Motorwissel
- V700 register
- Nieuw lid
-
Aangezien mijn 245 voorzien is met een stervende D24 (zonder turbo) , ben ik aan het denken aan een betere dieselmotor in het vooronder te plaatsen.
Nou heb ik nog een goede D24 TD intercoolet liggen.
Nou heb ik begrepen dat de motor met turbo niet past. Dus wil ik de turbo weg laten en het spruitstuk gebeuren van de orginele motor overzetten.
Maar.. Iemand vertelde mij dat de turbodiesel een lagere compressie heeft dan zijn atmospherische soortgenoot ???
Kan je de dieselpomp en verstuivers laten zitten ? Volgens mij wel omdat de pomp alleen meer diesel gaat geven door verhoogte turbo-druk.
Zijn er problemen in het verschiet die ik nog niet voorzie ? Of iemand die het op een andere maniet bekijkt ?
Graag uw reaktie,
Mvg, Rolf
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
En qua compressie zijn ze allen gelijk(cillinder inhoud is het zelfde dus meer past er niet in).
Eventueel heb ik nog wel een Pomp van een D24 voor je die je op reserve kan houden voor weinig(met leidingen 324*** km en bij +/- 210.*** is deze gereviseerd).
Maar als ik mij niet vergis moet hij met Turbo ook passen want die zie ik wel eens op MP(en andere) voorbij komen en zoveel meer ruimte neemt het volgens mij niet in, je zit alleen met een custom downpipe volgens mij.
Tom.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Daar heb ik geen zin in, en ik vind de "tamme diesel" wel passen bij het rustige 245 model. Maakt mij een rustige rijder..
Bedankt voor de info Tom.
Mvg, Rolf
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
(Is mij ooit eens verteld)
Verder zoals Tom zegt, compressie is gelijk, verstuivers en inspuitpomp verschillen.
carter + spruitstukken + pomp en verstuivers dus omzetten en "tokkellen" maar.
Het voordeel van het TD blok is wel dat die oliespuiters heeft die onderop de zuigers spuiten. Dat heeft de originele D24 in je 2 serie niet.
Minder kantelende zuigers en betere koeling e.d
Groeten,Gerben
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
En hoe zit het dan als je het omgekeerde wil doen?
Als ik mijn 180k atmosferische diesel motor wil omruilen voor een T(ic)D, kan ik dan zowel blok als kop bewaren als reserve?,
@Gerben, ik heb begrepen dat alle D24 blokken na een bepaald jaartal zijn gemodificeerd en van oliespuiters zijn voorzien, maar jij zegt hierboven dat dat alleen specifiek is voor turbouitvoeringen.
Jaap
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik weet niet of de compressie gelijk is. Maar wat dat met de cilinderinhoud te maken heeft ontgaat me. Cilinder inhoud is het verschil tussen zuiger boven en zuiger beneden keer het aantal cilinders. Hoge of lage compressie doet daar niets vanaf.TGTF schreef : En qua compressie zijn ze allen gelijk(cillinder inhoud is het zelfde dus meer past er niet in).
Tom.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Wat ik weet van de onderblokken is dat deze in het begin kriskras door elkaar heen werden gebruikt door Volvo (nw type blok en oud type blok (zonder extra sproeiers). Of het nu een D24, D24TD of D24TDIC was. je kunt het alleen achterhalen aan de hand van het motornummer wat er ingeslagen staat dacht ik.Jaap_Zijpe schreef : @ alle dieseldeskundigen
En hoe zit het dan als je het omgekeerde wil doen?
Als ik mijn 180k atmosferische diesel motor wil omruilen voor een T(ic)D, kan ik dan zowel blok als kop bewaren als reserve?,
@Gerben, ik heb begrepen dat alle D24 blokken na een bepaald jaartal zijn gemodificeerd en van oliespuiters zijn voorzien, maar jij zegt hierboven dat dat alleen specifiek is voor turbouitvoeringen.
Jaap
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Het is KRIKRAS door elkaar heen gebruikt.
Je kan gerust een 7 of 9 serie(vooral de belgische) met ONGEBLAZEN D24 hebben met WEL oliesproeiers maar je kan ook een 7 of een 9 hebben met TURBO D24 Zonder oliesproeiers.
Het is een beetje "wazig".
Ik heb versschillende Diesel blokken open gehad, en sommige hadden ze wel en anderen weer niet.
Het is dus kriskras door mekaar heen gebruikt.
Maar, sinds de 2 serie een wat oudere serie is, heeft die D24 Diesel zeer waarschijnlijk Geen oliesproeiers op de zuigers en de TDIC uit de 9 serie zeer waarschijnlijk wel.
Trouwens, zelfs het nummer op de kop of het blok kan niet met 100% zekerheid aangeven of er oliesproeiers inzitten.
Heb er eentje gehad, waar volgens nummer WEL oliesproeiers inzaten, maar eenmaal blok open, bleek dat Niet zo te zijn.
Een D24 kan je opzich upgraden naar Turbo, maar dat is veel werk (net zoveel als downgraden)
Het enige waar je denk ik wel mee gaat zitten is de extra hitte ontwikkeling > de kleppen, ik weet het niet 100% maar volgens mij zijn de kleppen in de kop van een Turbo D24 ""anders//harder'" dan die van een N/A D24.
Onderblok kan je wel gewoon gebruiken. Andere kleppen erin of kop erop van een Turbo D24 en het kan.
Verder is alles exact hetzelfde.
Onderblok en kop kan je dus wel bewaren.
Groeten,Gerben
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
In een 245 kan prima een D24T(IC). Geen problemen voor wat betreft ruimte turbo. Ik heb een D24tic in een 244 gebouwd en dit ging perfect.
Overzetten/ aanpassen:
- Overzetten carterpan van je huidige D24 naar de D24TD;
- In je D24TD carterpan een Turbo olie retouraansluiting laten lassen;(= grootste uitdaging, heb ik door gesp. aluminium lasbedrijf laten doen)
- Motorsteunen van je huidige D24 overzetten naar de D24TD;
- Free flow/ turbo uitlaat voor minder turbo tegendruk;
Verder moest ik een steuntje lassen aan mijn koelwater expansievat ophanging voor het stuurbekrachtiging reservoir. Kabelboom, alles kan je verder laten zitten van de D24.
Dit was het volgens mij wel.
Mvg.,
Gert-Jan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Mvg, Rolf
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.