overweeg aanschaf van een 760 turbodiesel automaat

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-04-2009 22:44 #1073878 door V700 register
Goedenavond, wat leuk om dit forum te ontdekken.

Vandaag reed ik bij Schmidt in Gemert in een 760 Turbo diesel intercooler automaat uit 1985, met slechts 28.000km .
Naar mijn idee een bijzonder leuke auto. Voelde aan als nieuw en reed echt uitstekend. Mooie complete uitvoering ook. Ik ging eigenlijk enthousiaster weg dan ik vooraf verwachtte..
Zijn er tips of opmerkingen over betrouwbaarheid van dit type motor en versnellingsbak? Andere zaken om op te letten?
Het komt mij nog uit het verleden voor dat met name de motor een niet al te sterke reputatie heeft.
De verkoper zei desgevraagd dat, als er een zwak punt aan deze auto zou moeten worden aangewezen, het eigenlijk alleen de motor zou kunnen zijn.
Bij wat ik een normale rijstijl noem echter, dus rustig aan tot de bedrijfstemperatuur is bereikt en niet voortdurend 'planken', is het naar zijn zeggen een betrouwbare motor.
Ik overweeg serieus om deze auto aan te schaffen voor dagelijks gebruik en ben zeer benieuwd naar jullie reacties.

Groet,
David. 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-04-2009 22:53 #1235671 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic doen
als je niet haastig bent met optrekken, is het een heerlijke combinatie.
Zelf rij ik in een 940 D24 tic met automaat, vaak op en neer naar Frankrijk. Het is rustig op snelheid komen en uren achterelkaar met 130-140 cruisen. Ideaal. Als je alleen kleine afstanden rijdt, komt hij niet tot z'n recht. Het zijn km-vreters..
Mvg, Rolf

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-04-2009 00:56 #1235683 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 485.000
Hallo,
Reeds 485.000 km staat er op de teller van mijn 760 GLD! Hij is nu 'im ruhestand' en wacht op carroserie restauratie, maar niet op d'n motor.
En Schmidt in Gemert is een uiterst betrouwbaar adres (alleen niet mailen..., want daar reageert 'ie niet op).
Ik weet welke auto je in gereden hebt en dat is een zeer aparte en exclusieve uitvoering, daar zul je in de dagelijkse praktijk veel bekijks en plezier mee hebben. Én we hebben dr. Diesel ook nog in de club, dus.... Goed onderhoud en rustige rijstijl... kan je zeker + 500.000 km vooruit.
Veel plezierige km toegewenst!
Grt.
Maurits

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-04-2009 09:55 #1235695 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Diesel
Ik ben heel tevreden over mijn 940 d24. De cilinderkop zou het zwakste punt zijn van deze motoren en dat is ook een van de redenen waarom ik een ongeblazen versie gekozen heb: minder druk = minder afzien.
Ouderwetse dieselmotoren zijn totaal geen sportieve motoren, trap je hun staart plat gaan ze gegarandeerd stuk, maar als je de motor laat rijden in plaats van doet rijden, heb je de ideale motor om te cruizen. Gecombineerd met de koppelomvormer van de automaat zorgt dit er voor dat je soepel, vlot en zonder aarzeling vertrekt en zonder schokken of ander zenuwachtig gedrag de kruissnelheid bereikt. Mijn ongeblazen diesel voelt op de snelweg het fijnste aan op de mooie legale snelheid van 120 à 130km/u.
Als je de motor goed onderhoudt en vanaf zo een lage kilometerstand kan beginnen er mee te rijden, heb je er gegarandeerd binnen 10 jaar nog plezier van.
Let wel op: Ondanks de lage kilometerstand moet een distributieset (riemen + spanrol + waterpomp) sowieso om de 6-tal jaar vervangen worden, dus vraag zeker even na of dit recent gebeurd is. Koppakkingen durven ook wel eens gaan lekken bij wagens die heel erg weinig rijden, dus hou er rekening mee dat deze het ook wel eens op een lagere kilometerstand kan durven begeven dan normaal (bij een goed onderhouden, regelmatig rijdende, fatsoenlijk behandelde diesel zou een koppakking er minstens 300.000km tegenaan moeten kunnen, bij wagens die weinig rijden durft die al eens tussen de 150 en 200.000km door gaan...)
groetjes,Isabelle

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC