nooit vervangen.
Inmiddels staat die op 375000 km.
Bij mijn automaten is de transmissie olie wel vervangen.
Volgens mij is het niet noodzakelijk om die handbak-olie te vervangen, maar het zal vast geen kwaad kunnen.
Groet,
Lieme Huib
Inmiddels staat die op 375000 km.
Bij mijn automaten is de transmissie olie wel vervangen.
Volgens mij is het niet noodzakelijk om die handbak-olie te vervangen, maar het zal vast geen kwaad kunnen.
Groet,
Lieme Huib
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-06-2015 11:22 #1419524
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic M47 toch anders
Ik heb de benzine 5-bak met kilometertelleraandrijving uit een 240 er onder gezet. Dit ging niet zonder slag of stoot.
- deze bak is 3 a 4cm langer vanwege kilometertelleraandrijving. Dus kreeg ik problemen met de cardanas. Die paste niet meer en moest ingekort. Hele cardanas er maar onderuit getrokken en bij het schuifstuk gedemonteerd en daar ingekort. Daarom kwam het middenlager van de cardanas ook naar achteren en moest ik de aan het chassis geschroefde steun aanpassen. Dat ging allemaal best vlot en werkt uiteindelijk perfect.
- Ook moest ik de pookbeugel en koppelingshuis overzetten maar dat wist ik van tevoren. Kilometertelleraandrijving heb ik afgedopt anders gaat ie daar lekken. Echter had ik alles ingebouwd en naar tevredenheid proefgereden keek ik eens goed naar de oude kapotte bak wat daar nou mis mee was. Toen viel me op dat er op het uiteinde van de prise-as een busje zat. Die zat niet op de benzineversie. Het toplagerbusje die moet er op omdat de toplager naaldlager van een d6 diesel groter van diameter is.
Sjips: dat werd weer uitbouwen. Na uitbouw busje gemonteerd en huppekee de boel weer er in. Nu loopt de boel weer als vanouds zonder rammel van dat lager.
Het was trouwens het prise-as lager wat defect is. Heb nog wel gekeken of het lagerbusje (toplager) misschien defect was maar niks aan te zien. Dus tast in het duister over de oorzaak van dit defecte lager. Hopen dat het nu nog lang mee gaat.
- deze bak is 3 a 4cm langer vanwege kilometertelleraandrijving. Dus kreeg ik problemen met de cardanas. Die paste niet meer en moest ingekort. Hele cardanas er maar onderuit getrokken en bij het schuifstuk gedemonteerd en daar ingekort. Daarom kwam het middenlager van de cardanas ook naar achteren en moest ik de aan het chassis geschroefde steun aanpassen. Dat ging allemaal best vlot en werkt uiteindelijk perfect.
- Ook moest ik de pookbeugel en koppelingshuis overzetten maar dat wist ik van tevoren. Kilometertelleraandrijving heb ik afgedopt anders gaat ie daar lekken. Echter had ik alles ingebouwd en naar tevredenheid proefgereden keek ik eens goed naar de oude kapotte bak wat daar nou mis mee was. Toen viel me op dat er op het uiteinde van de prise-as een busje zat. Die zat niet op de benzineversie. Het toplagerbusje die moet er op omdat de toplager naaldlager van een d6 diesel groter van diameter is.
Sjips: dat werd weer uitbouwen. Na uitbouw busje gemonteerd en huppekee de boel weer er in. Nu loopt de boel weer als vanouds zonder rammel van dat lager.
Het was trouwens het prise-as lager wat defect is. Heb nog wel gekeken of het lagerbusje (toplager) misschien defect was maar niks aan te zien. Dus tast in het duister over de oorzaak van dit defecte lager. Hopen dat het nu nog lang mee gaat.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-06-2015 11:25 #1419525
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic M47 bak repareren.
Heb nog ff gekeken of ik het kapotte lager kan demonteren maar valt niet mee. Heb je speciaal gereedschap nodig voor denk ik.
Is dit lager trouwens makkelijk te krijgen?
Is dit lager trouwens makkelijk te krijgen?
Moderators: Jerry Stam