diesel op benzine
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-06-2009 11:08 #1074845
door Adrian Maarleveld
diesel op benzine is gemaakt door Adrian Maarleveld
Op de terugweg uit Italie moest ik vlak voor Bolzano nog wat brandstof bijtanken om Oostenrijk te halen. Dagteller stond op 900 en lampje brandde al een aantal km's. Er zit dus nog ongeveer 4 liter in mijn 60 liter tank.
Het blijkt een bemand pompstation te zijn met pompautomaat op bedrag of vol. ik vraag de pombediende om dieci litro diesel. De pompbediende stelt voor er 15 euro in te doen.
Ik let achteraf alleen op hoeveel liter er in is gegaaan: 11,2 liter. Moet ongeveer kunnen kloppen met een prijs van 1,15 de liter.
Na koffie en een broodje, ik moet 's middags nog de Stelvio op fietsen, weer de snelweg op.
De motor begint al snel te sputteren. De vrachtwagens blijf ik niet voor en er hangt een blauwe rook achter de auto. Snelheid is met moeite op 80 te houden en zakt terug.
Komt er ook nog een wolkbreuk. Aan de enen kant gelukkig want al het verkeer gaat langzaam rijden. Modder door op de vluchtstrook en neem de eerst volgende afslaf bij Bolzano en stop bij een tankstation.
Temperatuur was in orde, koelwater ook, er hing een beetje rook bij de brandstofpomp. Even geroken bij de vuldop en inderdaad een benzine lucht.
In overleg met de pompbediende tank volgegooid met diesel. Na nog een paar km sputteren loopt de motor weer normaal, nagelt nog wel een beetje meer dan anders, net zoals in de winter.
Oostenrijk uit de tank weer volgegooid. In Duitsland presteerde de motor goed op het speciale mengsel met 10 procent benzine. Nu weer 920 km verder is de tank weer bijna leeg.
De pomp zal wat minder smering hebben gehad, maar blijkt het overleefd te hebben. Over de motor heb ik me niet zoveel zorgen gemaaakt, zolang er ontbranding is en de temperatuur blijft goed dan zal het wel goed gaan.
De benzine zal de pomp en de brandstofkamer goed gereinigd hebben.
Het blijkt een bemand pompstation te zijn met pompautomaat op bedrag of vol. ik vraag de pombediende om dieci litro diesel. De pompbediende stelt voor er 15 euro in te doen.
Ik let achteraf alleen op hoeveel liter er in is gegaaan: 11,2 liter. Moet ongeveer kunnen kloppen met een prijs van 1,15 de liter.
Na koffie en een broodje, ik moet 's middags nog de Stelvio op fietsen, weer de snelweg op.
De motor begint al snel te sputteren. De vrachtwagens blijf ik niet voor en er hangt een blauwe rook achter de auto. Snelheid is met moeite op 80 te houden en zakt terug.
Komt er ook nog een wolkbreuk. Aan de enen kant gelukkig want al het verkeer gaat langzaam rijden. Modder door op de vluchtstrook en neem de eerst volgende afslaf bij Bolzano en stop bij een tankstation.
Temperatuur was in orde, koelwater ook, er hing een beetje rook bij de brandstofpomp. Even geroken bij de vuldop en inderdaad een benzine lucht.
In overleg met de pompbediende tank volgegooid met diesel. Na nog een paar km sputteren loopt de motor weer normaal, nagelt nog wel een beetje meer dan anders, net zoals in de winter.
Oostenrijk uit de tank weer volgegooid. In Duitsland presteerde de motor goed op het speciale mengsel met 10 procent benzine. Nu weer 920 km verder is de tank weer bijna leeg.
De pomp zal wat minder smering hebben gehad, maar blijkt het overleefd te hebben. Over de motor heb ik me niet zoveel zorgen gemaaakt, zolang er ontbranding is en de temperatuur blijft goed dan zal het wel goed gaan.
De benzine zal de pomp en de brandstofkamer goed gereinigd hebben.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- bouke maas (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-06-2009 11:27 #1239965
door bouke maas (GAST)
Beantwoord door bouke maas (GAST) in topic koude
Ik weet dat vroeger er tot 20% benzine bij de diesel gemengt werd om te voorkomen dat de diesel ging vlokken bij extreme koude. Ik denk in ieder geval dat je brandstof systeem weer goed schoon is. Ik hoop alleen dat er geen rubber onderdelen zijn aangetast door de benzine...........
Groetjes Bouke
Groetjes Bouke
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-06-2009 11:38 #1239966
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic ouderwetse allesvreter
Bouke,
Dat klinkt bemoedigend. De ouderwetse allesvreter kan blijkbaar een hoop hebben. Er heeft maar korte tijd een mengels van 75 procent benzine in gezeten. Ik ben wel verbaasd dat de motor er op werkte.
Dat klinkt bemoedigend. De ouderwetse allesvreter kan blijkbaar een hoop hebben. Er heeft maar korte tijd een mengels van 75 procent benzine in gezeten. Ik ben wel verbaasd dat de motor er op werkte.
- bouke maas (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-06-2009 18:01 #1239975
door bouke maas (GAST)
Beantwoord door bouke maas (GAST) in topic die oude diesels
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-06-2009 19:26 #1239976
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gooi om de pomp even wat
Gooi om de pomp even wat extra smering te geven even een halflitertje tweetakt olie in de tank bij volle tank.
Groet,
Paul
Groet,
Paul
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-06-2009 21:20 #1239991
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic tenkvautje
Helaas, je wordt ouder en herken inmiddels ook het probleem. Wordt helemaal lastig nu ik 1. een diesel 525 TDS gekocht heb, náást 2: de 745 benzine/gas.. We zullen maar bidden.
Heb begrepen dat inspuiters, met name de commonrail gelijk ellende is. Rubbers en kunststoffen lossen op in datgene wat ze nu aanbieden als 'benzine'. Hoe ouder de diesel, hoe minder problemen, en zeker ene 'ervaren' dielsel heeft een bescherrmend laagje aangelegd. Omdat e rmaar een beperkt aantal kilometers is gereden zal het dus idd wel meevallen. Mijn 'record': met een VW Touramp, volgegooid bij Sittard, naar Leeuwarden gekacheld..... Pas daar begon die écht vervelend te doen, leeg getrokken en dik uur later weer vrolijk verder. Was trouwens een mix van 50/50.... Over mazzel hebben gesproken....

Gr, JP
Heb begrepen dat inspuiters, met name de commonrail gelijk ellende is. Rubbers en kunststoffen lossen op in datgene wat ze nu aanbieden als 'benzine'. Hoe ouder de diesel, hoe minder problemen, en zeker ene 'ervaren' dielsel heeft een bescherrmend laagje aangelegd. Omdat e rmaar een beperkt aantal kilometers is gereden zal het dus idd wel meevallen. Mijn 'record': met een VW Touramp, volgegooid bij Sittard, naar Leeuwarden gekacheld..... Pas daar begon die écht vervelend te doen, leeg getrokken en dik uur later weer vrolijk verder. Was trouwens een mix van 50/50.... Over mazzel hebben gesproken....

Gr, JP
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-06-2009 21:42 #1239994
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic oude dieselmotor
Die oude diesels zijn zo goed, dat zij op alles lopen wat een viscositeit heeft tussen LPG en asfalt.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-06-2009 22:35 #1240000
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Oude diesels...
Mijn landbouwtrekker uit 1964, een 3,1 liter diesel start en loopt nog steeds meteen. Een klein beetje rookpluim bij starten maar dat is het dan wel. En hij loopt ook goed op zonnebloemolie en slaolie heb ik gemerkt
Ruikt dan lekker... Hij heeft een oude lijnpomp van Bosch, oud principe recht toe recht aan, maar oer dgelijk.
Mijn 760 '84-er TD van jaren geleden had al ruim 500.000km er op zitten, gekocht met 210.000km op de teller, en nog steeds starten met strenge vorst destijds. Nooit geen 1 probleem mee gehad, behalve een keer een koprevisie, dat was het enige maar dan ook echt het enige mankement aan de motor wat ik ooit heb gehad. Nooit inhouden, niet starten, geen power onderin, loopt onregelmatig enz... Niks van dat alles.
Robert
Mijn 760 '84-er TD van jaren geleden had al ruim 500.000km er op zitten, gekocht met 210.000km op de teller, en nog steeds starten met strenge vorst destijds. Nooit geen 1 probleem mee gehad, behalve een keer een koprevisie, dat was het enige maar dan ook echt het enige mankement aan de motor wat ik ooit heb gehad. Nooit inhouden, niet starten, geen power onderin, loopt onregelmatig enz... Niks van dat alles.
Robert
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-06-2009 20:36 #1240198
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic bijgetankt
Eerst mijn reservevaatje er in gekieperd. Was voor het laatst gevuld in 2001. Oude dieselolie kan ook tot problemen leiden, maar dat deed het niet.
Daarna bij 950 km 60 liter getankt inclusief reserve vaatje. De motor is weer stil en hangt weer aan het gas, voorzover een diesel dat doet.
Pomp en rubberleidingen zijn kurkdroog. Kleppen nog gecontroleerd, moest toch een keer na 30k voor de winter, allemaal ok.
Dus maar rustig verder knorren.
Daarna bij 950 km 60 liter getankt inclusief reserve vaatje. De motor is weer stil en hangt weer aan het gas, voorzover een diesel dat doet.
Pomp en rubberleidingen zijn kurkdroog. Kleppen nog gecontroleerd, moest toch een keer na 30k voor de winter, allemaal ok.
Dus maar rustig verder knorren.
Moderators: Jerry Stam