940 TD ---> niet gekocht...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-03-2012 19:23 #1091927 door V700 register
940 TD ---> niet gekocht... is gemaakt door V700 register

Vandaag hoorde ik van een buurman dat een kennis van hem  een leuke 940 diesel verkoopt, voor een meer dan schappelijke prijs.  De motor loopt echter niet  goed is het verhaal doch de auto is pico bello voor de rest...
Aangezien ik van diesel niet veel afweet graag wat tips. Bij de  beoordeling van de rest van de auto kom ik wel aardig uit de voeten zolang ik maar niet op de eerlijke blauwe ogen van een verkoper vertrouw... heheh.
Verder nog iets waar ik benieuwd naar ben :  wat kost een goed dieselblok, waar haal ik het vandaan en wie zet het er in en voor hoeveel ?

Groeten Rudiger

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Wytze Broerze
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
15-03-2012 19:29 #1351900 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Vraag het Gerben
Vraag het Gerben
Gerryberrie weet het allemaal inmiddels

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-03-2012 19:42 #1351905 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lekker
ha!

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-03-2012 19:50 #1351913 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Haha

Wytze schreef : Vraag het Gerben
Gerrieberrie weet het allemaal inmiddels

Jup!
Rudiger, als je graag wil dat ik met je mee ga naar die Diesel te kijken wil ik gerust eens die kant opkomen.
(Leuk dat je je aan het bedenken bent om over te stappen op een Diesel) :)
Diesel blokjes kosten tussen de 250 en 1000 euro...rond de 450-500 heb je een ''goed'' blok.(Bij schmid Gemert staat er eentje voor 1000 euro ;-) )
Ze zijn redelijk moeilijk te vinden...
Ik heb ondertussen al meerdere Diesel blokken omgezet..opengehad..verbouwd....aangepast..noem maar op.
Ongeblazen D24's zijn meer te vinden dan een Turbo D24, sommige D24's kunnen omgebouwd worden tot Turbo, maar niet allemaal (staat dan een bepaald nummer in het blok geslagen)
Kan (en wil ook wel) mocht het nodig zijn, het blok voor je vervangen.
Bij een niet lopend blok moet je even letten op de distributieriem, daar kan je heel makkelijk bij, er zitten 3 metalen klemmen op de kap voor de riem die je zo wegklikt en dan kan je erbij..
Riem nog heel? mooi. (spanrol--waterpomp spanner (indien van toepassing) goed? riem goed op spanning?)
Riem van de inspuitpomp nog heel? mooi (die zie je zomaar als je de motorkap opendoet..)
Even voelen aan de krukaspoeliebout, zit die Niet los?..zit die wel los..kan je hem denk ik beter laten staan.
Eigenlijk zou je het blok dan even op zijn nulpunt moeten zetten, kleppendeksel verwijderen, kijken hoe de nokkenas staat en kijken of de pomp wel goed in basis-stand staat.
Staat de pomp er iets naast..wil die niet (goed) lopen...nokkenas verkeerd is ook niet fijn.(desnoods controle met klokje)
Pomp lek? ergens een lek waardoor die lucht aanzuigt?
Ook gelijk even controleren of hij wel voorgloeit (relais stuk? zekering onder relais stuk? gloeispiralen stuk?)
Na controle van deze punten en als het allemaal goed blijkt te zijn, even het blok ronddraaien op de hand, heeft ie compressie?

Vaak is het zo dat de gloeiinstallatie niet meer helemaal in orde is en dat de pomp verkeerd staat en/of lucht aanzuigt.
Mocht de nokkenas verkeerd staan, dan kan je een kapotte klep hebben....mocht de distributieriem zijn versprongen of zijn geknapt? of de krukaspoeliebout losliggen? dan is het blok gaar...
Eigenlijk gewoon dus even gaan kijken.
(Ik heb trouwens ook wel greenbooks e.d over de Diesels)
Groeten,Gerben

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-03-2012 20:01 #1351917 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic VW LT
Een maatje van me heeft een VW LT camper. Zit hetzelfde motorblok in.
Deels door een ondeskundige garage, niks als gedonder met dat ding. En uiteraard altijd met de vakantie.
Knoop doorgehakt; ruilmotor van VéGé erin (of tie nog bestaat weet ik niet) 
Jaar daarop; weer problemen liep in elkaar.
Terug naar VéGé, ja meneer, die is te warm geweest. Kunnen ze zien aan hun sticker die erop geplakt zit.
Als tie te warm is geweest, is deze blijvend verkleurd, een soort termo sticker.
Ze waren erg meegaand, er hoevde niet veel bijbetaald te worden voor weer een nieuwe.
Oorzaak; radiateur zat dichtgekoekt!
Camper is sindsdien probleemloos.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-03-2012 20:05 #1351919 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Chek
De chek kan nog iets makkelijker,
Voel of het blok warm/lauw is! dan weet je meteen of hij vlak daarvoor nog gedraait heeft,Trek bij koude motor de peil stok er uit en kijk of er witte tot koffiebruine drap op zit.Draai de dop van het koelwater er even af en kijk of het mooi helder is, koelwater is van zich eigen een beetje vettig dus je zal altijd een soort van olie/vet film zien als je er naar kijkt, maar het moet helder zijn.Dan Gloeien hij moet +/- bij koude motor 20 sec ongeveer gloeien en dan gaat het lampje uit(is motor op tempatuur of voelt hij nog warm aan dan is de gloeitijd korter.
Dan starten een goed diesel blok slaat direct aan, moet hij een veel rond gaan om aan te slaan dan is of de timing niet goed of zijn compressie.
Als hij draait(koude diesels schudden altijd een klein beetje) dan moet hij wel redelijk stabiel liggen en niet mis slaan tijden stationair draaien.
Daarna kijk je ook nog even naar de uitlaatrook als deze donker grijs is dan is het redelijk goed, is hij echter wit of blauw kun je hem laten staan, blauw betekend vaak dat veel dingen versleten zijn,kleppen, Turbo, zuigerveren, schraapveren bij blauwe rook.
Witte rook is kop krom.Zijkant blok zwart van de olie, dan zweet hij heel erg.
Mocht dit allemaal niet het geval zijn dan is het wel te vertrouwen.
Tom.(als je wil kun je mij bellen om te kijken als je dat nodig vind)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-03-2012 07:41 #1351989 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic leuk

Leuk dat jullie willen meekijken/beoordelen. Ik ga eerst even "voorkeuren" ik heb hem nu enkel achter een hekje gezien op 30 meter afstand.als het van dichtbij nog wat lijkt dan kom ik zeker op jullie aanbiedingen terug.
Het is trouwens  een rode 94-er TD in Polaruitvoering.  Wat weegt zo'n TD veel trouwens 1458 KG!

groeten

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-03-2012 10:37 #1352018 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Buurtgenoten
Volgens mij woon je in Amsterdam. Als je je buren een beetje te vriend wil houden, blijf dan ver van zo'n diesel. Bij het starten pluimt zo'n wagen altijd, en niet zo'n beetje ook! (Wat anderen ook zeggen, ik ben ervaringsdeskundige, helaas!).
Succes met de afweging: bij aanschaf wordt het forum nog spannender (dat is het voordeel met van die ouwe diesels!)

Met groet! Fred

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-03-2012 10:52 #1352025 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Woont
Rudiger woont tegenwoordig niet meer in Amsterdam maar wat noordelijker in de zelfde provincie,
ze zijn inderdaat zwaar, in combinatie met een station en heel veel luxe zware elementen er tikt het aardig aan.
automaat licht het verbruik trouwens rond de 1 op 12, handgeschakeld wisselend van 1 op 13 tot 1 op 16 licht er maar net aan hoe je rijd.
Tom.

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-03-2012 11:27 #1352031 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Diesels roken?
Roken? naar mijn mening valt dat heel erg mee.
TomTom is misschien nog wel een betere keuz om mee te gaan met je te kijken Rudiger..(Ik heb ook veel van TomTom geleerd)
Onze 940 TDIC (een Royal Line) weegt trouwens nog meer...bijna 1500 KG..
Groeten,Gerben

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC