externe temperatuurmeter plaatsen
- ruben geerse
- Nieuw lid
-
zoals jullie in een ander topic hebben kunnen lezen heb ik een probleem met mijn koelvloeistofmeter. Zie
<a href="/node/45689"> www.volvo700vereniging.nl/node/45689
Vandaag ging ik voor het eerst sinds mijn grote operatie (distributie- en pompriem, thermostaat, waterpomp, verstuiver, gloeibougies en dop KVS vaatje vervangen) weer eens rijden. Reden voor die operatie was de verdenking op een kapotte koppakking echter het bleek een rubberleiding te zijn die gesprongen was. Na enige tijd rijden en niet zien hoe warm het blok wordt toch eens onder de kap gekeken. Geen lekkages, losse olievuldop blijft rustig liggen, geen blauwe rook uit uitlaat maar wel knijterharde rubberenleidingen en zeer warm aanvoelend blok. Ik begrijp dus niet helemaal hoe dit komt maar mss is dit wel normaal, want het blok rijdt prima, start in 1 keer en klinkt goed.
Wat ik nu dacht te doen om in de draad van de koperen/messing koelvloeistofaftapplug onder de vacuumpomp een sensor te steken van een externe temperatuurmeter. Omdat de auto bij mij in de straat staat kan ik niet zomaar deze plug er geheel uidraaien om de diameter te meten omdat anders de gehele straat onder de vloeistof ligt. Een heel klein stukje lukte en ik dacht dat de diameter van de draad tussen de 10 en 11 mm lag. Mijnsinziens een rare maat.
Mijn vraag aan jullie is
-is dit een goede plek voor de sensor (tov thermostaat, waterpomp etc)
en
-weet iemand de diameter van de draad?
Ik dacht er aan zoiets te plaatsen
<a href=" www.conrad.nl/ce/nl/product/842109/Equus...8A34E76359.ASTPCCP19 "> www.conrad.nl/ce/nl/product/842109/Equus...8A34E76359.ASTPCCP19
met een van hun schroefdraadadapters
<a href=" www.conrad.nl/ce/nl/product/842133/Equus...8A34E76359.ASTPCCP19 "> www.conrad.nl/ce/nl/product/842133/Equus...8A34E76359.ASTPCCP19
Alvast bedankt!
Grtn
Ruben
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hein Wolda
- Nieuw lid
-
>><a href="">link<<
Met een adapter in de rubberenleiding, zoiets als dit:
>><a href="">link<< (correcte diameter moet je natuurlijk even nagaan, er staan vele, vele adapters op eBay)
Heb je meteen een sexy blauw (of rood/goud/...) dingetje in het vooronder
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Gaat de motor koken dan zal een sensor in de kop dit waarnemen.
Een sensor onderin zoals bij de aftap plug kan in dat geval nog steeds een normale temperatuur afgeven.
Ook zit de aftapplug op het retourkanaal van de kachelradiateur. In de winter lees je dan niet de motor temperatuur af.
Beter kun je de meegeleverd sensor via een eventuele adaptor in de schroefdraad van de huidige sensor plaatsen(in de kop naast de dynamo). Ik ben wel benieuwd hoe je dat fixt, want de standaard temperatuurmeter is niet erg betrouwbaar.
Veel ruimte is er niet tussen kop en dynamosteun. De standaard sensor is een hele platte die ongeveer 1 cm uitsteekt. In een 84er hangt de dynamo misschien nog wel rechts aan het blok dan zit hooguit de stuurbekrachtiging in de weg.
Van draadspecificatie heb ik geen verstand, maar de diameter van de standaard sensor is ongeveer 10mm en de spoed 1 mm. Dit lijkt op NPT 1/8.
De adaptor die Hein aangeeft in de bovenbuis van de radiateur is bij een diesel het volgende alternatief. De termostaat van een diesel zit nl onder gemonteerd.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Deze sensor word alleen maar gebruikt bij het gloeien bij koude motor om te bepalen hoe lang er gegloeid moet worden, daarna word ie niet meer gebruikt. Zodra de motor loopt en/of als hij warm is staat de sensor buiten spel.
Ik heb de sensor ondertussen zelfs afgekoppeld, nu blijft ie lekker even wat langer voorgloeien.
Hij is makkelijk te bereiken en bevindt zich in het koelwater van de kop.
Eruit draaien, andere sensor erin (met of zonder verloop) en kloar.
Wat je anders ook kan doen: Aan de achterkant van de kop (ook onder de nokkenas poulie die de inspuitpomp aandrijft) zit de warmwater leiding die UIT de kop komt, dit warme water gaat naar je kachel toe binnenshuis.

Hier zou je wel een sensor tussen kunnen zetten, sinds hier ook laaiend heet water doorstroomt.
Groeten,Gerben
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Let wel even goed op! Grote kans dat je TOCH een lekke kop hebt. Als de slangen KNEITERHARD zijn na een rit (en de volgende dag er nog druk op staat als je de KVS dop eraf schroeft) heb je waarschijnlijk toch een lekke kop of een kromme koprgeerse schreef : Geen lekkages, losse olievuldop blijft rustig liggen, geen blauwe rook uit uitlaat maar wel knijterharde rubberenleidingen en zeer warm aanvoelend blok. Ik begrijp dus niet helemaal hoe dit komt maar mss is dit wel normaal, want het blok rijdt prima, start in 1 keer en klinkt goed.
Grtn
Ruben
Een Diesel kan zeker wel een lekke kop hebben en toch netjes blijven lopen zonder te dampen of mayonaise of te roken!
Dit heb ik zelf al meermaals ervaren.
<a href="">Hier een voorbeeldje met de 940 TDIC van mijn ouders.Koud starten, kort gloeien: Meteen pakken en lopen op 6 pootjes. Perfect rijden, geen mayonaise, geen damp..etc..maar wel ALLE KVS eruit persen.
Groeten,Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
www.volvo700vereniging.nl/node/43761
en aan deze link ; www.volvo700vereniging.nl/node/39065
waarin ik zowel de temp-sensor als de ontluchting op de foto heb gezet.Mijn ervaring met die plek is heel goed, de meter geeft een heel snelle respons, als ik ook maar iets een helling tegenkom zie je de temp even een graad stijgen waarna de termostaat het spul weer bijregeld op de juiste temp.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Voor het geval dat een motor gaat koken dan lijkt me een signaal direct gemeten in de kop toch aan te bevelen. Liefst met zo veel mogelijk toeters en bellen om je te waarschuwen.
- ruben geerse
- Nieuw lid
-
Grtn
- ruben geerse
- Nieuw lid
-