Motorwissel

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-10-2012 18:05 #1094777 door V700 register
Motorwissel is gemaakt door V700 register
Beste dieselaars,
Aangezien mijn 245 voorzien is met een stervende D24 (zonder turbo) , ben ik aan het denken aan een betere dieselmotor in het vooronder te plaatsen.
Nou heb ik nog een goede D24 TD intercoolet liggen.
Nou heb ik begrepen dat de motor met turbo niet past.  Dus wil ik de turbo weg laten en het spruitstuk gebeuren van de orginele motor overzetten.
Maar..  Iemand vertelde mij dat de turbodiesel een lagere compressie heeft dan zijn atmospherische soortgenoot ???
Kan je de dieselpomp en verstuivers laten zitten ?  Volgens mij wel omdat de pomp alleen meer diesel gaat geven door verhoogte turbo-druk.
Zijn er problemen in het verschiet die ik nog niet voorzie ? Of iemand die het op een andere maniet bekijkt ?
Graag uw reaktie,
Mvg, Rolf

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-10-2012 18:27 #1369513 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wissel
als je hem als D24 in gaat bouwen, zou ik er wel de 135bar verstuivers monteren en de pomp van de D24 er op zetten, Ook al word er niet meer brandstof ingepompt geeft hij meer dan de D24 pomp, wat tot een hoger verbuik komt en veel en veel meer roken dan je lief is,Als je de 155 bar verstuivers niet wisselt voor de 135 bar dan gaan ze te laat open omdat de D24 pomp daar niet direct de juiste druk voor levert       (grote kans op Naggelen),
En qua compressie zijn ze allen gelijk(cillinder inhoud is het zelfde dus meer past er niet in).
Eventueel heb ik nog wel een Pomp van een D24 voor je die je op reserve kan houden voor weinig(met leidingen 324*** km en bij +/- 210.*** is deze gereviseerd).
Maar als ik mij niet vergis moet hij met Turbo ook passen want die zie ik wel eens op MP(en andere) voorbij komen en zoveel meer ruimte neemt het volgens mij niet in, je zit alleen met een custom downpipe volgens mij.
Tom.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-10-2012 18:34 #1369514 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nou zal het wel passen
Maar niet zonder slag of stoot..  Lassen aan passen v/d motorruimte etc.
Daar heb ik geen zin in, en ik vind de "tamme diesel" wel passen bij het rustige 245 model.  Maakt mij een rustige rijder..
Bedankt voor de info Tom.
Mvg, Rolf

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-10-2012 18:44 #1369515 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Carter
Volgens mij is de carterpan van een 2 serie D24 ook anders dan die van een 7 en 9.
(Is mij ooit eens verteld)

Verder zoals Tom zegt, compressie is gelijk, verstuivers en inspuitpomp verschillen.

carter + spruitstukken + pomp en verstuivers dus omzetten en "tokkellen" maar.

Het voordeel van het TD blok is wel dat die oliespuiters heeft die onderop de zuigers spuiten. Dat heeft de originele D24 in je 2 serie niet.
Minder kantelende zuigers en betere koeling e.d
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-10-2012 10:58 #1369547 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic en omgekeerd?
@ alle dieseldeskundigen
En hoe zit het dan als je het omgekeerde wil doen?
Als ik mijn 180k atmosferische diesel motor wil omruilen voor een T(ic)D, kan ik dan zowel blok als kop bewaren als reserve?,
@Gerben, ik heb begrepen dat alle D24 blokken na een bepaald jaartal zijn gemodificeerd en van oliespuiters zijn voorzien, maar jij zegt hierboven dat dat alleen specifiek is voor turbouitvoeringen.
Jaap

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-10-2012 12:02 #1369548 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Compressie??

TGTF schreef : En qua compressie zijn ze allen gelijk(cillinder inhoud is het zelfde dus meer past er niet in).
Tom.

Ik weet niet of de compressie gelijk is. Maar wat dat met de cilinderinhoud te maken heeft ontgaat me. Cilinder inhoud is het verschil tussen zuiger boven en zuiger beneden keer het aantal cilinders. Hoge of lage compressie doet daar niets vanaf.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-10-2012 12:54 #1369549 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja

Jaap_Zijpe schreef : @ alle dieseldeskundigen
En hoe zit het dan als je het omgekeerde wil doen?
Als ik mijn 180k atmosferische diesel motor wil omruilen voor een T(ic)D, kan ik dan zowel blok als kop bewaren als reserve?,
@Gerben, ik heb begrepen dat alle D24 blokken na een bepaald jaartal zijn gemodificeerd en van oliespuiters zijn voorzien, maar jij zegt hierboven dat dat alleen specifiek is voor turbouitvoeringen.
Jaap

Wat ik weet van de onderblokken is dat deze in het begin kriskras door elkaar heen werden gebruikt door Volvo (nw type blok en oud type blok (zonder extra sproeiers).  Of het nu een D24, D24TD of D24TDIC was.  je kunt het alleen achterhalen aan de hand van het motornummer wat er ingeslagen staat dacht ik.

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-10-2012 16:53 #1369560 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic kriskras en wazig.
Jaap, dat wat Dirk zegt klopt helemaal.
Het is KRIKRAS door elkaar heen gebruikt.
Je kan gerust een 7 of 9 serie(vooral de belgische) met ONGEBLAZEN D24 hebben met WEL oliesproeiers maar je kan ook een 7 of een 9 hebben met TURBO D24 Zonder oliesproeiers.
Het is een beetje "wazig".
Ik heb versschillende Diesel blokken open gehad, en sommige hadden ze wel en anderen weer niet.
Het is dus kriskras door mekaar heen gebruikt.
Maar, sinds de 2 serie een wat oudere serie is, heeft die D24 Diesel zeer waarschijnlijk Geen oliesproeiers op de zuigers en de TDIC uit de 9 serie zeer waarschijnlijk wel.
Trouwens, zelfs het nummer op de kop of het blok kan niet met 100% zekerheid aangeven of er oliesproeiers inzitten.
Heb er eentje gehad, waar volgens nummer WEL oliesproeiers inzaten, maar eenmaal blok open, bleek dat Niet zo te zijn.

Een D24 kan je opzich upgraden naar Turbo, maar dat is veel werk (net zoveel als downgraden)
Het enige waar je denk ik wel mee gaat zitten is de extra hitte ontwikkeling > de kleppen, ik weet het niet 100% maar volgens mij zijn de kleppen in de kop van een Turbo D24 ""anders//harder'" dan die van een N/A D24.
Onderblok kan je wel gewoon gebruiken. Andere kleppen erin of kop erop van een Turbo D24 en het kan.
Verder is alles exact hetzelfde.
Onderblok en kop kan je dus wel bewaren.
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-10-2012 21:34 #1369574 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoi Rolf, In een 245 kan
Hoi Rolf,
In een 245 kan prima een D24T(IC). Geen problemen voor wat betreft ruimte turbo. Ik heb een D24tic in een 244 gebouwd en dit ging perfect.
Overzetten/ aanpassen:
- Overzetten carterpan van je huidige D24 naar de D24TD;
- In je D24TD carterpan een Turbo olie retouraansluiting laten lassen;(= grootste uitdaging, heb ik door gesp. aluminium lasbedrijf laten doen)
- Motorsteunen van je huidige D24 overzetten naar de D24TD;
- Free flow/ turbo uitlaat voor minder turbo tegendruk;
Verder moest ik een steuntje lassen aan mijn koelwater expansievat ophanging voor het stuurbekrachtiging reservoir. Kabelboom, alles kan je verder laten zitten van de D24.
Dit was het volgens mij wel.
Mvg.,
Gert-Jan

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-10-2012 11:41 #1369646 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wel een goed alternatief Gert-Jan
Daar ga ik ook over nadenken. Bedankt!
Mvg, Rolf

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC