een diesel rijdend op gas en een beetje diesel

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-10-2012 18:12 #1094958 door V700 register
Beste mensen,
 
Hoorde dat er iemand uit Valkenswaard rijdt met een volvo 940 td, waarin een gastank gebouwd is.
Auto rijdt, volgens zeggen, zowel op gas en (klein)deels op diesel.
Is dit echt mogelijk, en is dit rdw goedgekeurd en geaccepteerd, dan heb ik wel oren naar zo`n oplossing gezien de stijgende brandstofprijzen.
Rij zelf wekelijks voor mijn werk 1000km met met m`n volvo 940 td uit ` 91, met bijna 6 ton op de teller.
Graag jullie reacties !?
Groet,
 
Ton

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-10-2012 18:28 #1370606 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja
Ja dat is absoluut mogelijk, maar denk ik niet goedgekeurd.Het principe is het bijmengen van Lpg bij de diesel.<a href=" camperfreaks.messageboard.nl/forum/viewt...mp;acceptcookie=true " target="_blank">Hier meer daarover.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-10-2012 18:35 #1370607 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Misschien
Misschien dat het een andere Dieselrijder is, maar hij kwam laatst bij Jan Crombeen langs.
 
Het verhaal is wel wat anders, is een volledig gereviseerd TDIC blok in een 9 serie, met LPG injectie.
Hij draait vol op Diesel, maar er word 10% LPG bijgemengd. Bij alle toerentallen en motorlasten.
Ding gaat als de brandweer en RDW goedgekeurd.
Doet 1 op 16 met Automaat en toch vlot doorrijden.
 
Andersom, 90% op LPG en 10% Diesel lijkt me niet fijn voor het Diesel blok. Grote kans op Backfire (ERG hoge compressie) en ik denk dat het blok het niet fijn vindt LPG te moeten verstoken. (Scheuren/ kleppen..e.d.) Ze zijn al aardig gevoelig en als je dan ook nog eens flink gaat stoken op LPG, wat veeel schraler loopt ben ik bang dat je D24 erg vroeg overlijdt.
Het LPG Mengsel moet onstoken worden door de inspuiting van Diesel brandstof en niet door de compressie, bij te veel LPG heb je kans dat het "misgaat" en de LPG "Spontaan" ontbrandt door de compressie, er is geen enkel stukkie electronica dat kan regelen en geen electronische onsteking.
Groeten,Gerben

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-10-2012 20:14 #1370610 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Goedgekeurd of niet
Volgend jaar zit het ook op m'n Camper.
LPG zit er al onder voor de kachel, koelkast en het fornuis.
Ik had het meeste al klaar liggen, maar de tijd ontbrak me om het er op te bouwen, afgelopen voorjaar.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wim de Jong
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-10-2012 20:18 #1370611 door Wim de Jong
Beantwoord door Wim de Jong in topic veel in vrachtwagens.en stadsbussen
Het wordt veel in vrachtwagens, en in kleinere schaal in stadsbussen toegepast. Er is een inbouwstation in Spijkenisse die zich hierin gespecialiseerd heeft:
  www.allroundspijkenisse.nl/allround-lpg-multifuels/
Ik heb info gevraagd (omdat ik dit al eerder wist) bij de RDW een maand of 4 terug, en kreeg te horen dat eea in Nl niet is toegestaan.
www.iwemalpg.com/Diesel_LPG.htm
Lees de laatste paar zinnen. Het kan natuurlijk dat het pas is goedgekeurd, of dat dit een testfase is, dat kan. Maar op grote schaal (zoals LPG in benzine autoos) is het (nog) niet toegestaan voor particulieren. En trouwens ook niet zo economisch aantrekkelijk. Ik kreeg uit Spijkenisse een mailtje dat een ombouw voor mijn Volvo V70 met een D5 motor rond de € 4000 zou kosten.
Daarom is het voor vrachtwagens en stadsbussen wel aantrekkelijk......sommige vrachtwagens rijden zo tegen de 3 a 4 ton per jaar.
 
letterlijk kreeg ik terug uit Spijkenisse:
"........een en ander kan tegenwoordig omdat wij dit systeem ontwikkeld hebben voor de grote vrachtwagens. Het voordeel is wel dat deze mannen veel verbruiken en veel km maken, waardoor er een behoorlijk rendement te behalen is. Bij 100.000 km is dat ruim 5000 euro (CNG) maar ze gebruiken dan ook ruim 25-30 ltr op de 100 km. Voor een personenauto ligt dat heel anders en de kosten van een systeem zijn al gauw ruim 3500 euro (CNG) Lpg kan ook natuurlijk, maar dan is het rendement veel lager. "

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD