Koppakking
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-02-2012 16:01 #1091394
door V700 register
Koppakking is gemaakt door V700 register
Ik ben de afgelopen vorstperiode probleemloos doorgekomen met mijn D24 (zonder turbo) ondanks de extreem lage temperaturen. Het was iedere ochtend vrij gemakkelijk de motor aan de gang te krijgen. Ongeveer 3x gloeien, starten, aanslaan, 30 seconden niet op alle cilinders lopen maar uiteindelijk loopt het allemaal weer prima.
Omdat het pruttelen de laatste paar dagen wat langer duurde wilde ik de gloeibougies controleren. Die bleken allemaal goed. (2 jaar geleden vernieuwd)
Toen ik daar mee bezig was viel me op dat er koelvloeistof op de verstevigingsrib (een plasje) lag onder het thermostaathuis. Het komt ergens bij de koppakking vandaan.
Omdat de auto ruim 27 jaar oud is kan ik me voorstellen dat de koppakking rot begint te worden.
Maar ik vind het raar dat ie in ieder geval uitwendig begint te lekken. Wellicht lekt ie ook inwendig maar het koelvloeistof verbruik is minimaal. Misschien 1 liter per kwartaal/10.000 km. Ik weet ook dat de verwarmingskraan iets lekt dus dacht dat het kvs verbruik daar aan te wijten was.
Komt uitwendige lekkage bij D24 vaker voor?
Er staat me iets van bij dat er stalen koppakkingen voo D24 leverbaar zijn om dat ie kwalitatief beter zijn, klopt dat en waar haal ik die?
Km.stand van de motor is maar een kleine 200.000 (dat weet ik zeker).
Omdat het pruttelen de laatste paar dagen wat langer duurde wilde ik de gloeibougies controleren. Die bleken allemaal goed. (2 jaar geleden vernieuwd)
Toen ik daar mee bezig was viel me op dat er koelvloeistof op de verstevigingsrib (een plasje) lag onder het thermostaathuis. Het komt ergens bij de koppakking vandaan.
Omdat de auto ruim 27 jaar oud is kan ik me voorstellen dat de koppakking rot begint te worden.
Maar ik vind het raar dat ie in ieder geval uitwendig begint te lekken. Wellicht lekt ie ook inwendig maar het koelvloeistof verbruik is minimaal. Misschien 1 liter per kwartaal/10.000 km. Ik weet ook dat de verwarmingskraan iets lekt dus dacht dat het kvs verbruik daar aan te wijten was.
Komt uitwendige lekkage bij D24 vaker voor?
Er staat me iets van bij dat er stalen koppakkingen voo D24 leverbaar zijn om dat ie kwalitatief beter zijn, klopt dat en waar haal ik die?
Km.stand van de motor is maar een kleine 200.000 (dat weet ik zeker).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-02-2012 21:07 #1347983
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic plasje
Het lijkt me waarschijnlijker dat het plasje uit de pakking van de waterpomp komt.
Die behoort metiedere distributieriemwissel vervangen te worden en dat gebeurt niet altijd.
Ben je toe aan een riem wissel neem dan de waterpomp mee en maak de pasvlakken goed schoon.
Die behoort metiedere distributieriemwissel vervangen te worden en dat gebeurt niet altijd.
Ben je toe aan een riem wissel neem dan de waterpomp mee en maak de pasvlakken goed schoon.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-02-2012 22:03 #1347994
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Distributie en pomp zijn
Distributie en pomp zijn correct vervangen 50.000km geleden. Ik zal nog eens kijken waar de vloeistof nu precies vandaan komt.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-02-2012 08:09 #1348024
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Heb vanochtend weer gekeken.
Heb vanochtend weer gekeken. Maar helemaal geen kvs lekkage te bespeuren.
Het is wel zo dat aluminium sterker krimpt bij kou dan gietijzer. Wellicht dat er enige ruimte is ontstaan tussen koppakking en blok waar de kvs doorheen kon.
Mede gelet op het feit dat de koppakking al oud is en wellicht wat minder goed afsluit terwijl het nu lang zo koud niet meer is.
In ieder geval Iets om in de gaten te houden.
Ik sluit niet uit dat het eventueel de pakking van het thermostaathuis was dat lekte.
Hij is in ieder geval droog nu.
Het is wel zo dat aluminium sterker krimpt bij kou dan gietijzer. Wellicht dat er enige ruimte is ontstaan tussen koppakking en blok waar de kvs doorheen kon.
Mede gelet op het feit dat de koppakking al oud is en wellicht wat minder goed afsluit terwijl het nu lang zo koud niet meer is.
In ieder geval Iets om in de gaten te houden.
Ik sluit niet uit dat het eventueel de pakking van het thermostaathuis was dat lekte.
Hij is in ieder geval droog nu.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-02-2012 08:45 #1348028
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Staal.
stalen koppakking is inderdaad beter.
Heb ik er zelf ook tussengezet bij de 940 TDIC.
Groeten,Gerben
Heb ik er zelf ook tussengezet bij de 940 TDIC.
Groeten,Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-02-2012 11:30 #1348034
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hallo,
Wat ik heb gehad bij
Hallo,
Wat ik heb gehad bij de td is dat de koppeling van de slang die van de termostaat naar de radiateur loopt niet helemaal lekker zat aan de kant van de radiateur, toen was het ook soms wel en soms niet lekken. Toen de slangklem los en slang er iets verder op en weer recht vastgezet en lekken was over.
Stalen koppakking is voor een td mooi maar heb zelf een 2 x d24 gehad en die kan heel goed af met een "normale" pakking. lekker maar buiten toe doen ze wel maar ik heb ze alleen olie zien lekker naar buiten, en vaak aan de voorkant aan de bijrijderskant, vlak achter de distrubutie
gr.
Peter
Wat ik heb gehad bij de td is dat de koppeling van de slang die van de termostaat naar de radiateur loopt niet helemaal lekker zat aan de kant van de radiateur, toen was het ook soms wel en soms niet lekken. Toen de slangklem los en slang er iets verder op en weer recht vastgezet en lekken was over.
Stalen koppakking is voor een td mooi maar heb zelf een 2 x d24 gehad en die kan heel goed af met een "normale" pakking. lekker maar buiten toe doen ze wel maar ik heb ze alleen olie zien lekker naar buiten, en vaak aan de voorkant aan de bijrijderskant, vlak achter de distrubutie
gr.
Peter
Moderators: Jerry Stam