D24 brandstofpomp afstellen met schuifmaat.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-01-2014 19:48 #1100004
door V700 register
D24 brandstofpomp afstellen met schuifmaat. is gemaakt door V700 register
Omdat de 740 diesel met 250.000km nodig een beurt moest hebben ben ik 2 dagen geleden maar aan de slag gegaan.Het was al weer 125.000km geleden dat de distributieriem is vervangen dus was ik al weer over de limiet heen wat km betreft. Ook moet de koppeling gedaan worden maar die is na bestelling nog niet binnen.
Wat moest er gebeuren: de distributieriemen, waterpomp, krukaskeerring, nokkenaskeerringen moesten vervangen worden. Het vervelende is dat je bij het vervangen van de nokkenaskeerringen de tandwielen moet demonteren waarna je zoals ik het begrepen heb een meetklok moet hebben en een kaliber voor achter op de nokkenas. Dat laatste was niet zo'n probleem. Een bevriende garage leende me de benodigde set maar had geen meetklok om de pomp op tijd te zetten.
Eerst dus maar de distributie aan de voorkant en de nokkenaskeerringen gedaan: dat afstellen van de brandstofpomp zien we later wel. Alles haarfijn gemonteerd met behulp van kaliber. Zo ook de pompriem aan de achterkant gemonteerd maar nokkenasbout nog niet vastgezet.
Nu moest ik toch iets verzinnen voor de dieselpomp. Het centrale boutje waar normaal de meetklok op geplaatst word gedemonteerd en er de onderkant van de schuifmaat in gestoken. Met het verdraaien van de tandwiel op de pomp kon ik zien dat de afgelezen maat op de schuifmaat veranderde. Alles volgens het boekje gedaan maar dan met de schuifmaat!
Na vastzetten van het achterste nokkenastandwiel afstelling gecontroleerd. Bleek toch iets te zijn verschoven met het vastzetten achterste nokkenastandwiel. Had nu een afstelling van 0.95. Pomp nu zelf iets lossen en verdraaien naar blok toe. Met controleren bleek ik nu een afstelling te hebben van 0.85. Mooier kan niet dacht ik zo.
Alles weer terug er in gezet en afvullen met koelvloeistof.
Met het starten van de motor sloeg hij nagenoeg gelijk aan. Normaal kwam er dan eerst een lading zwartblauwe walm uit. Nu: bijna niets! Motor liep ook gelijk op alle cilinders. Dat was eerder wel anders. Motor loopt super.
Ik had altijd begrepen dat dit afstellen specialistenwerk was maar dat valt dus wel een beetje mee. Is heel goed te doen zo.
Nu alleen nog de koppeling en ik kan weer 120.000km kachelen.
Ik heb al heel wat auto's gehad maar deze 740 diesel is de meest betrouwbare wagen van de lijst. Ik heb alleen nog maar olie en oliefilters vervangen, de distributie 125000km geleden en vorig jaar de hoofdremcilinder. En natuurlijk wat banden en remblokken. Voor de rest alleen maar rijden en gaan...
Verder heb ik nog de klepspeling gemeten. Die was voor de 1e 2e en 3e cilinders inlaat iets van tussen de 0.1 en 0.15. Moet eigenlijk ook nog gebeuren. Rest van de kleppen had 0.15 inlaat of 0.35 voor uitlaat. prima dus. Ook is de as waar de fan op zit niet helemaal nieuw meer. hoe vervang ik dit? Moet ik de hele dynamosteun vervangen?
Wat moest er gebeuren: de distributieriemen, waterpomp, krukaskeerring, nokkenaskeerringen moesten vervangen worden. Het vervelende is dat je bij het vervangen van de nokkenaskeerringen de tandwielen moet demonteren waarna je zoals ik het begrepen heb een meetklok moet hebben en een kaliber voor achter op de nokkenas. Dat laatste was niet zo'n probleem. Een bevriende garage leende me de benodigde set maar had geen meetklok om de pomp op tijd te zetten.
Eerst dus maar de distributie aan de voorkant en de nokkenaskeerringen gedaan: dat afstellen van de brandstofpomp zien we later wel. Alles haarfijn gemonteerd met behulp van kaliber. Zo ook de pompriem aan de achterkant gemonteerd maar nokkenasbout nog niet vastgezet.
Nu moest ik toch iets verzinnen voor de dieselpomp. Het centrale boutje waar normaal de meetklok op geplaatst word gedemonteerd en er de onderkant van de schuifmaat in gestoken. Met het verdraaien van de tandwiel op de pomp kon ik zien dat de afgelezen maat op de schuifmaat veranderde. Alles volgens het boekje gedaan maar dan met de schuifmaat!
Na vastzetten van het achterste nokkenastandwiel afstelling gecontroleerd. Bleek toch iets te zijn verschoven met het vastzetten achterste nokkenastandwiel. Had nu een afstelling van 0.95. Pomp nu zelf iets lossen en verdraaien naar blok toe. Met controleren bleek ik nu een afstelling te hebben van 0.85. Mooier kan niet dacht ik zo.
Alles weer terug er in gezet en afvullen met koelvloeistof.
Met het starten van de motor sloeg hij nagenoeg gelijk aan. Normaal kwam er dan eerst een lading zwartblauwe walm uit. Nu: bijna niets! Motor liep ook gelijk op alle cilinders. Dat was eerder wel anders. Motor loopt super.
Ik had altijd begrepen dat dit afstellen specialistenwerk was maar dat valt dus wel een beetje mee. Is heel goed te doen zo.
Nu alleen nog de koppeling en ik kan weer 120.000km kachelen.
Ik heb al heel wat auto's gehad maar deze 740 diesel is de meest betrouwbare wagen van de lijst. Ik heb alleen nog maar olie en oliefilters vervangen, de distributie 125000km geleden en vorig jaar de hoofdremcilinder. En natuurlijk wat banden en remblokken. Voor de rest alleen maar rijden en gaan...
Verder heb ik nog de klepspeling gemeten. Die was voor de 1e 2e en 3e cilinders inlaat iets van tussen de 0.1 en 0.15. Moet eigenlijk ook nog gebeuren. Rest van de kleppen had 0.15 inlaat of 0.35 voor uitlaat. prima dus. Ook is de as waar de fan op zit niet helemaal nieuw meer. hoe vervang ik dit? Moet ik de hele dynamosteun vervangen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-01-2014 08:32 #1399727
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mwuh...
mooi dat het zo gelukt is, maar je kleppen staan veels te strak zo !
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-01-2014 13:17 #1399743
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic afstelling
Fijn dat het zo goed is gelukt.
Die afstelling luistert ontzettend nauw. Een schuifmaat is wel wat andes dan een micrometerafstelling met behulp van een meetklok. Bewijs heb je altijd pas na herhaalde controle door nog een keer twee rondjes te draaien met de krukas.
Best mogelijk dat je goed bent uitgekomen, want na lossen en vastzetten staat de pomp iedere keer weer anders.
Kleppen, inderdaad beter wat ruimer en minimaal 0,2 voor inlaat en 0,4 voor uitlaat aanhouden.
Die afstelling luistert ontzettend nauw. Een schuifmaat is wel wat andes dan een micrometerafstelling met behulp van een meetklok. Bewijs heb je altijd pas na herhaalde controle door nog een keer twee rondjes te draaien met de krukas.
Hier klopt geloof ik iets niet. 0.95 is te vroeg en pomp(bovenkant) naar het blok toe is vervroegen als ik mijn oude grijze cellen mag geloven.Mrah schreef : Had nu een afstelling van 0.95. Pomp nu zelf iets lossen en verdraaien naar blok toe. Met controleren bleek ik nu een afstelling te hebben van 0.85. Mooier kan niet dacht ik zo.
Best mogelijk dat je goed bent uitgekomen, want na lossen en vastzetten staat de pomp iedere keer weer anders.
Kleppen, inderdaad beter wat ruimer en minimaal 0,2 voor inlaat en 0,4 voor uitlaat aanhouden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-01-2014 14:31 #1399752
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Heb je
Heb je de koude start vervroeger wel los gehaald voordat je bent gaan afstellen?
Zelf persoonlijk denk ik dat je pure mazzel hebt gehad dat je hem weer (goed) aan de loop hebt gekregen. Maar wel leuk en goed gedaan!
Let wel op dat die niet te laat of te vroeg staat. Te vroeg verbrand je je gloeiers mee en te laat zorgt voor een trage en zuipende bak.
Persoonlijk vindt ik 0,85 te laat. Ik zet hem zelf meestal rond de 0.97 (TDIC)
Groeten,
Gerben
Zelf persoonlijk denk ik dat je pure mazzel hebt gehad dat je hem weer (goed) aan de loop hebt gekregen. Maar wel leuk en goed gedaan!

Let wel op dat die niet te laat of te vroeg staat. Te vroeg verbrand je je gloeiers mee en te laat zorgt voor een trage en zuipende bak.
Persoonlijk vindt ik 0,85 te laat. Ik zet hem zelf meestal rond de 0.97 (TDIC)
Groeten,
Gerben
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-01-2014 15:33 #1399754
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb de rest natuurlijk
Ik heb de rest natuurlijk wel volgens het boekje gedaan.Dus koudstart losgekoppeld. En het gaat hier om een turboloze diesel die volgens mij officieel op 0.8 afgesteld moet worden.
Met nastellen heb ik hem inderdaad van de motor af gedraaid in plaats van er naar toe.
Overigens wil ik hem best wel op 0.97 zetten maar dat moet wel verantwoord blijven. Hoe kom ik dat te weten?
De motor loopt nu zo fijn en heeft nu zo'n goede koude start dat mijn vrouw me verwijt dat ik dit wel even eerder had mogen doen. Dus denk dat ik hem voorlopig maar even laat zo als het nu is. Ff verbruik meten. Wellicht is dat nu sterk verbeterd al hadden we een gemiddelde van 1 op 14/15. Niet slecht toch?
Ben benieuwd.
Met nastellen heb ik hem inderdaad van de motor af gedraaid in plaats van er naar toe.
Overigens wil ik hem best wel op 0.97 zetten maar dat moet wel verantwoord blijven. Hoe kom ik dat te weten?
De motor loopt nu zo fijn en heeft nu zo'n goede koude start dat mijn vrouw me verwijt dat ik dit wel even eerder had mogen doen. Dus denk dat ik hem voorlopig maar even laat zo als het nu is. Ff verbruik meten. Wellicht is dat nu sterk verbeterd al hadden we een gemiddelde van 1 op 14/15. Niet slecht toch?
Ben benieuwd.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-01-2014 00:44 #1399770
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic ongeblazen
Voor een ongeblazen diesel is 0,85 perfect. 1 op 18 moet haalbaar zijn op een lange rit met mooi weer wanneer je zuinig aan doet. Mijn totaal gemiddelde over de laatste 5 jaar is 1 op 15,5.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam