Geen signaal op W aansluiting dynamo

• Wim de Goede
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-09-2011 17:20 #1089202 door Wim de Goede
Geen signaal op W aansluiting dynamo is gemaakt door Wim de Goede
Hallo mede volvo rijders,
Sinds een goed jaar de gelukkige eigenaar van een volvo 740 turbodiesel estate uit 1986, sinds 1 augustus belasting vrij, tot die tijd in de stalling gestaan. Nu eindelijk op de weg. Na het groot onderhoud, riemen, vloeistoffen, remblokken  e.d nu bezig met wat kleinere zaken. Ik heb problemen met mijn toerenteller hij heeft het even gedaan daarna een tijd weer niet en daarna weer eventjes wel en nu al weken niet meer. Ik dacht aan draadbreuk en heb een nieuwe draad getrokken vanaf de dynamo naar de toerenteller maar helaas heeft niet geholpen. Ik heb met een multimeter gemeten of er signaal afgegeven wordt en dat is volgens mij niet het geval (had natuurlijk beter eerst kunnen meten en dan eventueel de draad vervangen).
Ik heb gemeten met de meter ingesteld  op wisselstroom, is dit de juiste manier ben niet zo elctrotechnisch onderlegd. Als er op de geen signaal op de W staat is dit te verhelpen door een onderdeel in de dynamo te vervangen? Wat zou dat dan kunnen zijn, moet de gehele dynamo vervangen worden(hoop het niet)? Graag jullie expertise voor dit probleempje. Ook nog een vraagje op de dynamo zit nog een stekker aansluiting voor 2 draden, blauw en bruin, hangen nu los onder de dynamo maar heb geen idee waar deze voor dienen en of ze aangesloten moeten zijn. Op het forum en via google al tijden gezocht waar deze voor dienen maar kan het maar niet vinden.
groeten Wim

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-09-2011 17:24 #1331683 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic \ehh
Eeuh,,laat je Dynamo uberhaupt wel bij?
Meestal als de toerenteller stil valt, word er ook niet meer bijgeladen..
Wat doet je accu-lampje in je tellerklok? brandt die bij contact aan en gaat ie uit als de motor loopt?
Zou zowiezo even de laadregelaar vervangen.
Blauw is meestal de massa van de dynamo...bruin ken ik niet.
Kleurcodes van de TD dynamo:Dikkere Blauw kabel=MassaRood (mogelijk bruin door de oudheid??) = Dynamo bekrachtigingskabel en signaal draad naar je tellerklok.Rood-wit= Toerentellerkabel.Dik rood = + Kabel accu.
Groeten,Gerben

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-09-2011 20:09 #1331710 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic stekkers
Voor de toerenteller zitten er twee kleine stekkers op de dynamo aangesloten:
1 op W
1 op B+ samen met de plus vanaf accu.
Op D zit soms een condensator tussen D en massa.
Zit er niks op D dan sluit  men bij vergissing soms de 2e kleine stekker op D en dan doet de toerenteller niets.
Wanneer de koolborstels van de spanningsbrug op zijn doet de toerenteller ook niets.

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-09-2011 22:01 #1331822 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Losse verbinding
De "W" aansluiting is het ster-punt van de gelijkricht diodes in de dynamo.
Als je zeker weet dat de dynamo vol vermogen, laad wat-tie kan....
Kan het niet anders zijn dat de verbinding tussen het ster punt en de aansluiting los/onderbroken is.
Ga anders eens langs bij een Bosch dienst of een ander gerenomeerd revisie bedrijf, met een goede test-bank.

• Wim de Goede
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-09-2011 22:03 #1331818 door Wim de Goede
Beantwoord door Wim de Goede in topic wel laadspanning
Hallo Gerben,
Bedankt voor jullie antwoord.
@gerben
Accu lampje gaat netjes uit na het starten van de motor, motor start vlot. Heb de laadspanning gemeten en deze is rond de 14 volt. Als de accu niet zou bijladen zou deze denk ik allang leeg moeten zijn, heb altijd de lichten, radio aan. De ander kabels zijn een dunne blauwwe en bruine die middels een stekker verbinding  schuinboven de w-aansluiting zitten. Ik zei dat je ook op de sleuteldag bij Bosscha komt misschien kunnen we dan even kijken.
@Adrian,
Dit gaat mijn technische kennis beetje te boven ik heb begrepen dat de toerenteller alleen via de roodwitte kabel zijn signaal krijgt. Achter op de tellerbak zit  één aansluiting voor de toerenteller nou ben ik een beginneling dus kan best zijn dat ik niet helemaal begrijp wat je bedoelt.
Oveer 2 weken sleuteldag bij Bosscha hoop dat er dan sleutelaars zijn die me verder kunnen helpen.

groeten, Wim

• Wim de Goede
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-09-2011 22:06 #1331823 door Wim de Goede
Beantwoord door Wim de Goede in topic advies
Hallo Andre,
bedankt voor je antwoord  ik wacht ven de sleuteldag af misschien en als dat niets oplevert dan dynamo uitbouwen en jouw advies opvolgen.
groeten, Wim

• Wim de Goede
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-01-2012 17:34 #1344840 door Wim de Goede
Beantwoord door Wim de Goede in topic W aansluiting kapot
Was inderdaad een kapotte W-aansluiting. Dynamo laten reviseren en toen zou de toerenteller het weer moeten doen. Niet dus ook nog een kabelbreuk. Nieuwe kabelgetrokken et voilá we zien weer toeren.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC