lekkende verstuivers

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-02-2010 19:50 #1079543 door V700 register
lekkende verstuivers is gemaakt door V700 register

Rijdt een heerlijke volvo 940 uit 1991 , 6cilinder diesel td , 2.4cc , 450.000km

Voor het eerst, afgelopen maandag, in m`n leven heb ik verstuivers vervangen, in algemeen, maar helemaal bij deze auto.
Heb mij een beetje verkeken op de tijd die ik kwijt was, voor het vervangen van deze verstuivers en het verwijderen en weer monteren van de de brandstofleidingen.
Het leek of de verwijderde verstuivers er al vele jaren in zitten, misschien waren het de eerste nog.
Heb binnen onze club gereviseerde op druk ingestelde verstuivers kunnen kopen. Ben toen gaan sleutelen bij Plooij in Westbroek, waar je ook gereedschap kunt huren, zo ook een verstuiver-dop-sleutel en een momentsleutel. 
Kostte erg veel moeite/kracht en een busje vol kruipolie om de verstuivers los te krijgen, maar het is gelukt.
Naast het kopen van nieuwe brandplaatjes(bij een Bosch-winkel)werd mij geadviseerd door de verstuiver verkoper een 25mm staalborsteltje te kopen, die je op een langzaam draaiende boormachine kunt zetten om de schroefdraad schoon te borstelen. Met behulp van kruipolie de nieuwere verstuivers erin gedraaid, eerst met de hand en daarna met de momentsleutel(70Nm).Gedaan dus dit alles.
Je voelt het direct dat je nieuwere verstuivers erin hebt zitten. Meer kracht en minder roetwalm.
Maar ze lekken en intussen komt de diesellucht de cabine binnen.

Wie heeft goede raad ! hoe dit verhelpen ?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-02-2010 19:54 #1267824 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic bellen schreef:Met behulp

bellen schreef : Met behulp van kruipolie de nieuwere verstuivers erin gedraaid, eerst met de hand en daarna met de momentsleutel(70Nm)

Let wel op met smering en momenten waarmee je iets vastzet ! Met smering komt iets bij hetzelfde moment veel strakker in de schroefdraad te zitten dan zonder smering. Kruipolie lijkt me hierin helemaal vervelend spul wat wel in de kleine kiertjes (schroefdraad) blijft zitten.Verder weinig raad, maar alle verstuiverleidingen zitten goed vast en lekken niet ? Geen kleine lekjes in een hogedrukleiding ? Het lijkt me niet dat dieseldamp gemakkelijk van de verstuiver, via het verstuivergat in de kop naar buiten komt en in je interieur terechtkomt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-02-2010 20:03 #1267825 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Goede raad:
Goede raad: Zelf kijken WAAR het dieselolie lekt! Rij de motor warm, doe de motorkap open en kijk waar de lekkage zich bevindt... Desnoods van te voren met remmenreiniger schoonspuiten. Meest waarschijnlijke:
1: niet goed opzetten / scheef van de verstuiverleidingen op de verstuivers of de brandstofpomp en daardoor lekken. Je zet de leiding vast door de moeren lichtjes aan te halen met de hand en daarna de leiding bewegen totdat deze goed "valt" op de passing. Daarna aanhalen met een sleutel.  Let op: de druk is 185bar, een iets scheve montage gaat meteen lekken.
2: retourleidingen van verstuivers lekken ergens.
Robert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-02-2010 21:57 #1267977 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic retourslangetjes

robertm schreef : 2: retourleidingen van verstuivers lekken ergens.
Robert

Dit was bij mij ook het geval, had ook veel morsen en na het vervangen van deze slangetjes was het weer klaar.
het lijkt dan inderdaad net of de verstuivers lek zijn omdat de diesel aan de voet van de verstuivers blijft staan.
deze slangetjes moet je eigenlijk gelijk vervangen als je ze een keer los heb gehad, tenminste als ze al een poosje mee gaan
succes,

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC