turbo de-monteren en vervangen / of schoonmaken...wat is het beste
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
www.turbochargers.nl/
Ik heb er zelf geen ervaring mee maar ik heb er goede verhalen over vernomen, ook van mensen op dit Forum
over dat reiningen heb ik nog weinig gehoord hier..
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik denk dat je het eerder moet zoeken in een CBV of wastegate die hapert of verkeerd staat afgesteld.
Als het lampje kortstondig oplicht, en niet eens bij lage toeren, zou ik er niet eens van wakker liggen, er zit heus marge zat in de motor. Als je het standaard intercoolerpakket (met turbo+) voor de 240 aanschaft (USA) zul je in het boekje lezen dat je het stekkertje van dit lampje moet losmaken omdat ie anders oplicht.
Gr. A
- V700 register
- Nieuw lid
-

bedankt voor je mailtje !
Ton
Wat is> een CBV of wastegate die hapert of verkeerd staat afgesteld<
En het lichtje gaat branden bij lage en hoge toeren boven 3500toeren...

- bouke maas (GAST)
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
bellen schreef : A,
bedankt voor je mailtje !
Ton
Wat is> een CBV of wastegate die hapert of verkeerd staat afgesteld<
En het lichtje gaat branden bij lage en hoge toeren boven 3500toeren...
Een diesel heeft geen CBV klep (die zit op de benzine's om de drukpiek op te vangen die ontstaat na het dichtgooien van de gasklep, deze diesel heeft geen gasklep).
wastegate kan goed het probleem zijn. Demonteer de drukdoos, voel of de wastegate hendel nog soepel gaat (die in het turbinehuis verdwijnt), zet eens 1 bar op de drukdoos en kijk of deze ergens lekt (en of deze goed beweegt), controleer de slang naar de drukdoos.
- V700 register
- Nieuw lid
-
 bellen schreef : turbo Voordat je zo`n stap onderneemt zou je ook de inwendige motor kunnen reinigen met oliereiniger...werd mij verteld...oliekoekresten verwijder je dan...en misschien kan de turbo weer gaan werken zoals het hoort.je gooit het bij de olie en laat de motor een kwartiertje stationair draaien...alle oliekoekresten worden dan inwendig opgelost...zo-ook de olie in en rond de turbo...wat het probleem misschien opgelost...daarna vervang de motorolie
Beste Ton, pas hier heel erg mee op! Als er grotere brokken aankoeksel los komen kunnen deze kleine olieleidingen gaan verstoppen. Dan ben je verder van huis.
Ik denk dat je het eerder in het turbo-systeem moet zoeken. Zoals al aangegeven:
- Waste gate actuator (als het membraan intern lek is wordt de boost niet meer afgeregeld)
- wastegate klep (als deze niet meer aan de actuator vast zit omdat er een clip af is gesprongen ook dan wordt er geen boost geregeld.)
- lek in turbo slangen (= boost verlies)
- lek in intercooler (scheur/gat) (= boostverlies)
- losse montage bouten van uitlaatspruitstuk, turbo zelf (= boostverlies)
als de turbo zelf aanhet overlijden is kan je die ook als volgt beoordelen:
- er mag maar geringe axiale en laterale speling op de turbine-as zitten. (voelen met je vingers nadat je de inlaatslang er even vanaf hebt genomen, motor UIT als je dit doet!) De schoepenwielen mogen onder geen enkel beding ook maar ergens de wanden van de 2 turbohuizen raken. Ook moet de turbineas zonder voelbare weerstand verdraaid kunnen worden.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Vandaag iets gedemonteerd , dat een stekkertje heeft en twee uitgangen heeft.Ene kant heeft een rubberslang en de andere kant gaat het in ijzer in bovenop de motor.
Aan de voorkant heb je een stelschroefje dat helemaal is in-/vastgedraaid. Losdraaien kon niet meer, zo vast zit ie.Je vinger instekend kom je een vlak tegen, dat beweegbaar is, waarachter een veer hoort en voelt.
Wat is de functie van dit onderdeel.Is dit een wastegate of iets anders.Vernieuw ik het, omdat de stelschroef helemaal vastzit of zo laten ?
Ton
- V700 register
- Nieuw lid
-
Die stelschroef moet je met rust laten, ding schoonmaken met een ontvetter en terugzetten.
Het ding heet een CIS klep, en regelt een verhoging van je basis toerental, de stationairloop zeg maar.Heeft helemaal niets van doen met de turbo.
De wastegate hangt onder aan je turbo.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Jacques