technisch vraagje over knoeierij

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-03-2010 17:08 #1079789 door V700 register
technisch vraagje over knoeierij is gemaakt door V700 register
Beste medevolvorijders,
Op mijn 940 2.4 TDIC zitten 2 !! extra universele relais van 30 A gemaakt tussen de kabel van de startmotorbediening(die onder de motor door loopt van links naar rechts),de kabel is doorgeknipt en daar zit de dradenboel dan tussen.
Wie kan mij vertellen wat er hier gehobbyt is en wat zou de reden kunnen zijn?,waar zit het originele relais eigenlijk,of hoe werkt de bediening van de startmotor na het contactslot eigenlijk?
graag hoor ik jullie ideeen of suggesties,bedankt vast
 
mvg Martijn

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-03-2010 21:00 #1269385 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lastig
Het zou kunnen zijn dat de contacten in het contactslot dusdanig versleten zijn, dat die nog wel een relais kan schakelen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-03-2010 22:35 #1269403 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic relais tussen startmotor
Beste Martijn,
Kan het zijn dat het relais als onderbreekrelais fungeert voor de startblokering van een alarm dat achteraf is ingebouwd?
 Kan het zijn dat de vorige eigenaar een afstandbediening gebruikte om de auto te starten. Ik ken iemand die zijn automaat vanuit de huiskamer start zodat het er 5 minuten later warm mee weg kan rijden. Die heeft wel zelf een remote geknutseld om contact aan te zetten en startmoter te activeren maar met een beetje Conradspul is dat zo gepiept.
 
Tis maar mijn twee gedachten.
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-03-2010 22:49 #1269404 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Houd stroom
Bij een te hoge spanningsval over boordnet tijdens het starten, kan het startrelais tijdens het starten afvallen. (met alle gevolgen van dien)
De spanning op de stuur-aansluiting van het relais moet nl en fractie hoger zijn dan de aansluiting van het relais naar de motor.
Anders zou het startrelais nl verbranden.
Hier zijn blijkbaar in het verleden problemen mee geweest, opgelost door zo'n relais te plaatsen.
Als het werkt, werkt het! Lekker laten zitten zo.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-03-2010 12:23 #1269472 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ervaring
Bedankt voor jullie reacties,een alarm oid heb ik nog niet kunnen vinden,dus dat is het volgens mij niet.
 toch zou ik het graag weg hebben, het ziet er niet uit en geeft allemaal weer storingen,wat kan de spanningsval veroorzaken?een slechte starter/accu?
en waar zit het originele startrelais eigenlijk?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-03-2010 00:39 #1269529 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Startrelais
Het originele startrelais zit op/aan de startmotor.
Haal het "tussen" relais eens weg, weet je het gelijk.
Wat de oorzaak van de spanningsval kan zijn valt zo hiervandaan moeilijk te zeggen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD