Afstellen dieselpomp,Kleppen,Distributieriem
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-03-2010 16:10 #1079876
door Mathy van Nisselroy
Afstellen dieselpomp,Kleppen,Distributieriem is gemaakt door Mathy van Nisselroy
Beste volvo liefhebbers.
Ik ben Roy en rijd een 2.4tdic 940 van april 1994 met 254000km op het klokje. Ik woon in Waldfeucht ja dat is duitsland bij Maria hoop de grens over in Limburg. Nu ben ik natuurlijk hartstikke blij met mijn volvo. Maar mijn vraag is waar mijn trots eens een goede onderhoudsbeurt kan laten geven. Kleppen wel of niet stellen weet namelijk niet waaraan ik mijn hydraulische klepstoters wel of niet aan kan herkennen zonder het deksel te lichten. Want ik heb een vervelende tik geconstateerd als ik de wagen onbelast 3500Tpm laat maken en dan loslaat hoor ik een rare ratel op een bepaald toerental als dit zakt naar stationair. Wat zou dit kunnen zijn. De distributieriem is vervangen bij 233000 km en nu heb ik een heel klein olielekje geconstateerd onder bij de carterpan dit komt van hogeraf misschien bout van oliepomp of krukaskeerring. Er ligt geen olie op straat dus het lekje is minimaal maar een motor moet lek dichtzijn ben ik van mening. Maar mijn vraag is dus Wie weet er in de buurt van Limburg een goede dieselmonteur die mijn motor eens flink onder handen wil en kan nemen Dus kleppen stellen distributie opnieuw timen en ook de dieselpomp timen want dit is de laatste keer niet gebeurt. B.V.D. voor enige info want ik kan het niet hebben dat hij ratelt en een beetje olie lekt ben trots op mijn baksteen en ben van plan om hem nog jaren te rijden.
Ik ben Roy en rijd een 2.4tdic 940 van april 1994 met 254000km op het klokje. Ik woon in Waldfeucht ja dat is duitsland bij Maria hoop de grens over in Limburg. Nu ben ik natuurlijk hartstikke blij met mijn volvo. Maar mijn vraag is waar mijn trots eens een goede onderhoudsbeurt kan laten geven. Kleppen wel of niet stellen weet namelijk niet waaraan ik mijn hydraulische klepstoters wel of niet aan kan herkennen zonder het deksel te lichten. Want ik heb een vervelende tik geconstateerd als ik de wagen onbelast 3500Tpm laat maken en dan loslaat hoor ik een rare ratel op een bepaald toerental als dit zakt naar stationair. Wat zou dit kunnen zijn. De distributieriem is vervangen bij 233000 km en nu heb ik een heel klein olielekje geconstateerd onder bij de carterpan dit komt van hogeraf misschien bout van oliepomp of krukaskeerring. Er ligt geen olie op straat dus het lekje is minimaal maar een motor moet lek dichtzijn ben ik van mening. Maar mijn vraag is dus Wie weet er in de buurt van Limburg een goede dieselmonteur die mijn motor eens flink onder handen wil en kan nemen Dus kleppen stellen distributie opnieuw timen en ook de dieselpomp timen want dit is de laatste keer niet gebeurt. B.V.D. voor enige info want ik kan het niet hebben dat hij ratelt en een beetje olie lekt ben trots op mijn baksteen en ben van plan om hem nog jaren te rijden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-03-2010 00:30 #1270896
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tiktik
Hey Roy,
Eerst en vooral welkom hier. Het getik dat je steeds hoort bij stationair draaien is de bedieningsstift van de vacuumpomp. De pomp wordt aangedreven met een stalen pen via de nokkenas. De pomp is gemonteerd aan de cylinderkop en zie je tussen de alternator en de dieselpomp.
Dit is een eigenschap dat mettertijd optreed bij de dieselmotoren.
Groetjes, Hugo
Eerst en vooral welkom hier. Het getik dat je steeds hoort bij stationair draaien is de bedieningsstift van de vacuumpomp. De pomp wordt aangedreven met een stalen pen via de nokkenas. De pomp is gemonteerd aan de cylinderkop en zie je tussen de alternator en de dieselpomp.
Dit is een eigenschap dat mettertijd optreed bij de dieselmotoren.
Groetjes, Hugo
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-04-2010 12:30 #1271504
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic tikkerdetik
Hugo bedankt voor je reactie. Maar de vacuumpomp moet dan toch altijd tikken? De mijne tikt NIET als hij koud is en als ik na een minuut of 10 gereden heb begint hij te tikken.En dit stopt niet meer ook al rijdt ik 100km.Nu hebben ze mij bij de garage aangeraden om er 5w30 olie in te doen.Rijdt momenteel met 10w40.Nu ga ik dat nog eens proberen en als dat niet helpt dan ga ik er nieuwe klepstoters in monteren.Heb het kleppendeksel eraf gehaald ik heb hydraulische klepstoters wordt een duur grapje alleen de stoters 320 euro! Maarja ik heb er alles voor over om mijn motortje te horen lopen als een zonnentje.Ik zal laten weten hoe het verder verloopt met de tikkerdetik in mijn motortje bedankt voor de reactie en verdere info thnx!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-04-2010 15:21 #1271588
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mocht het tikken echt uit de
Mocht het tikken echt uit de klepstoters komen dan kun je de ATF-truc overwegen om de boel schoon te krijgen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-04-2010 19:54 #1271615
door V700 register
Heb vandaag de olie vervangen met 5w30 van Kroon oil.Moet wel goed zijn denk ik.De vorige olie was 10w40 van Comma heeft er 1500 km ingezeten.Dus goed gespoeld en nieuwe erin.Als het euvel nu nog niet weg is na 1000km zet ik er nieuwe stoters in.En met atf is eigenlijk de boel voor de gek houden heb eral hydraulische cleaner in gemikt maar dat mocht ook niet baten.Maar evengoed bedankt voor het meedenken.Monteur van garage zegt ook de stoter en dat is er geen die centen wil verdienen.Distributie stellen pomp stellen krukaskeering vervangen voor 110 euries.Niet te duur dus.Zal het draadje in leven houden.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-04-2010 21:10 #1271627
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic kijk, dan is het duidelijk:
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-04-2010 22:14 #1271632
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Stanggetje
Je kan eens het volgende doen, wat ik ook eens gedaan heb.
Verwijder eens de vacuumpomp en haal het stanngetje er uit. Monteer terug de pomp om olieverlies tegen te gaan, en laat de motor eens draaien.
Als je geen getik meer hoort ligt het aan de aandrijving van de vacuumpomp.
Ik heb zo eens een week of twee rond gereden en heb nog nooit zo stil rond gereden
.
Wel er op letten dat de rembekrachtiging volledig weg valt en dat je goed op de rempedaal moet duwen om te remmen.
Groetjes, Hugo
Verwijder eens de vacuumpomp en haal het stanngetje er uit. Monteer terug de pomp om olieverlies tegen te gaan, en laat de motor eens draaien.
Als je geen getik meer hoort ligt het aan de aandrijving van de vacuumpomp.
Ik heb zo eens een week of twee rond gereden en heb nog nooit zo stil rond gereden

Wel er op letten dat de rembekrachtiging volledig weg valt en dat je goed op de rempedaal moet duwen om te remmen.
Groetjes, Hugo
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-04-2010 23:31 #1271732
door V700 register
Hugo omdat je zo vast beraden bent dat het de vacuumpomp is ga ik hem er even af draaien morgen.Je hebt ook gelijk ook eerst alle opties uitsluiten vooralleer de stoters te gaan vervangen.Dus die stift kan ik er zo uitrekken als ik de pomp eraf haal. Het geluid heeft ook wel een beetje weg van een lekkende uitlaat pakking,maar helaas komt het niet van de zijkant van de motor maar van de bovenkant.Heb ook al eens geluisterd met het verleng stuk van een ratel,kon toen niks horen op de pomp.Info volgt.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-04-2010 12:38 #1271759
door V700 register
Goedemorgen Volvologen heb vanmorgen maar eens de pen uit de vacuumpomp gehaald,en wat denk je?Het getik ging gewoon vrolijk verder na 10 min rijden GVD.Dus dan worden het nieuwe hydraulische klepstoters voor mijn dieseltje met net meer als 2,5 ton op het tellertje was waarschijnlijk toch niet al te goed onderhouden door de vorige eigenaar.En de garage waar ik hem gekocht heb heeft tie anderhalf jaar stil gestaan.Was wel tikken en lopen met koude motor in februarie vorig jaar.Dus over een paar weken nieuwe stoters erin en dan maar hopen dat die het ook nog 2,5 ton uithouden zal bij mij wel het geval krijgt nu netjes zijn beurtjes met goede olie enz enz.Info volgt.En nu die pen weer ff in de vacuumpomp zetten is wel ff schrikken als je op de rem duwt zonder die pomp die werkt dus wel nog haha.

- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-04-2010 11:06 #1271810
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic rammelende stoterbussen
Na verloop van tijd gaan de stoterbussen rammelen in de kop. Dit kan geen kwaad. Voor revisie bij 3 ton rammelden de stoterbussen in mijn motor behoorlijk vooral onder de 2000 toeren.
Na revisie met een nieuwe kop en stoterbussen was dat geluid weg.
De vraag is waar de slijtage plaats vindt bij de stoterbus of de cylinderwand van de bus in de kop.
Bij hydraulische stoterbussen kan de rammel ook in het hydraulische stotermechanisme zitten.
Je bent dus niet zeker van de oplossing door de stoterbussen te vervangen.
Twijfel je aan de hydraulische klepstoters dan schijn je deze te kunnen vervangen door stoters met stelplaatjes. Misschien een goedkopere oplossing.
Na ruim 2 ton hoor ik wel eens wat geluid terugkomen, daar stoor ik me niet aan. Het geluid van de vacuumpomp wel maar dat heb ik opgelost.
www.volvo700vereniging.nl/node/28260
Je kunt ook Total Excellium, Shell V-Power of BP Ultimate tanken daar wordt de motor ook flink stiller en schoner van.
www.volvo700vereniging.nl/node/4042
Na revisie met een nieuwe kop en stoterbussen was dat geluid weg.
De vraag is waar de slijtage plaats vindt bij de stoterbus of de cylinderwand van de bus in de kop.
Bij hydraulische stoterbussen kan de rammel ook in het hydraulische stotermechanisme zitten.
Je bent dus niet zeker van de oplossing door de stoterbussen te vervangen.
Twijfel je aan de hydraulische klepstoters dan schijn je deze te kunnen vervangen door stoters met stelplaatjes. Misschien een goedkopere oplossing.
Na ruim 2 ton hoor ik wel eens wat geluid terugkomen, daar stoor ik me niet aan. Het geluid van de vacuumpomp wel maar dat heb ik opgelost.
www.volvo700vereniging.nl/node/28260
Je kunt ook Total Excellium, Shell V-Power of BP Ultimate tanken daar wordt de motor ook flink stiller en schoner van.
www.volvo700vereniging.nl/node/4042
Moderators: Jerry Stam