toerental bij een tdic

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2012 20:07 #1094091 door V700 register
toerental bij een tdic is gemaakt door V700 register
Hallo allemaal,

ik heb een vraag betreffende de toeren van een tdic.

S`morgens rijd ik deze de eerste 15 minuten warm. Ik kruip van de parkeerplaats af, daarna op de weg in zijn 2 zonder gas te geven en rustig aan het tempo en opbouwen, opschakelen en versnellen.

Als ik de snelweg nader ben ik ongeveer een kwartier ( en vele boze mensen :-) ) kwijt...

Op de snelweg ga ik rustig naar de 100. Nooit vol gas en rustig warm laten lopen.

Ik heb mij eens laten vertellen dat deze diesels niet boven de 2500 toeren uit mogen komen. Maar......

Ik heb geen toerenteller. Dus het is maar een beetje op de gok, nu rijd ik al 20 jaar diesel maar wil wel het volgende weten:

Hoeveel toeren draait de motor als ik in zijn 1 - 15 km per uur rijd, in zijn 2 - 20 a 30 km per uur en in zijn 3 rond de 35 a 40 rijd....

Overigens zou ik er heel graag een toerenteller in hebben zitten. We hebben al een aantal van die meters geprobeerd maar geeneen past tot nu toe. Tips zijn welkom...

Thanks.....

Jasper

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2012 20:19 #1365915 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Waarom zou ie niet boven de
Waarom zou ie niet boven de 2500 tpm uit mogen komen?
Hoe doen ze dat dan tijdens de verplichte APK roetmeting....
Of bedoel je koud boven de 2500? Ook dat moet geen probleem zijn, zijn erg sterke blokken.
Trappen moet je met geen enkele auto doen natuurlijk.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2012 20:29 #1365916 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic prettig
Rustig warm rijden op een toerental waar de motor zich prettig voelt. Dat kan je gewoon horen. Dus niet te hoog maar zeker ook geen vermogen vragen op hele lage toerentallen!
Dat een D24Tic niet boven de 2500 rpm mag is onzin. Ik heb verleden jaar aan het eind van mijn tweede Euro tour in het zuiden van Duitsland een stuk van 200 km afstand geplankt. Ik wou weten of de motor iets degelijks nog aan kon en het blijft gewoon heel :) Er gaat op zo'n stukje dan wel een halve tank diesel door; 1 op 5. Belangrijk is dat alles wel echt goed onderhouden en afgesteld is!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2012 21:27 #1365917 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 3000 toeren bij 110 km/uur in de 5
Ik dacht trouwens dat er in elke D24Tic een toerenteller zat, ik ben dus wat verbaast dat jij er geen één hebt. :s Maar goed het toerental: 3000 toeren bij 110 km/uur in de 5 En dat is dan bij een: 940 Estate MY 1996 - D24Tic-egr M90 bak type H Achteras met een 1:3.54 ratio Standaard velgen met 195/65 R15 91H banden

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2012 21:49 #1365918 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De
tractor van mij word eigenlijk ingezet op de wat langere ritten, maar zit hier binnen 1 minuut op de snelweg en dan gaat hij gewoon gelijk op de 110 km/h en na een kwartiertje word dit verhoogd naar de 120 km/h.
Dan cruise aan en lekker door tokkelend tot eindbestemming.  Zit me nu alweer te verheugen op as maandag.  Lekker ritje voor de boeg van een paar honderd kilometer met het dieseltje.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2012 22:46 #1365924 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Jasper,
Ik weet het niet meer uit mijn hoofd de toerentallen hoewel ik vele honderduizenden km's heb afgelegd in een 760 TD. Je hoort het heel goed of je je diesel te veel belast als hij nog koud is. Dat is niet moeilijk.
Je zegt dat je al 20 jaar diesel rijdt dus dat moet je kunnen horen  Je dient de motor zo snel mogelijk op temperatuur zien te krijgen zonder al te veel geknikker en genagel. Te langzaam warm draaien is niet goed, bijvoorbeeld een heel lichte belasting of zelfs stationair een half uur laten draaien want dan blijft een diesel detoneren of kloppen zoals dat heet. Een koude diesel is gelijk aan een oververhitte benzinemotor die "klopt". Da's een zware belasting op de drijfstanglagers en alle onderdelen. Je hoort heel goed wat nog te veel is.  Vreemd dat er geen toerenteller in steekt, want dat is standaard. Zoek een toerenteller van een diesel op de sloop en sluit hem aan zou ik zeggen.
Robert

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-08-2012 00:01 #1365931 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Ja
Mijn 760 draait 3000 toeren bij 100 kmh en 3500 rpm bij 120.

Boven de 2500 mag ie gerust uitkomen, maar bouw geleidelijk op en niet raggen.

Groeten,
Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-08-2012 09:20 #1365939 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic hmmm
Ok duidelijk. Maar.....

Ik weet dat deze auto dunne olieleidingen hebben. Ik kan mij voorstellen dat als de motor en olie koud is deze erdoorheen geperst moet worden dat als de olie dik is het niet makkelijk gaat. Daarom heb ik hier ergens gelezen dat je met deze motor extra op moet letten hoe je hem warm rijd.

Nu snap ik dat overdrijven ook een kunst is, en ik denk dat ik iets te voorzichtig ben geweest en dat is dus ook niet goed.

Ik rijd al jaren diesel, een toyota hiace en daarna een t5 en ik heb een mondeo diesel gehad. Ik heb deze altijd rustig warm gereden. Maar ik begrijp hier op het forum dat deze motoren toch een iets ander verhaal is. En aangezien ik nog zeker 10 jaar wil rijden in deze lekkere auto (vanmorgen weer ff in de D5 gereden en vind mijn 740je toch erg lekker tokkelen) wil ik er wel goed mee omgaan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-08-2012 15:53 #1365958 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lichtmetaal + Staal
De kop is van lichtmetaal en het blok van staal, dat zet zich allebei op een andere manier bij het opwarmen. Dit maakt de koppakking kwetsbaar in die fase.
Los daarvan moet je regelmatig de olie verversen. De nieuwste uitvoeringen zijn wel minder kwetsbaarder voor het verstopt raken van oliekanalen dan de oudere. Bij de oudere modellen zie je nog wel eens een bypass gemonteerd zitten.
Ik rij trouwens met heel veel plezier in mijn 940, maar ik moet toch eerlijk bekennen dat elke vergelijking qua rijeigenschappen met mijn vorige Volvo, een S60 D5 in het nadeel van de 940 uitpakt. De 940 heeft echter weer hele andere sterke punten!

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC