Volvo940-2400cc-Tic-1991-6cil-diesel

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-12-2008 01:04 #1071666 door V700 register
Volvo940-2400cc-Tic-1991-6cil-diesel is gemaakt door V700 register
<turbo-koelwater-snelheid-accelleratie>
Vandaag brandstoffilter-luchtfilter-oliefilter plus olie-koelvloeistof vervangen.
Gaf al eerder aan dat het rode lampje turbo brandt als ik het gaspedaal plots indruk.Heb raadgevingen gekregen, maar weet niet waar het probleem te zoeken.
Heb het koelwater vervangen en merkte dat het koelwater niet heet aanvoelt in het koelwaterreservoir, maar juist koud.Slangen voelen lauw warm aan. Verhelp ik dit probleem door te ontluchten?Aftapkraan openen met lopende motor en zodra er vloeistof uitkomt weer dichtdraaien?
Merk nog steeds dat ie niet wil accellereren.Met moeite komt ie boven 120km uit.Bovendien maakt ie lawaai(gerochel geluid).Hoe kan ik dat verhelpen.?
Ton 
PS:
Morgen zet ik een gereviseerde dynamo in.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-12-2008 01:10 #1223109 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Brandstofpomp
Het eerste dat bij mij opkomt is of dat de brandstofpomp wal goed staat afgesteld...
Veel geluk, Hugo

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-12-2008 01:20 #1223111 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic brandstofpomp afstellen
hoe stel ik mijn brandstofpomp af?
Ton

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-12-2008 08:48 #1223119 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Onderwerp
Misschien is het verstandig om iets meer informatie in het onderwerp van je discussies te zetten. Als ik het goed zie heb je nu meerdere discussies lopen met hetzelfde onderwerp: "Volvo940-2400cc-Tic-1991-6cil-diesel". Voor mensen die willen reageren is het lastig hetzelfde draadje terug te vinden (want ze heten hetzelfde), als later iemand op het forum met een soortgelijk probleem iets probeert te vinden dan zal jouw discussie wellicht niet opgemerkt worden in de zoekresultaten omdat in de onderwerpregel niet duidelijk wordt wat het probleem was. Als je een oplossing vindt, lijkt het me zonde als anderen daar ook niet hun voordeel mee kunnen doen. 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-12-2008 11:07 #1223137 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic volgorde
Beste Henk,
Krijg niet echt het echte antwoord op de problemen.Vaak krijg ik een verwijzing naar een technische tekst.
Daarom mis ik het technisch handboek zo erg, waarin je in detail kunt lezen en uitvoeren hoe je een probleem kunt aanpakken.
Ton

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-12-2008 11:11 #1223138 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Olving
Wellicht zou je eens kunnen kijken of je een handboek van Olving of Haynes kunt vinden ? Volgens mij zijn ze er in ieder geval wel voor de 240, waar ook de diesel in ligt. Deze zal op hoofdlijnen wel kloppen. Hoewel de motor wel doorontwikkeld is en bijvoorbeeld hydraulische klepstoters heeft gekregen, die de 240 volgens mij niet had. Een klip en klaar antwoord op afstand is denk ik ook iets teveel gevraagd, we kunnen je via de site helpen maar je zult zelf ook wat dingetjes moeten doen/onderzoeken.In een vorige discussie schreef je dat je last had van een oplichtend lampje. Dit was voor of een turbo probleem of koelwater probleem (te warm). Als ik jou was zou ik eerst nog eens proberen het koelwater systeem te ontluchten. Bij de benzine motoren moet je de vloeistof er heel langzaam in gieten zodat de lucht in de kop kan ontsnappen. Doe je het te snel dan sluit je lucht in. In de thermostaat zit een pennetje dat voor ontluchting bij vullen moet zorgen, het gaatje is echter niet zo groot. Ik kan me voorstellen dat het bij de diesels ook zo is. Let op het volume dat je bijvult, mi zou dat redelijk overeen moeten komen met de opgegeven waarden van volvo (zie instructieboekje).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-12-2008 14:11 #1223189 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Afstellen van de pomp .....
Dat is een behoorlijk specialistische klus waarbij je naast wat gereedschap een speciaal klokje nodig hebt. Ik ben er voor naar Jaap Pul op Urk gereden en binnen 45 minuten liep het blok als een zonnetje ......
Niet goed op snelheid komen (van 80 naar 120 in ongeveer 2 minuten) kan betekenen dat ze de pomp zover smoren dat hij te weinig diesel krijgt en dan dus minder brandstof en dus ook minder snelheid. Pomp zover mogelijk dichtdraaien is een trucje om het "roken" van het blok tijdens een verkoop tegen te gaan .....

Jacques

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-12-2008 17:52 #1223225 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic pomp op tijd zetten specialistisch klusje
Dat klopt, ik heb het meerdere keren gedaan, en het specialistische zit hem meer in de te gebruiken gereedschappen dan de handelingen zelf.
Wat je echter niet veel leest is de tip de uit-te-voeren-werkzaamheden goed te plannen.
Als je bijvoorbeeld 5000KM later je kleppen wilt laten stellen en het jaar daarop je distributieriem wilt laten doen kan je het beter anders aanpakken;
Voor het kleppenstellen is het handig je speling te meten/noteren je nokkenas te verwijderen,klepstelplaatjes te verwisselen (a.d.h.v. genoteerde waarden) en daarna de motor weer terug op te bouwen.
Gebruik daarvoor een nieuwe distriebutirieriemen (voorop en voor de pomp), spanrol, waterpomp(=onderdeel v. distributie),klepstelplaatjes en klepdekselpakking.
Eventueel aangevuld met nieuwe nokkkenaskeerringen.Voordeel is dat de reparatie als omschreven veel goedkoper is dan de som van alle reparaties los.
Dat komt omdat er een groot voordeel te behalen is met name op gebied van klepstellen, je hebt dan geen spec. gereedschap nodig voor klepstelplaatjes weg te pakken en hoeft de motor niet tig keer te tornen en steeds op tuimelen te zetten voor de volgende afstelling.
De waterpomp is meer een preventief verhaal, als deze 2000KM verder vervangen moet wegens lekkage moet de distributie weer los en opnieuw gespannen, ook beetje zonde... 

Moraal van dit verhaal is dat de pomptiming verlopen kan bij  aparte uitvoering  van 1 de bovenomschreven klussen. Dat zou dus zonde zijn als je dat recent hebt laten doen.
De onderlinge samenhang val alle motoronderdelen is een soms onderschat belang vandaar dat ik hier maar ens neerschrijf......

Je zal dit advies niet direkt in vadis of haynes/olieslager tegenkomen want het is meer boerenlogica dan onderhoudsschema.
Zeker bij een blok met onbekende historie is dit wat mij betreft aan te bevelen.
Uiteraard kun je het klepstelverhaal vergeten als je hydraulische stoters hebt  en kan de nokas dus ook opz'n plaats blijven zitten.

met vriendelijke groet, Jan

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-01-2009 01:34 #1223248 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gelukkig
Bij mijn diesel is alles 15.000 km geleden vervangen, zelfs de riem op de brandstofpomp. En aangezien het bij mij hydrolisch geregeld word hoef ik me niet ze druk te maken om de speling. Tja, en als je toch bezig bent dan kun je het beter allemaal ineens laten doen en neem dan uit voorzorg ook maar meteen de gloeibougies mee ......
jacques

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD