reiniging dieselmotoren / kleppen stellen /

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-01-2009 20:58 #1071977 door V700 register
reiniging dieselmotoren / kleppen stellen / is gemaakt door V700 register
rijdt een heerlijke oude diesel uit 1991
lees dat na verloop van tijd roetdeeltjes zich afzetten in de motor waardoor de prestatie afneemt.Door deze roetdeeltjes op te lossen kan de uitstoot vermindert worden en zal de prestatie weer toenemen.Heb inmiddels brandstof-/lucht-/oliefilters vervangen. 
Wie kan mij een goed middel aanbevelen en hoe pas je het toe.
Ton   
Ook zou ik de kleppen willen stellen van mijn volvo 940-1991-6cil-diesel-turbo.Heb vaak in het verleden de kleppen gesteld van een benzine-auto merk volvo 300 serie gesteld met voelermaat en klepstoters.Lees wel eens dat er gewerkt moet worden met plaatjes in de volvo 940 maar daar heb ik geen ervaring mee.Wie kan mij dit uitleggen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-01-2009 13:56 #1225199 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Motor reinigen
Over het kleppen stellen kan ik u niet helpen, daarvoor zijn er mensen die meer ervaring hebben met deze motoren.
Over het fris houden van het blok echter wel, aangezien dit voor zowat iedere niet zo moderne dieselmotor op gaat, en zo heb ik er wel een paar gehad.
Een goeie manier om een motor fris te houden is er mee rijden, de motor van een wagen die vaak korte afstanden doet of waar enorm lui mee gereden is, zal veel vlugger vervuilen dan de motor van een wagen die vaak ritjes van 200+km aan 140km/u op de snelweg doet.
Wat ik eens bij mijn vorige wagen heb gedaan toen ik merkte dat deze toch niet meer zo heel goed snelheid haalde als toen ik de wagen pas had aangeschaft, was het volgende: - vroegtijdig (na 3000km ongeveer) een product bij de oude olie gedaan die aangekoekte smurie losweekt en de motor een half uurtje laten lopen zodat het product goed doorheen alle olie gemengd was en de motor een beetje op temperatuur kwam (wordt de olie vloeibaarder van en komt de troep er veel beter uit bij het aflaten van de olie) - vervolgens terwijl de motor nog lauw stond de olie er af gelaten, het oliefilter vervangen en nieuwe olie er op gedaan, meteen even het luchtfilter en brandstoffilter vervangen - Toen de dieseltank bijna leeg was (ondertussen een 300km na die oliewissel, dus de nieuwe olie was ook al lichtjes 'ingereden'), ben ik bij Total langsgeweest, eerst een litertje of 20 Total Excellium diesel getankt, vervolgens een additiefje er bij gegoten en de bak verder volgetankt - Rustig de motor goed op temperatuur gereden en na minstens een half uurtje rijden eens goed doorgetrokken in derde en vierde versnelling. Schrik vooral niet als je in de achteruitkijkspiegel kijkt de eerste keer dat je dat doet, er komt namelijk heel wat zwarte rook er uit.
Ik heb geen aandelen bij Total, maar ik merk zowel bij mijn volvo, als bij mijn vorige wagen (Renault Clio 1.9 ongeblazen diesel), dat die Excellium diesel van hen echt wel goed spul is om een motor fris te houden. Zeker aan te raden om om de 3-4 tankbeurten eens een bak van dat spul er in te gooien. Af en toe eens met een goed warme motor flink doortrekken in derde en vierde versnelling zorgt er voor dat nieuwe roetaanslag geen kans krijgt om een dikke laag te vormen.
Met die additieven werk je best niet al té vaak, ze reinigen wel, maar een té propere motor, zeker als deze al wat kilometers achter de rug heeft, is ook niet goed. Mijn vorige wagen verbruikte na dat olie-additief-reinigingsbeurtje een tijdje wat meer olie dan normaal, daarna is het terug goed gekomen, maar het lijkt me dus geen strak plan om te veel van dat spul te gebruiken, een keertje om de 150.000km lijkt me meer dan voldoende als je kwalitatieve oliefilters gebruikt en de olie zo veel mogelijk warm aflaat.
Ik dacht dat zowel dat brandstof- als olie-additief van het merk 'Marly' waren.
Misschien voer je bovenstaande zaken best wel uit nà het afstellen van dieselpomp en kleppen, als dit niet optimaal is zal de motor waarschijnlijk ook sneller vervuilen lijkt me, waardoor een schoonmaakbeurt eerder dweilen met de kraan open zou zijn.
groetjes,Isabelle

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC