Kleppen stellen bij mijn 740 2.4 diesel.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-03-2012 12:31 #1091995
door V700 register
Kleppen stellen bij mijn 740 2.4 diesel. is gemaakt door V700 register
Ik probeer al een tijdje een technische handleiding te krijgen, maar dit wil nog niet lukken voor deze auto.Zoals al aangeven in mijn andere toppic wil ik graag de kleppen gaan stellen.
Omdat ik de handleiding (nog) niet heb, zit ik nog met een paar vragen:
Kortom waar moet ik rekening mee houden met kleppen stellen?
Gido
Omdat ik de handleiding (nog) niet heb, zit ik nog met een paar vragen:
- Heb je speciaal gereedschap nodig?
- Werkt het met plaatjes?
- Wat zou de speling moeten zijn de uitlaat en wat van de inlaat.
- wanneer is het tuimel moment etc.
Kortom waar moet ik rekening mee houden met kleppen stellen?
Gido
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-03-2012 17:06 #1352549
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Weet niet....
Als je deze vragen stelt of je wel zelf kleppen moet gaan stellen (bij een diesel)...
1) Je hebt een tweetal tangen nodig, eentje om de klep te lichten en een ander om de stelplaatjes er tussen uit te frotten (kan ook op een andere manier als met die tang overigens)
2) Ja dus
3)Inlaat Warm 0.25 Koud 0.20
Uitlaat Warm 0.45 Koud 0.40
4) Juist het stellen van deze vraag doet het voor mij vermoeden dat je er beter vanaf kunt blijven voordat dadelijk de motor in de soep loopt. Als jij niet kunt zien of een cilinder op tuimelen staat, moet je dit soort werk uberhaupt al niet eens zelf willen doen. Ik ga de laatste vraag dua dan ook niet beantwoorden, sorry.
Niet om eigenwijs te zijn ofzo, maar om je te berokkenen voor dure schade door je stelwerk.
1) Je hebt een tweetal tangen nodig, eentje om de klep te lichten en een ander om de stelplaatjes er tussen uit te frotten (kan ook op een andere manier als met die tang overigens)
2) Ja dus
3)Inlaat Warm 0.25 Koud 0.20
Uitlaat Warm 0.45 Koud 0.40
4) Juist het stellen van deze vraag doet het voor mij vermoeden dat je er beter vanaf kunt blijven voordat dadelijk de motor in de soep loopt. Als jij niet kunt zien of een cilinder op tuimelen staat, moet je dit soort werk uberhaupt al niet eens zelf willen doen. Ik ga de laatste vraag dua dan ook niet beantwoorden, sorry.
Niet om eigenwijs te zijn ofzo, maar om je te berokkenen voor dure schade door je stelwerk.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-03-2012 18:44 #1352556
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ervaring
Wellicht kun je de eerste keer, tegen betaling, de kleppen laten stellen door een bezoeker van dit forum met ervaring.
Vervolgens kijken, luisteren, vragen stellen en aantekeningen maken ........
Vervolgens kijken, luisteren, vragen stellen en aantekeningen maken ........
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-03-2012 18:53 #1352559
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic documentatie
Ik weet niet of je er af moet blijven, dat kan je altijd nog zelf uitmaken nadat je de procedure gelezen hebt
En zelfs voor de beste monteur geldt dat hij ook eens voor de eerste keer kleppen gesteld heeft.
Documentatie staat online op bijvoorbeeld deze locatie;
www.k-jet.org/documents/greenbooks/
Even kijken onder de noemer "greenbooks" en dan D24. Het kleppen stellen is behoorlijk tijdrovend, het wordt ook wel gedaan in combinatie met het vervangen van de distributieriemen.Je meet dan van tevoren alle spelingen en verwijderd je nokkenas, alle plaatjes die gewisseld moeten worden kan je dan in eens wisselen waarna je de zaak weer opbouwd met nieuwe riemen enz.
Maar het kan natuurlijk ook prima op de klassieke manier waarbij de nokkenas blijft zitten.

Documentatie staat online op bijvoorbeeld deze locatie;
www.k-jet.org/documents/greenbooks/
Even kijken onder de noemer "greenbooks" en dan D24. Het kleppen stellen is behoorlijk tijdrovend, het wordt ook wel gedaan in combinatie met het vervangen van de distributieriemen.Je meet dan van tevoren alle spelingen en verwijderd je nokkenas, alle plaatjes die gewisseld moeten worden kan je dan in eens wisselen waarna je de zaak weer opbouwd met nieuwe riemen enz.
Maar het kan natuurlijk ook prima op de klassieke manier waarbij de nokkenas blijft zitten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-03-2012 19:03 #1352562
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nokkenas
Nokkenas laten zitten lijkt me de aanbevolen manier als je nog niet zoveel ervaring hebt / het juiste gereedschap om de lagerkappen weer op het juiste moment vast te zetten niet hebt. Volgens mij is de constructie van bij de benzineblokken ongeveer gelijk, als ik voor mezelf spreek zou ik denk ik de nokkenas altijd laten zitten, ook al zou ik speling controleren EN de D-riem vervangen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-03-2012 10:41 #1352623
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic waar
En waar komt gido vandaan ?
Ik heb mijn kleppen laten stellen bij Pul op Urk, een hele kundige man en voor een bedrag waar je zelf niet een hele dag voor wil klooien,
Dit bedrijf heeft alles zo liggen jij niet! en dat is het aller grootste voordeel, ik laat mijn kleppen stellen de rest doe ik zelf.
Tom.(heel veel dieselaars en ook van dit forum gaan naar deze man toe via PB wil ik je zn nummer en adres wel geven)
Ik heb mijn kleppen laten stellen bij Pul op Urk, een hele kundige man en voor een bedrag waar je zelf niet een hele dag voor wil klooien,
Dit bedrijf heeft alles zo liggen jij niet! en dat is het aller grootste voordeel, ik laat mijn kleppen stellen de rest doe ik zelf.
Tom.(heel veel dieselaars en ook van dit forum gaan naar deze man toe via PB wil ik je zn nummer en adres wel geven)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-03-2012 11:05 #1352626
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic waar kom ik vandaag
Hey Tom,
Ik kom uit maarssen, dat ligt dicht bij utrecht.
Mijn dagelijkse werk is in Amsterdam ongeveer 40km vanaf mijn huis.Voor deze afstand wordt mijn Volvo 740 op dit moment gebruikt.
Ik denk dat het inderdaad verstandig is de kleppen te laten stellen en de rest zelf te doen.Ik ben ooit wel bezig geweest met kleppen stellen met plaatjes, maar dit was niet mijn sterke punt in de garage.Als je voor mij een adres hebt hoor ik dat graag.
Gido
Ik kom uit maarssen, dat ligt dicht bij utrecht.
Mijn dagelijkse werk is in Amsterdam ongeveer 40km vanaf mijn huis.Voor deze afstand wordt mijn Volvo 740 op dit moment gebruikt.
Ik denk dat het inderdaad verstandig is de kleppen te laten stellen en de rest zelf te doen.Ik ben ooit wel bezig geweest met kleppen stellen met plaatjes, maar dit was niet mijn sterke punt in de garage.Als je voor mij een adres hebt hoor ik dat graag.
Gido
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-03-2012 12:44 #1352629
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic adres
Ik heb het adres verstuurd per PB.
Tom.
Tom.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam