d24tic warm rijden

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-02-2010 22:54 #1079410 door V700 register
d24tic warm rijden is gemaakt door V700 register
hallo,
nu ik 1 week en zo`n 1200 km gereden heb met mijn pas aangeschafte 945 estate d24tic komen er een paar vragen naar boven.

ik reed deze kilometers zo`n 1 op 10.5, is dit reeel zonder boven de 120 te komen?
ik lees geregeld op het forum dat je deze diesel erg goed moet warm rijden, hoe doe je dit met een automaat?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-02-2010 09:42 #1267030 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic warm rijden
even ter aanvulling

Als ik in de ochtend de 945 start en weg rij moet ik al tot zo`n 2500 toeren voordat deze wil schakelen, op dezse manier is het toch erg lastig warm rijden of zijn hier truukjes voor?

Ik vind trouwens het gas pedaal erg zwaar gaan is hier iets aan te doen of gewoon aan wennen?

gr Niels

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-02-2010 09:56 #1267032 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 1 op 10.5
1 op 10.5 lijkt mij niet normaal tenzij je altijd als eerste weg bent bij het stoplicht.1 op 14 zou met een rustige rijstijl haalbaar moeten zijn als....De motor goed is afgesteld (brandstofpomp). Je banden niet te zacht staan, zet ze gerust voor op 2.6 en achter op 2.8 of zoiets maar 2 bar is echt te zacht.Staan je remmen wel goed los?Luchtfilter schoon?Turbo nog wel goed?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-02-2010 11:05 #1267036 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoi
1 op 10,5 bij veel stadsverkeer of veel korte ritjes is prima hoor voor de diesel. 1 op 12 bij langere ritten ( > 100 km. )  is bij een normale rijstijl en gemiddeld 120 km. p/u het meest voorkomende verbruik. Zuiniger is natuurlijk mogelijk, maar dan zou een maximum van 100 km. p/u  over grotere afstand het gemiddelde moeten zijn.
Het gaspedaal lijkt inderdaad wat zwaar te gaan. maar de auto nodigt ook gewoon niet uit tot een sportieve rijstijl. Je moet hem echt dwingen wat sneller te gaan, Je voelt hem als het ware protesteren tegen een wat snelle rijstijl.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-02-2010 12:13 #1267045 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Volgens
een eerder draadje (<a href="/node/1296"> www.volvo700vereniging.nl/node/1296 ) lees ik tochbetere verhalen over het verbruik van de diesels.Ik snap trouwens niet waarom je een diesel zou gaan rijden die met pijn en moeite de 1 op 12 haalt.Dan kan je beter een boel geld in je zak houden en gewoon op benzine gaan rijden.Dat rijd gewoon 1 op 10 en je houd elke maand wat wegenbelasting in je zak.Of je hebt gewoon een slecht ondehouden diesel die met wat zorg en een goede afstellingwel de 1 op 14 kan halen .Wil je dat niet of intreseert het je niet dan kan je die oude diesel beter naar een liefhebber brengen die hem wel goed afstelt en zodoende wat schoner rijd.Voor het zuinig rijden rijd je in ieder geval niet als je tevreden bent met een verbruik van 1 op 10.5gemiddelt.Een lpg rijder is ook niet tevreden met een verbruik van 1 op 6 op lpg en weet dan ook dat er iets nietgoed zit.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-02-2010 12:39 #1267051 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niet trappen

Pierre van Aert schreef : Je moet hem echt dwingen wat sneller te gaan, Je voelt hem als het ware protesteren tegen een wat snelle rijstijl.

Doe dat dwingen niet met harde hand, daar kunnen de diesels niet tegen en gaan ze kapot van. Je merkt vanzelf wanneer hij warm is en kunt dan meer gas gaan geven. De motor voelt soepeler, gretiger aan als hij warm is. Is hij nog niet warm dan kun je gaan trappen wat je wil maar harder gaat hij niet. Alleen kapot, op de lange termijn. Dat soepeler/gretiger worden en dat trappen bij koude motor niet werkt zijn de ervaringen van mijn vader en ik in een 240 diesel zonder turbo en van mijn vriendin en ik in haar VW Jetta (maar dan met de 4 cilinder).
Bandenspanning is een goede opmerking, wordt de motor redelijk snel warm ? Rondrijden met een defecte of slechte thermostaat is ook niet bevorderlijk voor je verbruik. Voor de afstelling zou je eens contact kunnen leggen met Rob Barten, hij kan je dieselpomp goed afstellen. Hoewel er vast meer mensen zijn die dat ook kunnen :)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-02-2010 13:21 #1267066 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic dank je
dank je,
@jerry 
de bandenspanning zal ik zeker effe checken vandaag,
@henk940lpt
het is ook niet zo dat ik hem dwing, sterker ik doe mijn uiterste best hem rustig warm te rijden, maar ik woon midden in leeuwarden en elke keer als ik effe moet stoppen moet ik hem weer naar de 2500 toeren rijden voor hij schakeld. Vandaar de vraag, kan dit anders. overigens rij ik al jaren diesel, alleen niet met automaat.
het onderhoud van deze wagen heb ik een goed gevoel bij, dit betreft de ex wagen van H Huisman, hier ook bekend.
heb van een bevriende monteur wel de opmerking gehad dat volgens hem de pomp te vroeg stond.
niemand een idee hoe ik het gas pedaal wat soepeler kan krijgen, heeft dit ook met kick down kabel te maken? mag ik deze losgooien en dan rijden?

• Mark van Loo (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-02-2010 16:28 #1267119 door Mark van Loo (GAST)
Beantwoord door Mark van Loo (GAST) in topic pedaal
Ik heb laatst ook en 945 TDIC aut. gereden en daar ging het gaspedaal ook veel zwaarder van dan bij mijn 944 2.3 aut. Wel even wennen, maar niets zorgelijks.
Viel mij ook op dat opschakelen bij 2500 gebeurt. Mijn benzine schakelt eerder op maar ach, bij 2500 is de diesel wel op z'n sterkst. Dealer zij altijd opwarmperiode niet boven 2500 komen. Naja prima dan!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-02-2010 16:34 #1267120 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic wennen

mvloo schreef : Ik heb laatst ook en 945 TDIC aut. gereden en daar ging het gaspedaal ook veel zwaarder van dan bij mijn 944 2.3 aut. Wel even wennen, maar niets zorgelijks.
Viel mij ook op dat opschakelen bij 2500 gebeurt. Mijn benzine schakelt eerder op maar ach, bij 2500 is de diesel wel op z'n sterkst. Dealer zij altijd opwarmperiode niet boven 2500 komen. Naja prima dan!

hmmzzz...... de dealer zal het wel weten, maar het voelt toch alsof ik het dan te gek doe :(
ik heb overal nog een beetje aan lopen trekken en pielen, ben bang dat de hevel van de pomp  het pedaal zo zwaar laat gaan, effe aan wennen dus, was de TOYOTA gewend met een wirreless pedaal, is effe wat anders.
beter een zwaar Volvo pedaal dan een Toyota pedaal dat dienst weigerd :)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-02-2010 02:54 #1267272 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoi
@ jerry
Ik rij liever een diesel die 1 op 12,5 loopt met een literprijs van rond de € 1,05, dan een benzine-stoker die op 1 op 10 loopt bij een literprijs van € 1,45. De wegenbelasting maakt dan echt helemaal niets meer uit als je 50.000 km. per jaar rijdt.Ook op LPG kom ik met mijn rijstijl echt niet zuiniger uit dan 1 op 6,5
@ henk 940lpt
Uiteraard alleen als hij echt warm is.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC