Onregelmatig stationair toerental D24T

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-07-2010 11:49 #1081816 door V700 register
Onregelmatig stationair toerental D24T is gemaakt door V700 register
Allen,
gisteren met mijn broertje bij een 740 met D24T wezen kijken. Belastingvrij lokt hem wel aan en hij overweegt zijn 240 sedan daarvoor weg te doen. Pluspunt van de 700 serie is de wat grotere binnenruimte (zitgedeelte zeg maar) tov de 200 serie. De motor was moeilijk te starten omdat de dieselpomp langs de as (volgens mij de as waarmee de pomp aangedreven wordt) lekt en valse lucht aanzuigt volgens de aanbieder. Toen hij eenmaal liep was er netjes mee te rijden, stationair toerental was echter onregelmatig. Geen overslaan oid, maar duidelijk merkbare toerentalschommelingen. Koud of warm maakt eigenlijk weinig verschil. De motor was eerst een D24 waar later de turbo aan is toegevoegd. Is het onregelmatig toerental een logisch gevolg van de lekkage langs de as of kan er wat anders aan de hand zijn ?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-07-2010 19:04 #1281942 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik weet niet hoe hard hij
Ik weet niet hoe hard hij lekt langs de as van de pomp, maar de mijne had daar in het begin ook last van. Duurde toch wel 20 a 30 seconden eer hij gestart was, zoveel lucht moest hij verwerken.
Een onregelmatige stationairloop had hij echter totaal niet. Op zich voeren de dieselpompen bij mijn weten ook een overschot aan diesel op, waarvan het teveel voor verbranding via de retourleiding van de pomp weer teruggaat. Mijn diesel had daar bkijkbaar al vaker last van gehad, want er zaten doorzichtige leidingen op. Daar kon je dus heel gemakkelijk zien dat er héél veel diesel teruggevoerd werd. (Ondanks die lekkage dus) Kortom, ik kan mij dus net indenken dat het lekken voor de slechte stationairloop kan zorgen. Of hij moet zoveel lekken dat de toevoer echt tekort schiet.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-07-2010 19:23 #1281943 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Daar
Daar zeg je wat. Tijdens rijden geen problemen, maar dan draait de pomp natuurlijk ook met een hoger toerental. Misschien lekt de diesel in golven weg of komt de lucht in de vorm van bellen het systeem in. Iets anders kan ik me irt het onregelmatig lopen niet indenken. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-07-2010 19:40 #1281944 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedenk mij nog; toen mijn
Bedenk mij nog; toen mijn pomp lekte, zag je bij stationair toerental niets lekker. Pas als je gas ging geven zag je diesel in hele lichte nevel uit de pomp komen. Nadat de lekkage verholpen was is mijn verbruik niet verandert overigens, dus echt zwaar lekken deed hij niet. (En nee, hij lekt echt niet meer nu )

• bouke maas (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-07-2010 11:00 #1281971 door bouke maas (GAST)
Beantwoord door bouke maas (GAST) in topic Lekkage
hoi Henk,
Mijn ervaring is dat die lekkage meestal lastig starten tot gevolg heeft en minder onregelmatig lopen. mbt het onregelmatig lopen is het vaak de koudestartvervroeging die z'n werk niet meer doet of de afstelling van de pomp. Er zijn natuurlijk nog heel veel andere mogelijkheden, maar deze kom ik het meeste tegen.
Groetjes Bouke

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-07-2010 11:15 #1281972 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank
Kijk, daar kunnen we mee verder. Gaat de koudestartvervroeging altijd op dezelfde manier stuk (koud niet meer aan te krijgen) of kan dat ook op verschillende manieren (koud niet meer aan te krijgen OF in de "koud" stand blijven hangen als het buiten/de motor warm is) ? Het was behoorlijk warm buiten maar we hebben niet veel km's gereden op de testrit. Ik durf niet te zeggen of de motor door en door warm is geworden. Met motorkap open sloeg de hitte je wel tegemoet, ik zou dan denken dat de koudestartvervroeging dan al helemaal "uit" moet zijn ?Ik weet dat de diesels roken bij gasgeven, deze rookte behoorlijk bij stevig gasgeven. Niet een pluim maar meer een wolk zeg maar. Heb helaas geen ervaring hoeveel een goed afgestelde D24(T) mag/kan roken bij gasgeven. Dus een goede uitspraak kan ik hier niet over geven. Lijkt me op een slecht afgestelde brandstofpomp te wijzen, onregelmatige stationairloop en toch wat meer roken.

• bouke maas (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-07-2010 11:34 #1281973 door bouke maas (GAST)
Beantwoord door bouke maas (GAST) in topic oude diesels
mbt het roken, het blijven oude diesels dus helemaal rookvrij worden ze niet, maar als hij al een tijdje niet veel gebruikt is en niet goed is afgesteld kan het uitlaatsysteem ook behoorlijk vervuild raken. Als je hem dan eens een keer op z'n staart trapt (als ie lekker warm is) dan wil je niet weten wat er allemaal uitkomt. Ik heb het wel eens in het donker gedaan en dan lijkt het wel of er een haakse slijper meeloopt (maw de vonken komen eruit).

Verdere oorzaken van onregelmatig lopen kunnen zijn:
verouderde brandstof
Lekkend asje boven op brandstofpomp
lekkende verstuiver
kapotte thermostaat
verminderde compressie op een cylinder (klep)
lekke koppakking
Het valt mij op dat als er geen gekke dingen aan de hand zijn de auto's na verloop van tijd vaak beter gaan lopen als ze goed zijn afgesteld en een beurt hebben gehad.

Gr. Bouke

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-07-2010 12:24 #1281975 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic ontregelde koudestart vervroeging
Doet het waslement zijn werk niet meer dan blijft de vervroeger in de koude stand staan. Niet dat dat erg is maar bij stationair met warme motor is het beter van niet.
Je kunt het effect makkelijk zien.  Bijkoude start moet de vervroegingshandel wat afstand van de aanslag hebben. Nu bij 20 graden maar een paar millimeters.
Bij warme motor met een goed werkende termostaat behoort de handel tegen de aanslag aan te liggen. Dat zie je zelden, alleen bij nieuwe termostaat en pas afgesteld.
Het is beter de kabelafstelling niet te wijzigen. Dan heb je bij een echt koude start nl niet meer de gewenste vervroeging. Daarom is origineel de kabelafstelling verzegeld met gele lak.
Wel kun je de ontgrendeling aan het eind van het kabeltje losgooien door deze een kwartslag te draaien, eerst even schroefje lossen en daarna niet vergeten vast te zetten.
Dan ligt de handel tegen de aanslag. Deze ontgrendeling zit erop om de pomp te kunnen afstellen bij koude motor zonder invloed van de vervroeger.
De motor was eerst een D24 waar later de turbo aan is toegevoegd.  Dit geeft vraagtekens. Een D24 kop is anders dan een d24t kop. Of er in het blok ook verschillen zitten, zoals drijfstangen weet ik niet.
Verder ontbreekt bij een d24 de oliekoeler bij het oliefilter. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-07-2010 12:58 #1281977 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank
Allen bedankt, fijn dat er zoveel kennis is en dat deze gedeeld wordt !Goed opletten dus, of die D24 -> D24T conversie compleet is uitgevoerd en alle T onderdelen overgezet zijn. Kop zal D24 zijn, die overzetten is toch extra hoeveelheid werk. Kun je een turbo kop makkelijk van een non-turbo kop onderscheiden ? Even op de koeler letten.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-07-2010 13:16 #1282002 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Brandstofpomp
Hebben ze mensen die er een turbo erop hebben gezet ook een andere brandstofpomp gemonteerd?
Hoe het jiuist inelkaar zit weet ik niet juist maar bovenop de pomp van een T(ic) zit een soort champignon die in verbinding staat met de turbo.
Heeft iets te maken om ergens druk bij te geven of zo, maar het ontgaat me effe.
Gr. Hugo

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC