B230K ombouwen naar diesel

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-12-2011 20:28 #1090614 door V700 register
B230K ombouwen naar diesel is gemaakt door V700 register
Beste allemaal,
Mijn boswachtersgroene benzine 740 B230K automaat uit '86 staat nu al een tijd binnen te wachten op een motorrevisie. Er is een hoop mee mis, koppakking is lek, nadieselen en waarschijnlijk nog meer narigheid. Nu is dit blok in combinatie met automaat erg onzuinig, dus ik vroeg me af of het een mogelijk is het hele B230K blok er uit te takelen en er een diesel blok in te laten bouwen.
Mijn vraag is dan ook: Is het mogelijk om een diesel in deze auto te leggen, in combinatie met de automaat? Is er een bedrijf gespecializeerd in dit soort ombouwingen?
Mvg, Tim

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-12-2011 21:26 #1341459 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Ja kan
Ja het 6 Cilinder (T)DIesel blok past erin.
Electronica moet je wel ombouwen en je moet een andere tellerbak zien te vinden voor de Diesels.

Er zijn ook Automaten voor deze D24 Diesel blokken.
Zie even een van mijn advertentie: <a href="/node/42049">KLIK</a>Ik heb een ZF4HP22 automaat bak staan voor de Diesels, helemaal compleet met alles erbij, erop en eraan.
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-12-2011 07:40 #1341470 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic B230K
Veel is mogelijk.

Ik zou voor LPG op de B230K gaan (evt. met ander blok).
Anders zou ik een cpl. diesel (740/940) kopen en alles omzetten.
AW bakken zijn iets beter dan de ZF's (alhoewel die veel geleverd zijn in combi met diesel),
die kunnen nml. niet lang tegen hoge toeren draaien in 'N' en 'P'.
Zou dan ook meteen voor de versie met Lock-up gaan (AW70L of AW71L).

Succes

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-12-2011 11:15 #1341490 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Een
Een automaat van een B230 past niet zonder meer achter een dieselblok omdat de achterkant van de B230 en dieselblokken verschilt. Je moet dus op zoek naar een automaat die geschikt is voor de diesel.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-12-2011 11:21 #1341492 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Belastingvrij
Hé hallo
Ik heb gelezen dat de belastingvrije diesels en de auto,s die op gas rijden toch een vorm van motorrijtuigenbelasting moeten gaan betalen.Omdat ze in deze uitvoering kilometervreters zijn.
Als dit klopt dan is het toch jammer om de verbouwing van een belastingvrije benzine auto naar een diesel uit te voeren.?
==================================================
Het kan best zijn dat ik er volledig naast zit bij deze dan alvast m,n excuus.......
==================================================

• Jan Huijsmans
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-12-2011 11:51 #1341496 door Jan Huijsmans
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Hoezo zonde?
In zo'n neus hoort gewoon een 6 pitter, niet een verdwaalde 4 pitter.
Overigens klopt je opmerking half, want dit geldt alleen voor wagens die vanaf 1-1-1987 de 1e toelating hebben. (dus niet de productiedatum, die je tot 1-1-2012 nog kan gebruiken om ze nog onder de oude regeling te laten vallen) Alles wat onder de oude regeling valt is 100% wegenbelasting vrij. (alsof die 5 tientjes p/m verschil opwegen tegen de extra onderhoudskosten...)
Overigens vind ik het dan nog niet zonde, de '87 diesel hou ik, ook al moet ik de diesel toeslag nog wel gewoon betalen. Als je veel wil rijden met een echte wagen ipv zo'm modern hok, dan heb je dat er wel voor over.

Jan Huijsmans

... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-12-2011 13:51 #1341517 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic AW bakken voor diesels?
Hoi
Als beginner voor de experts!!
Tot nog toe heb ik begrepen dat alle diesel-automaten met ZF zijn geleverd.
Hierboven wordt dat in twijfel getrokken.
Wat is daarop het antwoord van de echte kenners?

Jaap

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-12-2011 14:03 #1341519 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Geen AW.
ALLE Diesels zijn met ZF's geleverd, er zijn GEEN AW bakken voor de Diesels.
de ZF is Ook! geleverd voor de benzine blokken.
De ZF bak is een goede bak, niet beter of slechter dan een AW.
De ZF heeft maar 1 gebrek, namelijk: in P en N draait de oliepomp van de bak Niet mee, en bij een roetmeting, waarbij het blok hoge toeren draait met de bak in N of P is er geen oliecirculatie in de bak, de ZF bak wil dan nog wel eens 'sneuvelen'..
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-12-2011 14:25 #1341524 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank voor de reacties tot
Dank voor de reacties tot dusver! Ook nog een nieuwe bak plaatsen klinkt niet al te eenvoudig.. Misschien dan toch maar deze motor reviseren.
Wat adviseren jullie, de benzinemotor (nog maar 195k gelopen) laten reviseren of een ander blok inbouwen?
Een klus als dit zelf doen zie ik niet echt zitten, ik heb wel wat sleutelervaring maar dit gaat mijn pet toch wat teboven. Ik heb er zelf ook niet echt een goede werkplaats voor. Zit er misschien een goede sleutelaar of garage in de buurt van Assen die dit evt. zou kunnen doen?
Qua kosten probeer ik wel een onder de 1000 euro te blijven voor deze ingreep gezien het anders niet al te best meer uit kan de auto verder op te knappen.
Om de auto 'af' te maken moet ik ook nog een hemeltje (wie niet?), een interieurpaneeltje en nieuwe velgen+banden hebben.
Groeten en allen een fijne kerst gewenst!
Tim

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-12-2011 14:32 #1341525 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Denk
Denk dat je budget ook aardig krap wordt, als je een goede diesel moet kopen en in moet laten bouwen. Die koppakking is denk ik wel te doen, en bij de meeste B230 blokken ben je daar met 3 ton ongeveer wel aan toe (dus ook bij een evt. vervangend blok). Dat nadieselen komt denk ik door een fout rondom de carburateur ?  Kan simpel zijn (uitgedroogd vacuumslangetje) maar ook minder simpel zijn. Onderdelen (en kennis) zijn lastiger te vinden. Je zou dat kunnen proberen, of je kunt proberen een injectieblok in te bouwen. B230F, of een B230FB. Moet je wel zorgen dat je m compleet koopt, incl. kabelboom en computers (injectie en ontsteking). Misschien ook nog andere benzinepomp(en) ?

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC