kan je het tijdstip beinvloeden van inschakeling lock-up bij een ZF automaatbak ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-02-2011 20:25 #1085326 door V700 register
Dit vanwege het vele rijden op 90 km wegen, waarbij de lock-up continu in-en uitschakeld.
Het gaat om een 940 tdic uit begin '93. Nu schakeld deze precies in/uit bij 90km/ uur.
Iets meer olie in de bak lat de bak wel zachter in lock-up gaan, maar beinvloed niet het tijdstip.
Mvg, Rolf

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-02-2011 20:47 #1305218 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ja
RobertM heeft daar een keer wat over geschreven op dit forum.

• bouke maas (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-02-2011 20:50 #1305219 door bouke maas (GAST)
Beantwoord door bouke maas (GAST) in topic Ja,
In principe wordt dit geregeld door de governor op de uitgaande as. Deze op oliedruk en bij een bepaalde druk wordt een klepje geopent. Als je de voorspanning van de veer veranderd, verander je het moment van inschakelen van de lock-up. Let wel op dat dit de theorie is die ik hierover ben tegengekomen en ik heb hier dus (nog) geen praktische ervaring mee. Zoek anders maar eens op zf4hp22, dan kom je wel het een en ander tegen.
Groetjes Bouke

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-02-2011 12:05 #1305273 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic puzzel
Deze RobertM heeft best ervaring op dit gebied, las ik.
Bij mij valt tevens de cc uit bij 90km/uur. Ik dacht dus dat de bak zonder elektronica werkte, maar het lijkt dat het cc probleem nu het schakelmoment kan raken.
Bouke, heb jij voor mij plaatjes en/of tekeningen van de bak (lock-up werking) en eventueel elektronica tekeningen ?
Dan kan ik rustig verder puzzelen.
Is bv de govenor,veertje te vinden als je de pan eronderuit haalt (chevrolet) ?
Ik probeerook uit te vinden of de kuur niet zwaarder is dan het dagelijkse probleem..
Bedankt voor de info tot nu toe.

Mvg, Rolf

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-02-2011 13:11 #1305277 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tsja
Je kan natuurlijk ook de keuzehendel voor die 90 km p/uur wegen gewoon in zijn drie zetten ipv van in D.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-02-2011 14:18 #1305281 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Je kan ook
80 rijden of 100 km/uur en schijt hebben aan de camera's die op 92 staan afgesteld.
Kan ik zelf ook bedenken Pierre.. Als je 300 km lang over zulke wegen gaat rijden op 1 dag. ga je anders over een continu-snelheid denken. Geloof me maar.
En als je dat n de lock-up stand kan doen (daarvoor zit het erop) , voel je je beter en krijg je een rustiger rijgedrag.
Uiteraard ga ik niet hemel en aarde bewegen om dat perse voorelkaar te krijgen. Maar mogelijk zijn er met relatief eenvoudige handelingen, de auto naar mijn persoonlijk gebruik af te stellen.
Dat s de bedoeling.
Mvg, Rolf

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-02-2011 14:45 #1305289 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic bandenmaat
Iets grotere bandenmaat en velgmaat kan ook helpen. Zodat de afrollengte van de band toeneemt. Let op; je tellerafwijking veranderd natuurlijk ook.
Ik heb er nu 15inch Draco's op i.p.v. de originele 16" Auriga's. De bandenmaat weet ik niet uit mijn hoofd. Maar door de kleinere wielen maakt de auto meer toeren bij dezelfde snelheid natuurlijk. En de tellerafwijking is groter; geeft meer aan in mijn geval. Jij zal dus groter kunnen gaan. 16" of zelfs 17" met grotere afrolengte.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC