roetende toekomstverwachting

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-11-2012 10:26 #1095338 door V700 register
roetende toekomstverwachting is gemaakt door V700 register
iedereen maakt zich zorgen over de MRB.
Mijn visie?
Per 1-7-2013 wordt vrijstelling van MRB verleend aan voertuigen die 30 jaar of ouder zijn. De vrijstelling is van toepassing op de MRB, niet op de toeslagen voor diesel en/of LPG en de provinciale opslag.
Daarnaast zal aan dieselauto's zonder roet- en NOx filters geen vrijstelling worden verleend.
Verder zal in 2014 een systeem worden ingevoerd waardoor dieselauto's zonder dat soort voorzieningen niet meer in de binnensteden mogen worden gebruikt. Een zelfde regeling zal trouwens ook gaan gelden voor beroepvervoer en de scheepvaart.
Nu kan iedereen gaan roepen maar de echte hobbyist wordt niet zo hard getroffen omdat voor velen een diesel geen hobby auto is maar een manier om goedkoop te rijden. Er zijn uiteraard uitzonderingen maar waar gehakt wordt vallen spaanders. Dat hebben we de laatste weken mogen ervaren in zo ongeveer elk TV-programma.
De kosten van een dergelijk reinigings systeem liggen rond de 2.000 euro, als ze te vinden zijn. Wordt veel over geroepen maar een andere groep schuift zonder veel moeite een LPG installatie van een zelfde bedrag in een young timer. Scheelt klauwen met geld..Overigens is de combinatie LPG en diesel een mogelijke oplossing!
Vorige week had ik het twijfelachtige genoegen achter een franse 740 diesel te fietsen. Die staat vermoedelijk te wachten op een NL kenteken. Vandaar ;O

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-11-2012 11:11 #1372978 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Hmm
Mijn Franse 760 TurboDiesel is ook reinigingsloos.
Op LPG is wel een leuk idee, niet al te lang geleden was er een 940 TurboDiesel in de omgeving op LPG.

Trouwens, de 7 en 9 serie kunnen meer dan 10 jaar verschillen, maar hebben wel dezelfde Dieselmotor......in de 9 serie valt ie alleen minder op..niet belastinvrij en iets modernere uitstraling.
De 850/V70's met TDI kunnen ook flink roeten, nog harder volgens mij dan een D24. Maar ook daar hoor je weinig over.
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-11-2012 11:50 #1372982 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Europa
Gerben
Je weet dat EU-regels van belang zijn als er geld te halen is. Duitsers doen dit al jaren dus dit is nu een belangrijke EU regel!
Dat BPM in Duitsland niet wordt geheven (en dus auto's daar schoner en geodkoper zijn) is geen EU regel dus daar trekken we ons niets van aan
Fijnstof is zo'n EU regel, vooral in grote steden. Dezelfde steden waar oude stinkbakken (vaak met beroerd onderhoud) belatingvrij rijden. Op deze manier slaat een volgend kabinet de volgende vliegen:
  • meer inkomsten uit MRB (let maar op: ook de fiscale voordelen voor schoon rijden worden minder, en de niet schoonrijders zijn nog verder de klos
  • meer inkomsten uit BPM, want de auto handel komt weer in beweging
enne, o ja,
  • minder fijnstof omdat men noodgedwongen een schone auto koopt, met het OV gaat, een fiets gebruikt of thuis blijft
En dat gaat natuurlijk ook gelden voor alle diesels zonder fijnstofbeperkende maatregelen of ze nu volvo, mercedes, mann of daf heten. Of anders :)
Overigens wordt een groot deel van de auto ritten gemaakt voor korte afstanden van minder dan 5 kilometer, slecht voor een motor maar helemaal slecht voor een diesel. En nog slechter voor hele oude diesels...
Weet jij iets meer van die TD op LPG? Als dieselvervanger of als bij- en schoonstoker?
Overigens, fijnstof is een groot probleem, nano fijnstof is nog erger. Dat kan niet gefilterd worden, ook niet door je huid of slijmvliezen. Maar goed, fiscaal gezien houden we het op fijn!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-11-2012 11:58 #1372983 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic leuk
Maar op basis waarvan verwacht je dat dit het voorstel wordt?
Zit je in een commissie? Heb je iets gehoord?Of...?

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-11-2012 12:46 #1372987 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic more

JP Elverding schreef : Weet jij iets meer van die TD op LPG? Als dieselvervanger of als bij- en schoonstoker?

Ik weet er wel iets meer over.
Is een 740 / 940 met gereviseerd TD blok, LPG Injectie (Damp dacht ik) (electronisch geregeld)
Deed toen 20% bijmengen onder alle motorlasten en toerentallen.
Ding ging als de brandweer en rookte niet meer. Ging van 1 op 12 op Diesel naar 1 op 16 op Diesel (wel gas extra tanken..)
Vol op LPG zal niet helemaal lekker gaan lukken, de LPG moet ergens door onstoken worden en dat is de inspuiting van Diesel brandstof die ontbrandt en dan de LPG mee-verbrandt, Diesel blok heeft immers geen bougies. Zou je te veel LPG gaan bijmengen, heb je kans dat het blok gaat "kloppen" / pingelen door spontane ontbranding van het LPG/lucht mengsel door de enorme hoge compressie van het Diesel blok.
Is dus bijmengen en schoonstoken.
De Diesel brandstof verbrand wel stukken beter.
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-11-2012 12:57 #1372988 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic JP Elverding

JP Elverding schreef : iedereen maakt zich zorgen over de MRB.
Mijn visie?
Per 1-7-2013 wordt vrijstelling van MRB verleend aan voertuigen die 30 jaar of ouder zijn. De vrijstelling is van toepassing op de MRB, niet op de toeslagen voor diesel en/of LPG en de provinciale opslag.
Daarnaast zal aan dieselauto's zonder roet- en NOx filters geen vrijstelling worden verleend.
Verder zal in 2014 een systeem worden ingevoerd waardoor dieselauto's zonder dat soort voorzieningen niet meer in de binnensteden mogen worden gebruikt. Een zelfde regeling zal trouwens ook gaan gelden voor beroepvervoer en de scheepvaart.
Nu kan iedereen gaan roepen maar de echte hobbyist wordt niet zo hard getroffen omdat voor velen een diesel geen hobby auto is maar een manier om goedkoop te rijden. Er zijn uiteraard uitzonderingen

Een wel heel grote uitzondering zijn dan de oldtimer campers, veelal op diesel. En da's echt geen kleine groep.
Alleen al om die reden zie ik niet veel in je visie. Ik denk dat onze staatssecretaris (die zelf ook een oldtimer heeft) met zijn idee van een 60-dagen kaart meer in de buurt komt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-11-2012 20:50 #1373025 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zou lekker even stil blijven zitten
Als je ergens niet op kan vertouwen is dat de overheid en zeker niet als het om geld en miljeuk gaat. De wereld wordt geen grammetje schoner van dit geleuter, niemand gaat met dit kortetermijn gedrag moeite doen om er een filter onder te zetten oid want drie dagen later wordt er wat geroeptoetert en moeten we masaal een 107 of een prius of de trein in. En die groep is straks ook de sjaak, reken maar, die paar belastingvrije kruimels kunnen ze echt de gaten niet dichten daar in het torentje.
Dus gewoon afwachten wat er straks echt gebeurt en daar naar handelen. Ze willen toch dat je op je centen gaat zitten en niet uitgeeft, nou dat kunnen ze krijgen.
Go, laat je niet afschrikken, en degene die hards lachen nu omdat een dieselrijder een vervuilende schraper is, komen vanzelf ook aan de beurt en de honger naar geld is nooit op.
Reken maar dat een dieselrijder hobbyist kan zijn !

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-11-2012 21:20 #1373028 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic zeker

peterduns schreef : Reken maar dat een dieselrijder hobbyist kan zijn !

Dat weet ik wel zeker, want daar ben ik er 1 van.
Ik heb deze auto omdat ik het de meest fijne auto vind tot nu toe, het sleutelen is een hobby van mij en dat kan ik mooi botvieren in mijn auto,En ja ik rijd hem "dagelijks" alhoewel wij het afgelopen jaar inc de vakantie iets meer dan 20.000 km hebben gereden, Dus hoe dagelijks is dat nog als ik ga vergelijken met voorgaande jaren,
En ze zeggen dat je mooi goedkoper uit bent met zo'n WB vrije diesel maar dat moet ik mensen toch echt teleur stellen, Als ik het geld wat ik ik hier in steek had opgespaard had ik ook zo'n "rugzakje" kunnen kopen,Maar daar kan ik hooguit de remmen schijven van vervangen en dan houd het op, en dat kun je geen hobby meer noemen.
Als ik dus een roetfilter moet monteren om dus in een soort van schoner tarief te komen zal ik dat ook zeker doen want ook een hobby moet leuk blijven.
Verder wacht ik het gewoon af wat de heren en dames voor plannen bedenken om die paar broodkruimels bij elkaar te rapen.
Tom.

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-11-2012 21:24 #1373031 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Diesel
Dieselrijders zijn ook zeker wel hobbiesten.
Ik denk zelf dat het wel wat mee zal gaan vallen met de regering en hun plannetjes.
We zien het vanzelf wel.
Groeten,Gerben

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC