Lekkage inspuitpomp

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-12-2011 14:37 #1090433 door V700 register
Lekkage inspuitpomp is gemaakt door V700 register
Beste allemaal,
Ik zal mij eerst even voorstellen, da's wel zo netjes. Mijn naam is Willem, woon in Groningen en ben in het bezit van een 744 D24. Heb door de jaren heen meerdere oude Volvo's gehad (745, 244, 264, 145) dus ben inmiddels aardig bekend met de lasten en lusten dit merk. Maar het bevalt nog altijd prima. Ik doe aardig wat klussen aan de auto zelf en zodoende al een aantal jaren aanwezig op dit forum. Nu toch maar eens een berichtje geplaatst...
Ben vandaag met de diesel naar een APK keuringsstation geweest en de schade valt gelukkig mee. Er is alleen een probleem waar ik niet zo goed raad mee weet en dat is lekkage aan de inspuitpomp. De druppen hangen onder aan het blok, maar er liggen geen plassen onder de auto dus kan er nog prima mee rijden. Nou lijkt het me niet zo'n goed idee om het zaakje zelf maar eens uit elkaar te draaien dus ben ik eigenlijk op zoek naar iemand met meer verstand van zaken die ook nog een beetje noordelijk woont.
Volgens de keurmeester lekte het waarschijnlijk bij het deksel (pakking?) maar zeker weten doe ik dat niet. Zijn er uberhaupt pakkingsetjes voor de pomp te krijgen?
Ik ben benieuwd.
Groeten, Willem

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-12-2011 22:54 #1340363 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Keerringen
Dat kunnen ook de keerringen van de 'gashendel' of van de aandrijfas zijn.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-12-2011 00:05 #1340381 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic bij mij
lekt er een beetje bij de koudestart/ vervroeger-hevel.
Ik denk een o-ring.

Mvg, Rolf

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jan Huijsmans
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-12-2011 07:31 #1340386 door Jan Huijsmans
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Deksel...
Het meest bekende punt (in elk geval hier) was het busje op het deksel, waar het asje van de bediening doorheen gaat. Deze slijt bij genoeg kilometers. Ik heb er 2 mogen aanvallen, een van een 740 bij +- 6 ton en bij een 760 bij 5.5 ton. Als je het voorzichtig doet kan je zelf het dekseltje vervangen en bij een diesel revisiebedrijf het busje laten vervangen en het asje halen, samen met het ringetje dat voor de afdichting moet zorgen tussen bushe en asje.
Kosten toen, bij dit euvel, waren 23.31 euro.
Of dit het probleem is is redelijk snel te achterhalen, voelen of je speling hebt op dit asje. Zet 'm in hoogte dan wel zo terug dat je het minste speling hebt, er kan best wel veel diesel uitkomen na de test...

Jan Huijsmans

... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-12-2011 09:24 #1340390 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt voor de reacties.
Bedankt voor de reacties. Zal vandaag de boel eens goed schoonmaken en proberen te achterhalen waar de lekkage nu precies vandaan komt. Ik hoop inderdaad dat ik het zelf op kan lossen, dat is natuurlijk het leukst, maar bij pompproblemen ben ik toch altijd een beetje huiverig.
Niemand ervaringen met een dieselspecialist in het noorden des lands?
Groeten,
Willem

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-12-2011 10:51 #1340396 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic dieselspecialist in het noorden
Bel eens met Henk (bunde)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-12-2011 14:02 #1340510 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lekkage nog niet gevonden
Gisteren het zaakje met remmenreiniger eens even flink geboend en daarna een stukje gereden. De lekkage komt iig niet vanaf de bovenkant of bij het deksel vandaan, dat blijft keurig droog. Het lijkt wel of het aan de voorzijde bij een van de wartels van de onderste inspuitleidingen lekt, terwijl die wel goed zijn aangedraaid. Lastig te zien. Je kunt er ook zo lekker bij...
Ga de auto begin volgende week maar eens op de brug zetten en mocht er iets uitkomen dat het vermelden waard is meld ik me weer.
Groeten, Willem

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-12-2011 14:07 #1340511 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic wartels
Die komen wel eens los wanneer de leiding zelf gelost wordt.
Eerst de leiding lossen met sleutel 17 terwijl je de wartel tegen houdt met sleutel 14.
Daarna zet je eerst de wartel vast en daarna weer de leiding.
Kom je er slecht bij dan verwijder je eerst de leiding die in de weg zit.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-12-2011 19:19 #1340528 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic misschien handige tip?
Wat Adrian zegt klopt (natuurlijk klopt dat :-)  ) ik heb er eens een topic over gemaakt met een tip voor een handige (zelf te maken)sleutel.
volvolvo.nl/showthread.php/3291-verstuiv...-leidingen-vervangen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-12-2011 17:34 #1340609 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zeker handig
Dank! Is al een project op zich, dat fabriceren van het juiste gereedschap:) Ik hoop idd dat het een kwestie is van alles een keer weer strak aandraaien. Zo niet dan ga ik overwegen voor de herkeuring de onderkant gewoon droog en schoon te maken en het daarbij te laten, kraait geen haan naar. Zolang ik dik 1 op 14 haal lig ik er niet echt wakker van.
Wat is eigenlijk de functie van de bout van de plunjer in het midden van de voorzijde van de pomp, tussen de leidingen? Ontluchten? Ik neem aan dat daar ook diesel langs kan lekken.
Groeten, Willem

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD