Fluitend geluid bij D24 ----GEVONDEN-------------
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-03-2010 22:23 #1080088
door V700 register
Fluitend geluid bij D24 ----GEVONDEN------------- is gemaakt door V700 register
Beste volvo kenners,
Mijn VW 6 cilinder maakt een hoog fluitend "turbo-achtig" geluid boven de 90 of als ik de automaat in z'n 2 zet boven de 60 (toerenafhankelijk zal je denken?),stilstaand gas geven veroorzaakt het geluid niet!Het lijkt uit de motorruimte te komen in ieder geval
Wie kent dit fenomeen en weet waar ik moet zoeken of wat ik kan proberen om dit op te lossen.
Ik moet toegeven dat deze D24 niet in een 700 of 900 serie zit ,maar in mijn nieuwe aanwinst zit : een '79 245 ,maar een V(W)olvo motor blijft een V(W)olvo diesel toch?

Iedereen bedankt voor het nadenken,de oplossing was zoals vaak vrij simpel:
De achterste uitlaatdemper zat verkeerd om,deze fout is gauw gemaakt(door de vorige eigenaar),het past nml aan 2 kanten probleemloos,maar er staat maar aan 1 kant --IN-- ingestanst,
Mijn VW 6 cilinder maakt een hoog fluitend "turbo-achtig" geluid boven de 90 of als ik de automaat in z'n 2 zet boven de 60 (toerenafhankelijk zal je denken?),stilstaand gas geven veroorzaakt het geluid niet!Het lijkt uit de motorruimte te komen in ieder geval
Wie kent dit fenomeen en weet waar ik moet zoeken of wat ik kan proberen om dit op te lossen.
Ik moet toegeven dat deze D24 niet in een 700 of 900 serie zit ,maar in mijn nieuwe aanwinst zit : een '79 245 ,maar een V(W)olvo motor blijft een V(W)olvo diesel toch?

Iedereen bedankt voor het nadenken,de oplossing was zoals vaak vrij simpel:
De achterste uitlaatdemper zat verkeerd om,deze fout is gauw gemaakt(door de vorige eigenaar),het past nml aan 2 kanten probleemloos,maar er staat maar aan 1 kant --IN-- ingestanst,
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-03-2010 10:36 #1271172
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb niet zoveel kennis op
Ik heb niet zoveel kennis op het gebied van welk motortype in welke auto geleverd is, maar de D24TDIC is i.i.g. wel geleverd in de 700/serie. Is het die motor ? Dan zou het de turbo kunnen zijn. Stilstaand kan het minder zijn omdat de motor dan niet belast wordt.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-03-2010 10:55 #1271177
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic D24
De D24 is ook geleverd in de 740, heb er zelf 1 staan van 1986. (D24, 82 pk.) Fluitend geluid kan ook de servopomp zijn.
Groet,
Groet,
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-03-2010 21:01 #1271279
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic D24
Deze heeft geen turbo,maar toch een beetje dat geluid ervan.
Henk :bedoel je de pomp voor de rembekrachtiging met de servopomp?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-03-2010 10:14 #1271286
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Stuurbekrachtigingspomp
Nee, ik bedoel de stuurbekrachtigingspomp, die kunnen ook wel een fluitend geluid produceren. En de 740 D24 die ik heb heeft ook geen turbo.965diesel schreef : Deze heeft geen turbo,maar toch een beetje dat geluid ervan.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-03-2010 11:05 #1271318
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Geen idee
wat het fluitende geluid zou kunnen zijn maar als je er vanaf wiltdan wil ik hem graag komen halen
.Wat een mooie combinatie een 245 uit 79 met diesel en automaat.Ruilen?
Ps je mag hier best een foto plaatsen van je nieuwe aanwinst ook al is het geen 7 of 9 serie.Maar weer even over dat fluitende geluid.Als het de stuurbekrachtigingspomp zou zijn dan zou je dat geluid ook verwachtenbij stilstand en flink gas geven toch?Niet te lang proberen omdat stilstaand hoge toerentallen heel slecht is voor je automaat.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-03-2010 19:35 #1271352
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic UPDATE:
Bedankt voor de reacties,na nader onderzoek blijkt het toch uit de uitlaat te komen en dan bedoel ik uit de achterste demper ,aan de achterkant waar ook de gassen uitkomen dus,met een beetje geweld ook met stilstaan te horen(ik wist niet dat dat slecht is voor de automaat).
Even getest met z'n tweeen ,de een gas geven de ander luisteren,en het komt echt uit de achterste demper,ik rommel al 20 jaar aan auto's maar dit heb ik nog nooit gehoord ,laat staan meegemaakt.
Naast/achter de auto is het echt een hard geluid,rijdend is het gewoon super irritant(nep turbo),vooral boven de 90,zodra ik het gas intrap/accelereer is het weg,rij ik constant :fluiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiit.
Kent iemand dit?,zou het ergens in een of andere demper zitten(de achterste 2 zijn vrij nieuw)?
graag hoor ik ideeen of suggesties ,bedankt vast
Even getest met z'n tweeen ,de een gas geven de ander luisteren,en het komt echt uit de achterste demper,ik rommel al 20 jaar aan auto's maar dit heb ik nog nooit gehoord ,laat staan meegemaakt.
Naast/achter de auto is het echt een hard geluid,rijdend is het gewoon super irritant(nep turbo),vooral boven de 90,zodra ik het gas intrap/accelereer is het weg,rij ik constant :fluiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiit.
Kent iemand dit?,zou het ergens in een of andere demper zitten(de achterste 2 zijn vrij nieuw)?
graag hoor ik ideeen of suggesties ,bedankt vast
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-03-2010 20:33 #1271357
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Automaat
Ik dacht dat alle 2 7 en 9 serie diesel automaat versies voorzien waren van een zf 22 automaat.En die gaan nog wel eens stuk na een roetmeting bij de apk.En dat heeft weer iets te maken met een olie pomp die aangedreven word de uitgaande as en dooriets wat slijtage gevoelig is waardoor de automaat soms een beetje in de versnelling blijft staan.Het fijne weet ik er niet van maar ik weet wel dat jouw 245 uit 79 niet voor de roetmeting hoeft bijde apk
.En dat geluid komt dan waarschijnlijk van een uitlaat die ergens contact maakt met de auto.Bij wat hogere toeren word trilling zo hoog dat het misschien op een fluittoon lijkt?En bij vermogen vragen kantelt het blok iets waardoor je uitlaat weer vrij ligt.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-04-2010 22:33 #1271635
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Fluitje
Als ik het verhaal lees en als ik zie dat uw auto van het gezegende jaar '79 is, moet ik denken aan mijn kindertijd. Toen hoorde je destijds een Volvo naderen aan het 'fluittoontje' dat er mee gepaart ging. Een klasgenoot zijn ouders reden met een 244 met die grote alu bumpers, en als die langs reden hoorde je aan dat toontje dat er een volvo aankwam....
Veel geluk met uw aanwinst.
Groetjes, Hugo
Veel geluk met uw aanwinst.
Groetjes, Hugo
Moderators: Jerry Stam