Brandstoftank lek: opgelost!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-05-2011 14:30 #1086795 door V700 register
Brandstoftank lek: opgelost! is gemaakt door V700 register
Allen,
wellicht een goede tip die nog eens van pas kan komen.
Twee dagen geleden besloten de brandstoftank van mijn landbouwtrekker er uit te halen en schoon te maken aan de binnenzijde. Ik porde met een bamboestok over de bodem en deze lag vol met vieze drab. Mijn brandstoffilters waren vorig jaar als eens helemaal verstopt geweest dus nu moest hij er maar eens uit. Wat een klus!! Twee volle dagen aan het geheel gewerkt incl. terug monteren. Enfin, tank aan binnenzijde schoon gemaakt (gespoeld met diesel en later water... Veel water!) en er kwam inderdaad veel zwarte troep mee. Wat een bende. Buitenkant schoongespoten en terug gemonteerd. Een 25liter diesel in gedaan en... Lek!! $#@!%$ !! Ik raakte lichtelijk in paniek. Hoe krijg je dat nu weer dicht?? En hij lekte vrijwel overal langs de flens aan de onderzijde... Eerst maar naar een automaterialenzaak voor drie ophangrubbers, waar die dikke 80liter tank in stond want die waren helemaal vergaan. Ik kon hem er zo uittillen! Ik vroeg of ze misschien ook een goedje hadden om een brandstoftank te dichten. Dat hadden ze. Voor metaal. Merknaam is Loctite 3450. Een sneldrogende twee componenten epoxy. En jongens, wat werkt dat spul goed zeg!! Het dringt lekker in de kieren, droogt snel en is olie en brandstof bestendig. En het hecht als een tierelier aan het metaal. Ik heb maar besloten de hele flens aan de onderzijde van de tank dicht te smeren. Zo gezegd, zo gedaan. Weer diesel er in en lekte nog ergens op een rare plaats. Ook dicht gesmerd en vanmoren de tank volg getankt met (rode) diesel. Hij is dicht! Lekt niet meer. Heel goed materiaal die Loctite. Ik vermoed dat je er ook een radiator mee kan dichten! Let op: Loctite 3450 is voor metaal. Voor kunststof tanks hebben ze een ander goedje.
Onthoud deze tip zou ik zeggen.
Groeten,
Robert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-05-2011 15:44 #1315058 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Warmte
Hallo Robert, Volvisti
Als je het goedje wilt gaan gebruiken voor een radiator, vraag of kijk dan wel even of ie ook geschikt is voor hogere temperaturen.  Een radiator wordt normaalgesproken tijdens gebruik iets warmer dan een brandstoftank.  Loctite heeft veel verschillende producten, dus ze zullen ook vast wel iets hebben voor radiatoren.  Maar vraag of kijk even na of ie ook geschikt is voor wat je er (ook nog) mee wilt gaan doen.  Dat voorkomt teleurstellingen en waarschijnlijk ook een arbeidsuurtje.
groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-05-2011 15:53 #1315059 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mathy,
Die twee componenten epoxy van Loctite is bestand tegen temperaturen tot 100 graden C.

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-05-2011 17:57 #1315065 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Nooit zooi in je radiator mikken
Hallo Volvisti,
Never nooit die dichtstop zooi in je radiator - kvs systeem mikkeren.
Dit heeft alleen maar nadelige effecten voor alles, en ook de motor.
Lekke radiator? gewoon vervangen!
Die dichtstop zooi gaat in je hele motor zitten, en verstopt-dicht dingen die niet dicht moeten. (oa in je koppakking)
Hierdoor gaat de koeling achterruit en brand je ook eerder je kop eraf.
Voor een brandstoftank is het wel te gebruiken, maar nooit gieten in je KVS systeem.
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-05-2011 18:17 #1315068 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gerben,
Die Loctite doe je niet in de radiator, je smeert die tweecomponenten epoxy gewoon aan de buitenzijde van de tank!! Ik heb er (nu) goede ervaringen mee en ik denk, zoals ik zei, dat je ook een lek in je radiateur mee kan dichten door het lek dicht te smeren met de epoxy. Of een ander lek of scheur in metaal mee kan dichten.
Groet,
Robert

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-05-2011 18:26 #1315069 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Juist
Hey Robert,
Dat snap ik, aan de buitenzijde dichtsmeren kan ook, maar vermindert natuurlijk wel de opervlakte waarop warmte kan 'ontsnappen'
Maar, er zijn ook middeltjes te koop, die je IN je KVS moet gieten om de radiator van binnenuit te dichten.
Dit zijn no-no middeltjes.
Groeten,Gerben

• Ziko de Kubber
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
05-05-2011 20:20 #1315078 door Ziko de Kubber
Beantwoord door Ziko de Kubber in topic Dat spul om in de radiateur
Dat spul om in de radiateur te gieten werkt prima hoor, wij gebruiken dat bij trekkers wel is. En die motoren draaien gewoone en hele dag vol gas en nu 2000 uur verder nog steeds geen problemen.

Met vriendelijke groet, Ziko

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-05-2011 16:28 #1315483 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic diesel
Ik zou de kleur van de diesel die je tankt niet op een forum bespreken. Staan aanzienlijke boetes op bij controle; kennis van me heeft het ondervonden en heeft bijna drie maanden voor niets gewerkt. (vervolgens heeft ie het nog een keer geflikt met zonnebloemolie van de Aldi...)
Hoe kan het trouwens dat je tank is gaan lekken? Zijn dat verroeste lasnaden of zit het anders in elkaar. Lijkt me toch een detail dat erg veilig moet zijn (denk aan aanrijdingen of stenen die de bodem raken)

gr Alex

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-05-2011 18:08 #1315492 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Rode diesel

alexvanbemmel schreef : Ik zou de kleur van de diesel die je tankt niet op een forum bespreken. Staan aanzienlijke boetes op bij controle; kennis van me heeft het ondervonden en heeft bijna drie maanden voor niets gewerkt. (vervolgens heeft ie het nog een keer geflikt met zonnebloemolie van de Aldi...)
gr Alex

Geen probleem hoor Alex om rode diesel te tanken , die is er juist voor landbouwvoertuigen zoals tractors , dumpers, kranen etc.
Deze landbouwdiesel moet je ook niet in je  diesel auto doen , dan krijg je inderdaad een flinke naheffing bij controle.
Dus eigenlijk voertuigen waar geen kenteken op hoef te zitten tot nu toe.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC