Tik in d24
- V700 register
- Nieuw lid
-

Sinds kort heeft mijn volvo 740 6 cil diesel uit 1985 met maar ruim 100000 km op de teller af en toe een flink tikkend geluid in de motor. Na de koude start loopt de motor prima maar met warme motor komt er soms een tik in. Die soms ook weer verdwijnt. Soms niet.
Met hogere toerentallen hoor je het niet meer maar het zou ook kunnen dat het geluid wegvalt in het lawaai van de motor.
Reinigen met een halve liter ATF er bij? nieuwe olie 5w40. Je leest er hier en daar wel eens wat over maar is de kwaal ernstig? Kun je er gewoon me doorrijden. Wat is precies de oorzaak?
Het is wel een opvallend geluid dat duidelijk buiten de auto hoorbaar is. Mensen kijken om en zo waar dat getik van daan komt als je door de buurt rijd.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-

Bedankt voor vlotte reactie.
Kan die stift echt bij 100000 km al gaan tikken? Ik dacht zelf aan hydraulische klepstoters maar zitten die er wel in (bj 1985)?
Kan ik als ik die vacuumpomp loshaal direct zien dat dat de oorzaak is?
- V700 register
- Nieuw lid
-
* er zitten geen hydraulische klepstoters in een 85-er D24Mrah schreef : Hoi,
Bedankt voor vlotte reactie.
Kan die stift echt bij 100000 km al gaan tikken? Ik dacht zelf aan hydraulische klepstoters maar zitten die er wel in (bj 1985)?
Kan ik als ik die vacuumpomp loshaal direct zien dat dat de oorzaak is?
* zien is lastig. de pomp wordt bediend door een stift. die stift wordt weer heen en weer gedrukt door een excenter op de nokkenas. tussen die excenter en die stift ontstaat door slijtage te veel speling waardoor je 'm gaat horen. op zich niks dramatisch, ze kunnen er oud mee worden. Mijn oude BMW's gebruiken exact hetzelfde principe om de benzinepomp mee te laten werken. Die hoor ik ook altijd. hoort een beetje bij de charme van een oud blok, vind ik.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Bij mijn diesel heb ik de zuiger van de pomp iets verplaatst met een tussenring +- 1 mm.
Moet hetzelfde effect hebben, mocht de rod al korter geworden zijn.
Toch kleppert de pomp er af en toe vrolijk op los. Vooral als de motor heet is.
Laatst heb ik de rod opgemeten met een schuifmaat deze zat nog steeds in de buurt van de 71mm.
Voor controle of er teveel ruimte is zet je de 1e cyl in het bdp, kun je zien bij de brandstofpomp, alle 3 streepjes op een rij, pompwiel, markering montage flens en bracket.
Los de twee moeren van de pomp een beetje. Wanneer de klepveer van de vaccuumpomp nog enige spanning geeft is er geen speling.
Ook kun je het klepdeksel demonteren en met voelermaat kijken of er ruimte is tussen stoter en pushrod.
Is er ruimte dan is is er zeker teveel speling.
Meet meteen de klepspeling van de kleppen als je het deksel eraf hebt.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Peter
Lobbes
- V700 register
- Nieuw lid
-
Tikkende groeten, Hugo
- V700 register
- Nieuw lid
-
De speling van de stift heb ik proberen te meten maar zelfs de voelermaat met maat 0,05mm kwam er niet tussen door. Exenter stond natuurlijk de andere kant op. Heb toen met een schroevedraaier voorzichtig de stift ingedrukt. Dat ging ook probleemloos.
Vervolgens alle klepspeling opgemeten. Alles waarden zijn precies tussen de opgegeven maten: inlaat en uitlaat koud gemeten volgens mijn instructieboekje. Hoeft dus niets aan te gebeuren.
Vervolgens een proefrit gemaakt en het geluid is weg! Hij is weer als vanouts.
Ik snap het niet echt. Wellicht doet ie het pas na enkele tientallen kilometers maar dat zie ik met de volgende rit wel weer.
Bedankt tot zo ver!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Peter
Lobbes