Common-rail op D24TIC?

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-06-2011 23:40 #1087330 door Gerben Mol
Common-rail op D24TIC? is gemaakt door Gerben Mol
Hallo Volvisti,
Ik vroeg mij zo af...zou het mogelijk zijn om een common-rail op de VW 6 Cilinder TD blokken in te bouwen? (geleverd in de 2,7 en 9 serie (en VW lt bussies))
Ofwel: Alleen een pompje dat aangedreven word om de Diesel onder druk te zetten, maar deze NIET verdeeld over de 6 cilinders (dus een gewoon drukpompje) (maakt het een stuk simpeler en kleiner en het maakt niet uit hoe het riempje eropzit..)Dan, 6 leidinkjes (of, juist ja, 1 common-rail over de hele lengte) en 6 magneetkleppen die electronisch geopend en gesloten worden op het juiste moment.
Maaar...waar haal je de kleppen vandaan? (een VW VR6 Diesel Slopert o.i.d?) en de electronica...en hoe het juiste inspuitmoment te bepalen. (er staan geen 6 merktekens op het vliegwiel..)
Dan zou je dus een vliegwiel moeten "slijpen" en 6 merktekens erop voor elk TDC punt van alle 6 cilinders.een BDP-TDC sensor ergens opschroeven die ze oppikt en doorgeeft aan de "ECU" die de juiste "vertraging-vervroeging" berekent op temperatuur, toerental, luchtdruk en last.
Een hoop werk dus iniedergeval :)
food for thought, wie eet(denkt) mee? ;)
Groeten,Gerben

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-06-2011 00:48 #1318715 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lijstje
Ik heb me dit ook wel eens af zitten vragen. Maar behalve een hogedrukpomp heb je nog wel het een en ander nodig. Ik kom op het volgende lijstje   - Hogedruk pomp - Elektrisch aanstuurbare verstuivers - Inspuitcomputer + hulpcircuits - Positiesensors voor de krukas en nokkenas
- Gaspedaalpositiegever
- Luchtmassameter
- Toerentalsensor
- Motortemperatuursender

De ontstekings timing tussen de verschillende inspuitmomenten van de opvolgende cilinders ligt vast en hoeft dus niet perse voor elke cilinder apart bepaald worden (De computer kan dit uitrekenen, het is wel afhankelijk van het toerental)

Zeker geen makkelijk klusje :/

Groet ED

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-06-2011 01:01 #1318716 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Andere pomp, andere zuigers en weg met de wervelkamer
Hallo Gerben
Ik meen dat de dynamische druk in een commonrail systeem 1600 (zestienduizend) bar kan bereiken, daar heb je een aardig pompje voor nodig.
Als ik me niet heel erg vergis, is commonrail "directe injectie" en de Dieseltjes in de 700/900 van het type "indirecte injectie".  De eerste heeft een compressie van rond 1:16,5 dacht ik, de tweede iets van 1:21.  De eerste heeft géén wervelkamer, de tweede wel.  Als je die niet nodig hebt, zal die wervelkamer waarschijnlijk voor onverwachtte bijeffecten zorgen.
groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-06-2011 16:25 #1318777 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Inspuiting
Common rail is inderdaad door de hoge inspuitdruk alleen geschikt voor directe inspuiting, dus je zal andere verstuivers moeten plaatsen, die direct in de verbrandingsruimte spuiten. Daarbij horen ook andere zuigers, met een soort kroon vorm. Alles is mogelijk natuurlijk, maar dit gaat teveel geld kosten...

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-06-2011 20:12 #1318796 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Veels te moeilijk denkpatroon.
Mathy, Mark.
Jullie denken te moeilijk jongens!
Dat het indirect (met wervelkamer) is maakt helemaal niks uit.
En een hoge druk inspuitpomp is ook echt niet benodigd, de druk die de Originele Bosch pomp leverd op onze blokjes is meer dan voldoende.
(Van mij part sloop je de rest van het ding af en laat je alleen een drukpomp over)
Leidinkje(s) vanaf de pomp naar de verstuivers, en tussen de verstuiver en de leiding een magneetklep.
Thats all.
Het is voorderest EXACT hetzelfde als met de Originele pomp die de timing regelt, alleen word nu de inspuit-timing electronisch geregeld.
Klaar.
Via de ECU word alleen de timing geregeld (en hoelang de klep dan open staat)..etc
Zo kan je dan electronisch "afstellen" en vermogen etc..regelen.
Hoe het riempje dan ook op het pompje zit maakt ook niks uit.
Geen gedoe meer met was-elementen en pomp afstellingen...etc..de ECU regelt het allemaal perfect op basis van een paar sensoren. :)
de ECU zou in theorie inderdaad de positie van alle 6 zuigers kunnen berekeken...maarrrr..kan die dit snel genoeg doen bij flinke toerenwisselingen..
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-06-2011 09:03 #1318838 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Volgens

gerryberrie schreef : En een hoge druk inspuitpomp is ook echt niet benodigd, de druk die de Originele Bosch pomp leverd op onze blokjes is meer dan voldoende. (Van mij part sloop je de rest van het ding af en laat je alleen een drukpomp over) Leidinkje(s) vanaf de pomp naar de verstuivers, en tussen de verstuiver en de leiding een magneetklep.

Je zult volgens mij dan nog steeds een andere pomp moeten nemen. De originele pomp verzorgt nl geen constante druk maar pompt de juiste hoeveelheid diesel oop het juiste tijdstip genoeg op druk om de verstuiver te laten openen. Als je de tijd dat de verstuiver open staat wilt regelen via een magneetklep moet er tijdens de maximale inspuitduur genoeg diesel onder genoeg druk zijn. En de druk die de verstuiver aangeboden krijgt moet altijd gelijk zijn, anders is de hoeveelheid niet nauwkeurig te regelen door de ECU. Bovendien zul je goede kleppen moeten hebben, voor een flinke druk en die een flinke frequentie kunnen aanhouden, met een beetje een fatsoenlijke levensduur.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-06-2011 19:03 #1318881 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ik weet niet WIE er nu moeilijk denkt............
ik weet niet WIE er nu moeilijk denkt maar als je als enige voordeel je timing en koudestartinrichting wilt kunnen manipuleren dan denk je zelf te moeilijk hoor.
De huidige generatie commonrail-diesels hebben een voorinspuiting,hoofdinspuiting en een na-inspuiting.Dat vergt niet alleen e.e.a. van de verstuivers maar ook van de elektronica.de verstuivers halen die snelheden door toepassing van piëzotechniekwaardoor ze bliksemsnel kunnen reageren.
Ik zou juist zeggen lekker houden zo, je kunt nu nog langs de kant van de weg in de middle of nowhere wat improviseren, dat lukt met commonrail al minder goed.
Bovendien, je moet een factor 10 zuiverder/reiner werken, al die gevoellige technieken werken met ZEER nauwe toleranties en kunnen absoluut niet tegen vuil en zeker niet tegen water.
Ik snap je gedachtengang en wens maar er komt veel meer bij kijken dan jij suggereerd terwijl je niets wezenlijks verbeterd.

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-06-2011 22:22 #1318920 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic nog steeds te ver gezocht..
Dat heb je helemaal correct, mijn bedoeling-intentie is ook niets te verbeteren...
Gewoon, naar MIJN (persoonlijke mening) veelzijdiger te maken.
Via een ECU de inspuiting kunnen regelen is gewoon LeUk, meer komt er niet om het hoekje kijken.
Daar is ook echt geen voorinspuiting, hoofdinspuiting etc bij nodig...het blijft zoals het nu ook is, maar dan electronisch geregeld en niet mechanisch.
Meer is het niet...
Originele pomp valt zelfs nog wel te gebruiken, liever gewoon alleen een drukpomp, maar de originele pomp kan ook.
Gewoon alle 6 de leidingen in een(1) common-rail laten samen komen en vanaf daar de magneetkleppen naar de betreffende verstuivers.
Dit is alleen maar een "leuk idee" en of het er ooit van komt...kan best zijn van nooit.
Ik wil in dit topic alleen maar ideen erover kwijt en van andere horen.
Groeten,Gerben

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-06-2011 23:31 #1318938 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Bestaat al
Hallo Gerben
Als er een verdelerinspuitpomp van Bosch in zit (standaard) dan is daar volgens mij al een elektronisch geregelde versie van.
....
Ik heb even gekeken: Er bestaat inderdaad al een elektronisch geregelde versie van de verdelerinspuitpomp.  In het Boschboekje over die pompen uit 1988 wordt daarover al gesproken.  Zou me overigens niet verbazen, als er een Japanse versie van is.  Ik meen me te herinneren dat het Nippon Denso was, die deze verdelerinspuitpompen in licentie bouwde.
groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-06-2011 17:22 #1319007 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic wisselende druk

gerryberrie schreef : Gewoon alle 6 de leidingen in een(1) common-rail laten samen komen en vanaf daar de magneetkleppen naar de betreffende verstuivers.

Mij lijkt dat dat niet kan. De "gewone" brandstofpomp maakt alleen druk als de verstuiver moet injectoren. Als je die leidingen samen laat komen dan krijg je drukverschillen als de brandstofpomp weer wat extra brandstof oppompt en/of als een verstuiver wat diesel inspuit. Door de drukverschillen is de hoeveelheid niet te doseren. Zie ook <a href=" www.unavenirquiroule.be/studenten/defaul...d=46&category=18 " target="_blank">hier voor wat meer informatie. En www.buchli.nl/content.php?p=5&id=37 " target="_blank">hier, over de drukregeling in de rail.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC