Common-rail op D24TIC?
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Ik vroeg mij zo af...zou het mogelijk zijn om een common-rail op de VW 6 Cilinder TD blokken in te bouwen? (geleverd in de 2,7 en 9 serie (en VW lt bussies))
Ofwel: Alleen een pompje dat aangedreven word om de Diesel onder druk te zetten, maar deze NIET verdeeld over de 6 cilinders (dus een gewoon drukpompje) (maakt het een stuk simpeler en kleiner en het maakt niet uit hoe het riempje eropzit..)Dan, 6 leidinkjes (of, juist ja, 1 common-rail over de hele lengte) en 6 magneetkleppen die electronisch geopend en gesloten worden op het juiste moment.
Maaar...waar haal je de kleppen vandaan? (een VW VR6 Diesel Slopert o.i.d?) en de electronica...en hoe het juiste inspuitmoment te bepalen. (er staan geen 6 merktekens op het vliegwiel..)
Dan zou je dus een vliegwiel moeten "slijpen" en 6 merktekens erop voor elk TDC punt van alle 6 cilinders.een BDP-TDC sensor ergens opschroeven die ze oppikt en doorgeeft aan de "ECU" die de juiste "vertraging-vervroeging" berekent op temperatuur, toerental, luchtdruk en last.
Een hoop werk dus iniedergeval

food for thought, wie eet(denkt) mee?

Groeten,Gerben
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Gaspedaalpositiegever
- Luchtmassameter
- Toerentalsensor
- Motortemperatuursender
De ontstekings timing tussen de verschillende inspuitmomenten van de opvolgende cilinders ligt vast en hoeft dus niet perse voor elke cilinder apart bepaald worden (De computer kan dit uitrekenen, het is wel afhankelijk van het toerental)
Zeker geen makkelijk klusje

Groet ED
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
Ik meen dat de dynamische druk in een commonrail systeem 1600 (zestienduizend) bar kan bereiken, daar heb je een aardig pompje voor nodig.
Als ik me niet heel erg vergis, is commonrail "directe injectie" en de Dieseltjes in de 700/900 van het type "indirecte injectie". De eerste heeft een compressie van rond 1:16,5 dacht ik, de tweede iets van 1:21. De eerste heeft géén wervelkamer, de tweede wel. Als je die niet nodig hebt, zal die wervelkamer waarschijnlijk voor onverwachtte bijeffecten zorgen.
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Jullie denken te moeilijk jongens!
Dat het indirect (met wervelkamer) is maakt helemaal niks uit.
En een hoge druk inspuitpomp is ook echt niet benodigd, de druk die de Originele Bosch pomp leverd op onze blokjes is meer dan voldoende.
(Van mij part sloop je de rest van het ding af en laat je alleen een drukpomp over)
Leidinkje(s) vanaf de pomp naar de verstuivers, en tussen de verstuiver en de leiding een magneetklep.
Thats all.
Het is voorderest EXACT hetzelfde als met de Originele pomp die de timing regelt, alleen word nu de inspuit-timing electronisch geregeld.
Klaar.
Via de ECU word alleen de timing geregeld (en hoelang de klep dan open staat)..etc
Zo kan je dan electronisch "afstellen" en vermogen etc..regelen.
Hoe het riempje dan ook op het pompje zit maakt ook niks uit.
Geen gedoe meer met was-elementen en pomp afstellingen...etc..de ECU regelt het allemaal perfect op basis van een paar sensoren.

de ECU zou in theorie inderdaad de positie van alle 6 zuigers kunnen berekeken...maarrrr..kan die dit snel genoeg doen bij flinke toerenwisselingen..
Groeten,Gerben
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Je zult volgens mij dan nog steeds een andere pomp moeten nemen. De originele pomp verzorgt nl geen constante druk maar pompt de juiste hoeveelheid diesel oop het juiste tijdstip genoeg op druk om de verstuiver te laten openen. Als je de tijd dat de verstuiver open staat wilt regelen via een magneetklep moet er tijdens de maximale inspuitduur genoeg diesel onder genoeg druk zijn. En de druk die de verstuiver aangeboden krijgt moet altijd gelijk zijn, anders is de hoeveelheid niet nauwkeurig te regelen door de ECU. Bovendien zul je goede kleppen moeten hebben, voor een flinke druk en die een flinke frequentie kunnen aanhouden, met een beetje een fatsoenlijke levensduur.gerryberrie schreef : En een hoge druk inspuitpomp is ook echt niet benodigd, de druk die de Originele Bosch pomp leverd op onze blokjes is meer dan voldoende. (Van mij part sloop je de rest van het ding af en laat je alleen een drukpomp over) Leidinkje(s) vanaf de pomp naar de verstuivers, en tussen de verstuiver en de leiding een magneetklep.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
De huidige generatie commonrail-diesels hebben een voorinspuiting,hoofdinspuiting en een na-inspuiting.Dat vergt niet alleen e.e.a. van de verstuivers maar ook van de elektronica.de verstuivers halen die snelheden door toepassing van piëzotechniekwaardoor ze bliksemsnel kunnen reageren.
Ik zou juist zeggen lekker houden zo, je kunt nu nog langs de kant van de weg in de middle of nowhere wat improviseren, dat lukt met commonrail al minder goed.
Bovendien, je moet een factor 10 zuiverder/reiner werken, al die gevoellige technieken werken met ZEER nauwe toleranties en kunnen absoluut niet tegen vuil en zeker niet tegen water.
Ik snap je gedachtengang en wens maar er komt veel meer bij kijken dan jij suggereerd terwijl je niets wezenlijks verbeterd.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Gewoon, naar MIJN (persoonlijke mening) veelzijdiger te maken.
Via een ECU de inspuiting kunnen regelen is gewoon LeUk, meer komt er niet om het hoekje kijken.
Daar is ook echt geen voorinspuiting, hoofdinspuiting etc bij nodig...het blijft zoals het nu ook is, maar dan electronisch geregeld en niet mechanisch.
Meer is het niet...
Originele pomp valt zelfs nog wel te gebruiken, liever gewoon alleen een drukpomp, maar de originele pomp kan ook.
Gewoon alle 6 de leidingen in een(1) common-rail laten samen komen en vanaf daar de magneetkleppen naar de betreffende verstuivers.
Dit is alleen maar een "leuk idee" en of het er ooit van komt...kan best zijn van nooit.
Ik wil in dit topic alleen maar ideen erover kwijt en van andere horen.
Groeten,Gerben
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
Als er een verdelerinspuitpomp van Bosch in zit (standaard) dan is daar volgens mij al een elektronisch geregelde versie van.
....
Ik heb even gekeken: Er bestaat inderdaad al een elektronisch geregelde versie van de verdelerinspuitpomp. In het Boschboekje over die pompen uit 1988 wordt daarover al gesproken. Zou me overigens niet verbazen, als er een Japanse versie van is. Ik meen me te herinneren dat het Nippon Denso was, die deze verdelerinspuitpompen in licentie bouwde.
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Mij lijkt dat dat niet kan. De "gewone" brandstofpomp maakt alleen druk als de verstuiver moet injectoren. Als je die leidingen samen laat komen dan krijg je drukverschillen als de brandstofpomp weer wat extra brandstof oppompt en/of als een verstuiver wat diesel inspuit. Door de drukverschillen is de hoeveelheid niet te doseren. Zie ook <a href=" www.unavenirquiroule.be/studenten/defaul...d=46&category=18 " target="_blank">hier voor wat meer informatie. En www.buchli.nl/content.php?p=5&id=37 " target="_blank">hier, over de drukregeling in de rail.gerryberrie schreef : Gewoon alle 6 de leidingen in een(1) common-rail laten samen komen en vanaf daar de magneetkleppen naar de betreffende verstuivers.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.