heeft de turbo-olie-aanvoerleiding ergens een restrictie?

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-07-2009 22:28 #1075282 door V700 register
Weet iemand ook of de D24TIC orgineel een restrictie / orifice / drossel / weerstand /afknijping heeft in de olieaanvoer van de turbo?
Als je leest op internet zijn de meeste aanvoerleidingen vrij klein, AN-3 is van binnen 3.2mm en is al een restrictie op zichzelf.Het viel mij bij vervanging van mijn leiding op dat deze leiding vrij ruim bemeten is met een binnendiameter van rond 5mm.
Nu zou het ook kunnen dat de D24TIC een geknepen banjobout heeft waarmee genoemde leiding op de turbo aangesloten is.Aangezien mijn D24TIC uit verschillende delen is samengesteld zou het dus zomaar kunnen dat ik die restrictie onbedoeld nooit opgenomen heb in mijn aanvoerolie.
 Aangezien de brandstofinspuitpomp ook een banjobout heeft met een gekalibreerde boring(voor de vuldruk van de pers-plunjer) zoude turbobanjo ook zo'n restrictie kunnen hebben dacht ik zo.
 Uiteindelijk is deze questie belangrijk om de volgende reden;
teveel olieaanvoer kan leiden tot olie meegeven aan turbinezijde en een te lage motoroliedruk voor de rest van de motor
te weinig olieaanvoer kan leiden tot voortijdig kapotlopen van de turbo maar dat zal niemand verbazen denk ik.
Alle meedenken is welkom!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-07-2009 13:25 #1241951 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedoel

240diesel schreef : Aangezien mijn D24TIC uit verschillende delen is samengesteld zou het dus zomaar kunnen dat ik die restrictie onbedoeld nooit opgenomen heb in mijn aanvoerolie.

Wat bedoel je daar precies mee ? Was het eerst een D24 of D24T en heb je spullen toegevoegd om er een D24TIC van te maken ? Misschien is het vergelijk van de onderdelen voor de olietoevoer in Vadis een idee ?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-07-2009 14:50 #1241969 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic motor is een orginele TIC
Ik heb de motor kaal gekocht, wel gereviseerd door een gespecialiseerd bedrijf.De garage die het blok weer in zou bouwen is daar nooit aan toe gekomen en verkocht mij het kale blok met alle onderdelen "los gestort" waarmee het blok weer opgebouwd zou worden.Niet alle delen waren daar meer bij helaas (waaronder ,je raad het vast al wel, de olietoevoerleidingen en banjo's) zodat ik bepaalde delen uit nog oude voorraden heb samengesteld.

Vadis heb ik wel liggen hier maar niet meer geïnstalleerd, om daar de hele heisa weer voor op de PC te zetten gaat me net even te ver.Maar als er verder geen reacties meer komen zal ik het overwegen opnieuw te installeren.
In ieder geval bedankt voor je mee-denken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-07-2009 14:55 #1241970 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Duur
Weet niet hoe duur het zal worden, maar als de prijs meevalt kun je ook gewoon de banjo bouten nieuw bij de dealer bestellen voor de TIC. Je kunt vadis installeren maar daar staan alleen bestelnummers in. Ben bang dat de doorlaat diameters niet vermeld staan. Op de bouten die er nu in zitten zullen ook wel geen bestelnummers op staan dus vergelijken wat er nu in zit en wat er in zou moeten gaat dan lastig worden. Bedenk ik me nu.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-07-2009 15:40 #1241973 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic vadis
Vadis geeft misschien wel verschillende nummers aan voor de 2 banjobouten die er in zitten.
Ik kan me voorstellen dat maar 1 bout de gekalibreerde opening heeft en de andere bout standaard is.Dus als vadis voor beide bouten hetzelfde nr. geeft ben ik geneigd te denken dat die bouten standaard bouten zijn uit de hydrauliekwereld en de restrictie daarin niet gezocht hoeft te worden.
Andersom zou ik bijna met zekerheid zeggen dat 1van de bouten een restictie heeft als vadis verschillende nrs. toekent aan de bouten......
Ik denk dat ik toch maar even kijk of vadis ook op Vista draaien wil, m'n vingers jeuken om een zoekopdracht in te tikken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-07-2009 16:00 #1241974 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic olie
Was het niet de bedoeling dat een kwart van alle olie naar de turbo ging voor smering en koeling van het lager?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-07-2009 16:08 #1241976 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als ik goed begrijp welke
Als ik goed begrijp welke bouten je bedoelt (een banjobout van olie aanvoerleiding en de ander op de injectiepomp (kan maar één type op ontdekken)...
dan zijn het de volgende nummers:
973950 (968178) voor de banjobout van de olie aanvoerleiding van de turbo
844237 voor de banjobout op de injectiepomp
Dan zouden het dus twee verschillende zijn, waarbij die op de turbo een standaard industrieversie zal zijn. Maar dat kan ik natuurlijk niet met zekerheid zeggen.. 
Groet,
Philip

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-07-2009 16:12 #1241977 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat zou best kunnen.
Maar ik neem aan dat een motorontwerper die 25% dan ook ergens reguleerd.De volgende 2 filmpjes geven een idee wat een restrictor voor invloed heeft op je olie-opbrengst;

met restrictie; 
restrictie;

Even voor de goede orde, het zijn niet mijn filmpjes maar gevonden op youtube, t'is puur om even een beeld te geven rond mijn vraag.
Die 25% zal toch ergens door bepaald moeten worden, of het zou zo moeten zijn dat het filterhuis zelf ergens al een restrictie heeft.Ik zou willen dat ik een systeembeschrijving had van de D24TIC zoals volvo-monteurs die misschien kregen in betere jaren.


Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-07-2009 16:18 #1241979 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic banjo
Hallo Philip,
Sorry voor het misverstand, de banjo voor de brandstof-inspuitpomp was slechts een voorbeeld om aan te geven dat in een banjobout prima een restrictie gemaakt kan zijn.
Deze bout diende slechts als voorbeeld en staat verder los van de turbo-olie-aanvoer-vraag.Nogmaals excuus dat je daar nu voor jandoedel naar gekeken hebt.

In vadis zou er gekeken moeten worden naar;
-de banjobout in de turbo
-de banjobout in het oliefilterhuis
beide banjobouten zijn dus om de olie-aanvoer-leiding te monteren.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-07-2009 16:56 #1241982 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Aha
Ok, maakt niet uit, Vadis start snel op bij mij haha
Ik weet simpelweg te weinig af van de diesels (lees: niets )
Groet,
Philip

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD