Volvo 760II TDIC 1988

• K. Lelievre
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-04-2015 14:25 #1103589 door K. Lelievre
Volvo 760II TDIC 1988 is gemaakt door K. Lelievre
Hoi iedereen

Mijn 765II TDIC van 1990 start en rijd weer goed na het vervangen van de flexibele brandstofleidingen onder de motorkap en aan de dieseltank. Daar ben ik heel blij mee want ik begon men dagelijkse dieselbeest al te missen!!

Nu had ik het briljante idee om een extra diesel erbij te kopen als reserveauto. Kwestie van niet zonder diesel te vallen. Na wat zoeken kwam ik uit om een 764II TDIC uit 1988. De eigenaar had er tot vorige maand elke dag mee gereden en veel kosten aan gemaakt. Op een morgen wou hij vertrekken naar het werk. De diesel sloeg probleemloos aan. Bij het vertrek echter, viel de auto in derde versnelling stil en sindsdien heeft hij niet meer gereden. Na wat gepalaver over de prijs toch beslist om deze te kopen. Een hele mooie uitvoering en nog wel te repareren dacht ik.

Nu heb ik er gisteren even mee bezig geweest. Even gevoeld of alles nog vlot draaide met de hand, batterij erin en starten maar!! Niet dus!! De motor draait prima rond en na even starten lijkt hij aan te slaan. Hij draait eventjes, maakt ook toeren, en valt dan weer uit. Meerdere keren proberen starten maar dat gaf niks meer dan een platte batterij. De auto produceert een geweldig mistgordijn van witte rook bij het starten. Het ruikt naar onverbrande diesel. Tijdens het starten hoor ik ook af en toe een piepend of schrepend geluid. Dat komt en gaat. Het is er niet altijd, dus heeft er misschien niks mee te maken.

Even getest of het niet hetzelfde probleem was als mijn andere 760 (niet genoeg brandstof), maar dat is het niet. De pomp zuigt goed aan. Het voorverwarmingsrelais gaat aan en uit dus dat werkt ook. Hebben we getest met een ander relais.

Iemand enig idee in welke richting ik moet denken?? Gloeiers? Gescheurde kop? Ik weet het niet direct. Toen de motor draaide hoorde ik niks verkeerds. Draaide netjes rond en rookte niet overdreven. Maar dat duurde maar een tiental seconden.

Alle hulp is welkom!!!

Groeten

Kjell

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-04-2015 15:41 #1417245 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Pomp
Leuk verhaal !

Misschien dat de pomp afstelling niet fris is?

Wel oppassen met schrapende geluiden!
Misschien dat de distributieriem een tandje is versprongen?

Even alles goed nalopen of het optijd staat.

Groeten,
Gerben

• K. Lelievre
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-04-2015 21:57 #1417260 door K. Lelievre
Beantwoord door K. Lelievre in topic Ik vrees dat het einde
Ik vrees dat het einde verhaal is voor dit blok.

Ik heb nog een roeste 760I turbodiesel staan met een draaiend blok, maar ik begrijp dat dat niet 1 op 1 gaat passen.

Misschien dat we die dan maar inbouwen en ombouwen naar een TDIC. Lijkt me heel wat werk maar ik vind het zo'n zonde van die 760II. :D

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-04-2015 14:57 #1417278 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zoals de meesten wel weten..
... ben ik super atechnisch :(

Maar als ik het zo lees: Zou het misschien de diefstal beveiliging kunnen zijn? Als dat niet werkt krijg je volgens mij dat afslaan (Hoe ik dat weet? Twingo, schade en schande...) Het roken zou dan kunnen komen omdat er steeds diesel in de cilinders wordt gepompt.

Succes!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-04-2015 22:03 #1417296 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Waarom
Waarom denk je dat het einde verhaal is?

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-04-2015 22:07 #1417297 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Als hij nog
Als hij nog even wilde lopen is er misschien nog hoop....

Groeten<
Gerben

• K. Lelievre
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-04-2015 22:12 #1417298 door K. Lelievre
Beantwoord door K. Lelievre in topic @JP Elverding
@JP Elverding

Dat klinkt aannemelijk. Ik moet even kijken of er en anti diefstal inzit. Mijn andere 760 heeft dat ook, maar als je de beveiliging inschakelt doet de starter helemaal niks. bedankt voor de tip. ik kijk het even na!!

@Henk940LPT

Ik weet het niet Henk. ik heb een slecht gevoel bij dit blok. Ik heb al veel diesels gehad, altijd starten, soms met wat rook of zo, maar starten doen ze altijd. Deze dus niet. Vind het raar. Veel elektronica hebben ze niet. Dus waar zou het dan aan liggen? ;)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-04-2015 22:12 #1417299 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lt blok
leg je probleem eens bij het vw lt forum, wellicht kan men je daar helpen, zelfde blok toch?
www.vwltclub.nl/

• K. Lelievre
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-04-2015 22:15 #1417300 door K. Lelievre
Beantwoord door K. Lelievre in topic @gerryberrie
@gerryberrie

Ja. Dat vind ik nou zo raar. Ik heb vandaag nogmaals geprobeerd, en na een paar keer starten komt hij er plots weer eventjes door. Geen rare bijgeluiden te horen dan. Het blok draait voor een 15-tal seconden en valt dan plots weer stil. Daarna is er weer niks meer te doen dan de batterij leeg te starten. Begin bijna te geloven dat het iets elektrisch is.

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-04-2015 22:38 #1417301 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Losse
Anders eens even een losse kabel vanaf de accu + naar de magneetklep op de pomp, dan zet je alle "onboard" electronica buiten spel.

Controleer ook even of het voorgloei relais niet blijft "plakken". Dan vreet 'ie stroom weg.

Groeten,
Gerben

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC