warm schokkerig stationair lopen
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-08-2012 11:55 #1094193
door V700 register
warm schokkerig stationair lopen is gemaakt door V700 register
Mijn D24Tic (320.000 km) loopt wat schokkerig stationair met dit warme weer en ook na een lange rit. Net of de helft van de cilinders niet mee loopt. Het stationair toerental is dan zo'n 700 rpm, terwijl dit koud wat hoger is. (Het waselement is losgekoppeld.)
De verstuivers zijn in ieder geval geen 100% meer en de auto is afgelopen week nog maar net door de roetmeting gekomen. Maar ik vraag mij dus af of ik dat geschok bij stationair lopen in de verstuivers moet gaan zoeken of dat er wat anders speelt. Kleppen? Iemand ervaring?
Ik zie in Duitsland nieuwe Beru verstuivers te koop aangeboden voor 60 Euro p/s, iemand ervaring met dit merk? Of weet iemand misschien voor nog minder $$ zes gereviseerde verstuivers te koop?
Alvast bedankt voor het meedenken,
Groet,
Ed
De verstuivers zijn in ieder geval geen 100% meer en de auto is afgelopen week nog maar net door de roetmeting gekomen. Maar ik vraag mij dus af of ik dat geschok bij stationair lopen in de verstuivers moet gaan zoeken of dat er wat anders speelt. Kleppen? Iemand ervaring?
Ik zie in Duitsland nieuwe Beru verstuivers te koop aangeboden voor 60 Euro p/s, iemand ervaring met dit merk? Of weet iemand misschien voor nog minder $$ zes gereviseerde verstuivers te koop?
Alvast bedankt voor het meedenken,
Groet,
Ed
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- A.W. Nobel
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-08-2012 15:46 #1366776
door A.W. Nobel
Beantwoord door A.W. Nobel in topic reviseren
De oude verstuivers kun je ook laten reviseren voor zo'n 50 euro per stuk. Terlouw in Mijnsherenland is daar een goed adres voor.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-08-2012 10:08 #1366819
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic afstelling?
wat gebeurt er als je de vervroegingshandel aantrekt?
en wat gebeurt er als je de dieselkraan stationair iets meer open zet?
Mijn verstuivers zitten er er ook al 3 ton in. Het is een klusje dat ik steeds maar uitstel. De auto komt ook steeds net door de roetmeting, al een jaar of 13. Alleen direct na revisie met gereviseerde verstuivers was de roetmeting laag.
en wat gebeurt er als je de dieselkraan stationair iets meer open zet?
Mijn verstuivers zitten er er ook al 3 ton in. Het is een klusje dat ik steeds maar uitstel. De auto komt ook steeds net door de roetmeting, al een jaar of 13. Alleen direct na revisie met gereviseerde verstuivers was de roetmeting laag.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-08-2012 13:31 #1366829
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Blokje
Mijn motortje heeft ook al 330 DKM erop zitten, zonder gereviseerde verstuivers.
Loopt uitstekend en start altijd.
Hij loopt alleen wel iets harder dan 700 RPM, 850-900 is het bij mij.
Bij (erg) koude motor gaat ie 1100 stationair lopen.
Je inspuitpomp trekt toevallig ook nergens luchtbellen? Dan kan je dit soort geintjes ook krijgen.
Dieselfilter wanneer vervangen? misschien verstopt? en te weinig flow.
Groeten,Gerben
Loopt uitstekend en start altijd.
Hij loopt alleen wel iets harder dan 700 RPM, 850-900 is het bij mij.
Bij (erg) koude motor gaat ie 1100 stationair lopen.
Je inspuitpomp trekt toevallig ook nergens luchtbellen? Dan kan je dit soort geintjes ook krijgen.
Dieselfilter wanneer vervangen? misschien verstopt? en te weinig flow.
Groeten,Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-08-2012 22:45 #1366861
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt
<p style="margin-bottom: 0in;">Bedankt voor het meedenken tot zo ver
Ik zal één en ander nog wat aanvullen. <p style="margin-bottom: 0in;">Als ik de stationair afstelling hoger draai loopt de motor regelmatiger. <p style="margin-bottom: 0in;">Als ik de verrijkingsschroef veder open draai krijg ik een behoorlijke roetproductie, deze afstelling staat op het moment iets geknepen om het roeten binnen de perken te houden. <p style="margin-bottom: 0in;">Aan de vervroegingshendel trekken zal ik de volgende keer dat de motor flink warm is eens proberen, de afgelopen week alleen maar korte stukjes gereden. <p style="margin-bottom: 0in;">Inmiddels ook een adres in Duitsland gevonden waar gereviseerde verstuivers worden aangeboden voor ca. 40 Euro p/s maar die zijn afgeregeld op 185 bar. Van het UK forum weet ik dat dat wel kan maar dat je dan de pomp anders moet afstellen, ik hou het liever origineel met 155 bar verstuivers. <p style="margin-bottom: 0in;">De nozels die er in de verstuivers zitten en het eigenlijke slijtdeel zijn kosten maar ca 10 euro, echter zijn deze zonder speciale apparatuur niet zomaar te vervangen.<p style="margin-bottom: 0in;">Bij de eerder genoemde Beru verstuivers hoef ik de oude verstuivers niet in te leveren, dat lijkt me een voordeel. Misschien zijn deze te verkopen?<p style="margin-bottom: 0in;">
Mijn 940 word later dit jaar op Duits kenteken gezet en moet dan dus door de TUV, als ik niet om nieuwe verstuivers heen kan dan moeten ze er dus maar in. Wat ik alleen graag voorkom is dat ik nu veel geld aan verstuivers uitgeef en er later blijkt toch iets meer aan de hand te zijn.
<p style="margin-bottom: 0in;">Vraag: Zijn de standaard temperatuurmeters van de bakstenen soms zodanig onnauwkeurig dat ze een significante temperatuurstijging van de motor niet weergeven?<p style="margin-bottom: 0in;">Vraag: Waar koop ik een dop die op de verstuivers past om deze te demonteren?<p style="margin-bottom: 0in;"> <p style="margin-bottom: 0in;">.

Mijn 940 word later dit jaar op Duits kenteken gezet en moet dan dus door de TUV, als ik niet om nieuwe verstuivers heen kan dan moeten ze er dus maar in. Wat ik alleen graag voorkom is dat ik nu veel geld aan verstuivers uitgeef en er later blijkt toch iets meer aan de hand te zijn.
<p style="margin-bottom: 0in;">Vraag: Zijn de standaard temperatuurmeters van de bakstenen soms zodanig onnauwkeurig dat ze een significante temperatuurstijging van de motor niet weergeven?<p style="margin-bottom: 0in;">Vraag: Waar koop ik een dop die op de verstuivers past om deze te demonteren?<p style="margin-bottom: 0in;"> <p style="margin-bottom: 0in;">.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-08-2012 22:53 #1366862
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Antwoord
Antwoord op je vragen
: Ja, de temperatuurmeter in onze Volvos zijn er Onnauwkeurig.
: deze kan je krijgen bij Alle AMH zaken. Ik heb hem ook bij de lokale AMH gekocht.
Begin eerst eens met het vervangen van je Dieselfilter, kost maar een tientje.
Wat je trouwens ook kan hebben, is dat een of meer van je verstuivers Op het brandplaatje verstuiven inplaats van erdoorheen.
Hierdoor krijg je flinke koolstofopbouw tussen het brandplaatje en de verstuiver.
De verstuiver "smoort" en verstopt zichzelf zegmaar.
Brandplaatjes kosten niks.
Ik heb dit ook meermaals gehad. Een grote verstopte roetbende onder de verstuiver. Het brandplaatje hebben Tom en Ik er met veel moeite en creativiteit uit kunnen krijgen.
Daarna liep ie gelijk Stukken beter.
Als je je verstuivers eruit gaat halen:
Spuit ze flink in met kruipolie, dagen van te voren.
Buig de inspuitleidingen Niet, zitten ze in de weg ( zeer grote kans) haal ze dan allemaal compleet weg. Dus ook lossen bij de pomp.
De verstuivers zitten Extreem strak vast, o.a door het metaal verschil van staal op aluminium.
Draai rustig de verstuivers los, bij gekraak en gekreun meteen weer inspuiten met kruipolie.
anders verpest je je schroefdraad en kan de kop eraf.
Groeten,
Gerben
: Ja, de temperatuurmeter in onze Volvos zijn er Onnauwkeurig.
: deze kan je krijgen bij Alle AMH zaken. Ik heb hem ook bij de lokale AMH gekocht.
Begin eerst eens met het vervangen van je Dieselfilter, kost maar een tientje.
Wat je trouwens ook kan hebben, is dat een of meer van je verstuivers Op het brandplaatje verstuiven inplaats van erdoorheen.
Hierdoor krijg je flinke koolstofopbouw tussen het brandplaatje en de verstuiver.
De verstuiver "smoort" en verstopt zichzelf zegmaar.
Brandplaatjes kosten niks.
Ik heb dit ook meermaals gehad. Een grote verstopte roetbende onder de verstuiver. Het brandplaatje hebben Tom en Ik er met veel moeite en creativiteit uit kunnen krijgen.
Daarna liep ie gelijk Stukken beter.
Als je je verstuivers eruit gaat halen:
Spuit ze flink in met kruipolie, dagen van te voren.
Buig de inspuitleidingen Niet, zitten ze in de weg ( zeer grote kans) haal ze dan allemaal compleet weg. Dus ook lossen bij de pomp.
De verstuivers zitten Extreem strak vast, o.a door het metaal verschil van staal op aluminium.
Draai rustig de verstuivers los, bij gekraak en gekreun meteen weer inspuiten met kruipolie.
anders verpest je je schroefdraad en kan de kop eraf.
Groeten,
Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-08-2012 00:25 #1366868
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nieuw
Oh ja, vergeten. Alle filters zijn nieuw, ook het dieselfilter, het filter is ook nog eens origineel Bosch

- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-08-2012 08:14 #1366874
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Om
je verstuivers eruit te draaien heb je er dus bijvoorbeeld zo eentje nodig:
www.gereedschapland.nl/product/89/Verstu...-dop-window-1-2-27mm
Zijn ook andere modellen van hoor. Die ikzelf bijvoorbeeld gebruik is een hoge krachtdop 27 om ze los te peren. De reden waarom het vaak fout gaat bij het losdraaien is omdat de krachten verkeerd worden overgebracht op de verstuivers waardoor ze, soms, uit de kop scheuren.
je wilt niet weten wat voor mislukte voorbeelden ik al heb gezien van hoe het dus niet moet. De methode die ik zelf altijd gebruik is de volgende;
net wat gerben zegt goed beginnen met inspuiten met WD-40 bijvoorbeeld of een goede kruipolie zoals Imal. Alle leidingen compleet weghalen, absoluut niet bijbuigen ofzo, maar gewoon compleet eraf.
Die hoge krachtdop 27 op de verstuiver zetten en met een luchttol losdraaien. Iedereen schrikt bij het gebruik van een luchttol op de kop, maar het moment wat op de verstuiver komt is de enigste juiste bij het gebruik van de tol, namelijk recht erop / recht er boven en niet zijdelings via een verlengde pijp ofzo.
www.gereedschapland.nl/product/89/Verstu...-dop-window-1-2-27mm
Zijn ook andere modellen van hoor. Die ikzelf bijvoorbeeld gebruik is een hoge krachtdop 27 om ze los te peren. De reden waarom het vaak fout gaat bij het losdraaien is omdat de krachten verkeerd worden overgebracht op de verstuivers waardoor ze, soms, uit de kop scheuren.
je wilt niet weten wat voor mislukte voorbeelden ik al heb gezien van hoe het dus niet moet. De methode die ik zelf altijd gebruik is de volgende;
net wat gerben zegt goed beginnen met inspuiten met WD-40 bijvoorbeeld of een goede kruipolie zoals Imal. Alle leidingen compleet weghalen, absoluut niet bijbuigen ofzo, maar gewoon compleet eraf.
Die hoge krachtdop 27 op de verstuiver zetten en met een luchttol losdraaien. Iedereen schrikt bij het gebruik van een luchttol op de kop, maar het moment wat op de verstuiver komt is de enigste juiste bij het gebruik van de tol, namelijk recht erop / recht er boven en niet zijdelings via een verlengde pijp ofzo.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-08-2012 16:52 #1366910
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic warmer
Vandaag was het buiten weer wat warmer, maar het schokken viel nu mee. Ik heb nog even één en ander onder de kap gecheckt en de vervroegingshandel hing toch enigzinds aan de kabel van het waselement. De stationairtoerental-verhoging was wel helemaal vrij.
Ik heb nu de hele kabelwartel er afgehaald, zodat dit zeker geen invloed meer kan hebben, verder heb ik het stationairtoerental wat verhoogd. De motor loopt daardoor veel mooier stationair.
Misschien is er verleden week tijdens de APK keuring iets versteld omwille van de roetmeting ...... Verder zat er toen ook Shell ultimate diesel en verstuiverreiniger in de tank. Gisteren heb ik weer volgetankt met normale Shell diesel.
Ivm de opmerking van Adrian in bericht #3 heb ik nog even getest wat er veranderd als ik de vervroegingshandel iets aantrek en behalve een iets wat ander geluid veranderd daar niet echt veel door.
Ik heb wel alvast de boel lekker in de WD40 gespoten, die verstuivers moeten ooit toch eens vervangen worden.
vraag: Hoe pak ik dat aan bij verstuiver nummer 5, daar zit het torentje van de pomp immers in de weg en kan ik dus niet recht met een dop werken .......
Iedereen nogmaals bedankt voor alle adviezen
.
Ik heb nu de hele kabelwartel er afgehaald, zodat dit zeker geen invloed meer kan hebben, verder heb ik het stationairtoerental wat verhoogd. De motor loopt daardoor veel mooier stationair.
Misschien is er verleden week tijdens de APK keuring iets versteld omwille van de roetmeting ...... Verder zat er toen ook Shell ultimate diesel en verstuiverreiniger in de tank. Gisteren heb ik weer volgetankt met normale Shell diesel.
Ivm de opmerking van Adrian in bericht #3 heb ik nog even getest wat er veranderd als ik de vervroegingshandel iets aantrek en behalve een iets wat ander geluid veranderd daar niet echt veel door.
Ik heb wel alvast de boel lekker in de WD40 gespoten, die verstuivers moeten ooit toch eens vervangen worden.
vraag: Hoe pak ik dat aan bij verstuiver nummer 5, daar zit het torentje van de pomp immers in de weg en kan ik dus niet recht met een dop werken .......
Iedereen nogmaals bedankt voor alle adviezen

.
Moderators: Jerry Stam