verstuiverleiding gebroken

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-03-2009 13:09 #1073331 door V700 register
verstuiverleiding gebroken is gemaakt door V700 register
Hoi,
Na een weekendje stappen begon mijn ouwe dame ineens flink te trillen en stinken tijdens de terugrit (gelukkig niet al te ver van huis). Eenmaal thuisgekomen zag ik diesel spuiten uit de tweede verstuiver van vooraan te beginnen.
Met het idee dat de leiding een beetje gelost zou zijn, heb ik deze lichtjes gelost en wat steviger bijgespannen met als resultaat --> krak, het conische deel aan de kant van de verstuiver is afgebroken.
Kan gebeuren natuurlijk, oud spul raakt op een dag wel eens moe, dus ik dacht: even dat leidinkje er af halen zodat ik een nieuw kan halen en monteren, maar nu blijkt deze leiding (als ik goed gekeken heb, maar ik dacht van wel) uit te komen in het midden-links (als je voor de auto staat) op de dieselpomp, op '9 uur' zeg maar en dat is blijkbaar een lastige positie om te sleutelen (zul je altijd zien, makkelijk te bereiken dingen breken zelden, maar dingen waar je niet bij kunt...).
Kent er iemand een truuk om deze leiding los te krijgen (met een steeksleutel kan ik er net niet bij en moest ik er bij kunnen zou ik toch geen ruimte hebben om te bewegen), of zullen alle leidingen (en misschien nog hier en daar een darmpje) er echt af moeten gehaald worden?
groetjes,Isabelle

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-03-2009 14:48 #1232769 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gelukt
Het is gelukt met de hulp van een technisch aangelegde buurman en een open geslepen gebogen ringsleutel langs de onderkant.
Ik heb de leiding nu binnen gebracht bij een bedrijfje dat er een nieuw kopje op zal persen tegen vanavond. Verder wist de technische buurman mij te vertellen dat ik een klemmetje mis die de leidingen van de 4 voorste cilinders bij elkaar houdt en de leiding waarschijnlijk gebroken is door trilling. Ze gingen bij dat bedrijfje eens kijken of ze iets hadden liggen dat geschikt is, ook tegen vanavond dus.
Nu hopen dat we het zaakje weer in elkaar krijgen.
groetjes,Isabelle

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-03-2009 19:42 #1232793 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De ouwe dame rijdt weer.
Een nieuw kopje persen op de oude leiding kon blijkbaar niet, aangezien er vrij dicht van dat kopje een bocht zit en ze de boel niet in de machine kregen...Dus hebben ze maar een nieuw stukje buis met dezelfde binnen- en buitendiameter en lengte genomen, de moeren van de oude leiding overgezet en daar 2 kopjes op geperst.
De handige buurman heeft dat leidinkje voor mij ongeveer in de juiste vorm geplooid en gemonteerd (loopt nu bovenaan in de bundel van 4 in plaats van op-1-na-onderaan, maar raakt nergens) en nu zit er ook een klemmetje op met rubber in die de 4 voorste leidinkjes stevig maar toch trillingsarm bij elkaar houdt.
Resultaat: na het ontdekken dat de moer van de voorste verstuiver ook wat gelost was en nu weer vastzit, start en draait de motor weer prima zonder fontein-effect onder de kap.
Laat ons hopen dat de andere leidingen lang heel blijven want ik heb de buurman toch betrapt op het uitslaken van enkele niet zo katholieke kreten tijdens het in elkaar steken van de handel.
In tegenstelling tot wat Vadis vertelde hoefde de vacuumpomp, noch iets anders te worden gedemonteerd, kwestie van de juiste sleutel te hebben en wat geduld.
groetjes,Isabelle

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-03-2009 19:59 #1232801 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Fontijn
Ik heb ook eens twee lekke leidingen gehad (haarscheurtje). Bij mijn D24, die toch erg veel begon te roken omdat een leiding was gescheurd) en mijn 760TD. Ik heb ze destijds gewoon nieuw besteld. Bij mijn 760 echter stond ik behoorlijk met panne met die mazoutleiding in Frankrijk en moest zoek naar een Volvo garage. Ik kon nog wel rijden, maar niet veel, de diesel ging er vrij vlot uit. Een vriendelijke Fransman (hij dacht misschien, die arme Belgen) had minitel (wie kent dat nog?? De voorloper van het internet, die Fransen waren nog niet zo dom!) en zo had ik een Volvo garage in de buurt gevonden (nou ja in de buurt... Renault garages te over, maar geen Volvo). Het riekt dan wel enorm naar diesel of mazout als zo'n leiding lekt
Robert

• Willem Veneboer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-03-2009 20:04 #1232802 door Willem Veneboer
Beantwoord door Willem Veneboer in topic Gefeliciteerd !
Hallo Isabelle,
Er zijn vaak meerdere wegen die naar Rome leiden
Zo moet voor het vervangen van alle verstuivers zo'n beetje gedemonteerd worden. We hebben alles laten zitten en dat ging ook. Vaak weet de oude garde wel een truukje.
Die goede buur moet je te vriend houden, is beter dan een verre vriend
Hoe is het trouwens met de mini sleurhut ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-03-2009 20:57 #1232817 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Sleurhutje
Het sleurhutje staat momenteel nog bij mijn overbuurman, ik had normaal gezien een stalling gevonden, maar uit betrouwbare bron vernomen dat ik de 'verantwoordelijke' er van beter niet vertrouw, dus ben ik nu (begint dringender te worden, aangezien ik mijn overbuurman beloofd heb de sleurhut maximaal 2 weken daar te laten staan) druk op zoek naar een beschikbare, betaalbare en niet al té ver weg gelegen stalling.
Pas dan kan ik er ook aan sleutelen en testen, aangezien mijn overbuurman een van de zeldzame truckers is die zelfs in deze tijden zelden zijn eigen bed ziet.
groetjes,Isabelle

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-03-2009 22:28 #1232852 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als er eentje begint...
... zou het kunnen zijn dat de andere volgen.
Heb destijds bij de eerste breuk in een bochtje drie jaar terug een nieuw gekocht bij Willaert in Ieper. Ik heb mij toen een breuk geschrokken om hoeveel het kost (54eur?) Bij de tweede ben ik bij een sloopbedrijf geweest in Beernem die mij een tweedehands verkocht voor 10 eur. Intussen zijn er nog enkele gebarsten geweest, en die heb ik toen vervangen met deze die ik liggen had van een sloper die ik vorig jaar gedemonteerd heb. Ke denk dat er nog twee zijn die ik nog niet vervangen heb... Het is inderdaad een prutswerkje om er bij te geraken en ik weet nog dat ik bij enkele een ander moest loskoppelen om bij de gebarsten leiding te geraken.
Nog iets: druk met uw vinger nooit op de plaats waar de het wolkje uit uw leiding spuit. Door de hoge druk kan de diesel door de huid 'geinjecteerd' geraken. En dat wil je niet meemaken...
Groetjes,
Hugo

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-03-2009 01:29 #1232882 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Daf
Bij m'n DAF 45, met Cummins motor, scheurde die leidingen op de haverklap, steeds was dit garantie, werden dus gewoon vervangen.
Het kost je dan wel een halve dag inkomsten, maar de reparatie was gratis...................nou ja
Op een gegeven moment zat m'n auto aan de achterkant wéér onder de diesel olie;
WEER een recent vervangen leiding gescheurd...
DAF dealer had deze niet meer, en nam deze niet meer op voorraad; men had<u> meer</u> problemen, men wachte op een oplossing.
Ik had wel een kapotte leiding!!!!!!!!!!!!!!!!kon niet verder...
Leiding zelf maar "hardgesoldeerd".
en de volgende en de volgende enz enz
Tot ik ze alle zes gehad had.
Nooit geen problemen meer gehad.
DUS; gescheurde leiding; gewoon solderen, sterker als nieuw!!!!!!!!!!!!!!!
&#160;
&#160;
&#160;

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-03-2009 03:52 #1232885 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kostenplaatje...
Geluk dat ik niet langs de Volvo of VW dealer geweest ben zo te lezen.
Ik heb het gebroken leidinkje binnengebracht bij Platteau in Poperinge en daar hebben ze een nieuw leidinkje gemaakt dat echter wel nog zelf in vorm geplooid moest worden. Kosten hiervan waren 19 euro inclusief een klemmetje (metaal langs de binnenkant afgewerkt met rubber) om 4 leidinkjes bij elkaar te klemmen. Volgens de handige buurman (die zelf jarenlang bij een landbouwvoertuigdealer gewerkt heeft en dus goed vertrouwd is met dieselmotoren) was dat ontbrekende klemmetje de oorzaak van de breuk doordat de trillingen niet opgevangen werden. Het klemmetje dat alle 6 de leidingen bij de dieselpomp bij elkaar houdt ontbreekt ook, maar aangezien de nieuwe leiding niet loopt zoals origineel en die plaats lastig te bereiken is, zou het veel prutsen betekenen om daar een klem op te kunnen zetten. Volgens hem kon dit ook niet zo veel kwaad zolang de leidingen goed vast zitten, elkaar of iets anders nergens raken, en de andere 2 klemmen aanwezig zijn.
Ik heb de aardige man 2 pakjes van zijn favoriete rookwaar toegestopt en achteraf nog wat nagepraat over van alles en nog wat onder het nuttigen van de nodige geestverruimende vloeistoffen en zo waren we allebei tevreden.
groetjes,Isabelle

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-03-2009 19:17 #1232948 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic zelf gereedschap maken is vaak tijdbesparend
slim van je buurman om zelf even een sleutel aan te passen.
ik heb er eens een artikeltje aan besteed op het volvo200-forum;
  volvolvo.nl/index.php?option=com_smf&...=30&topic=4350.0
hierbij wordt uitgegaan van het vervangen van alle leidingen / verstuivers.
er staat ook een foto bij van mijn "speciale gereedschap" 

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC