Brandstoftoevoer 2.4TDIC
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb een Volvo 940 Turbo diesel intercooler.
Het probleem is dat deze wat vermogen mist.
De vorige eigenaar had de brandstoftoevoer gewijzigd om zonder problemen door de apk te komen.
Ik heb daar op gelet en inderdaad rookt hij ook niet(normaal als je op zijn staart trapt zou hij toch een pluimpje ZWARTE rook moeten achterlaten)
Dat hij wat zwart rookt heb ik geen probleem mee dat siert trouwens zo'n oude klassewagen hé?
Ik heb gehoord dat je deze kunt regelen d.m.v. een regelschroef.
Waar bevind zich die schroef???
Mvg B
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- is je turbo nog wel fris? gaat de wastegate wel dicht als dat moet? (indien niet dan spoelt de turbo langzamer op en heb je dus later pas bij hogere toeren echte boost.)
- zijn er misschein lekken tussen de kop en het turbospruitstuk en tussen spruitstuk en turbinehuis? (denk aan scheuren of er uit geblazen pakkingen.), vanaf de turbo naar de intercooler?(lekke slang?), de intercooler zelf misschien gescheurd?, vanaf de intercooler naar het inlaatspruitstuk?(lekke slang?), de pakkingen tussen inlaatspruitstuk en kop??
- zijn de kleppen wel fatsoenlijk afgesteld naar specs.?
- dan is er nog de timing van het inspuitmoment. die is vergelijkbaar met het ontstekingstijdstip op een benzinemotor, als deze niet goed afgesteld staat dan is het vermogen te laag en de verbranding niet optimaal.
Pas als al deze zaken goed zijn bevonden heeft het zin om aan de afstelling van de pomp te gaan hobbyen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb de turbodruk gemeten en bij 2500-3000 tr/min krijg ik al een druk van 0.7 en pieken tot 0.8bar
Ik denk dat je de kleppen niet kunt stellen vanwege de hydraulische klepstoters?
Het inspuitmoment ligt ook goed want de motor nagelt of klopt niet en draait soepel ook bij stationair.
Ik denk dat het toch aan de brandstoftoevoer ligt.
Normaal als ie te weinig diesel krijgt zal het vermogen sterk achteruit gaan wat ook logisch is??
- V700 register
- Nieuw lid
-
er zijn echter 2 mogelijkheden om de brandstofhoeveelheid op te schroeven;
-de schroef bovenin het membraamhuis op de pomp (turbodruk wordt gebruikt voor inspuitver-rijkeing)
-de schroef in het de brandstofpomp zelf die de maximaal-stand regelt van de regel-hevel.
in z'n algemeenheid wordt er aangeraden de schroeven eerst te merken om altijd terug te kunnen naar "hoe het was voordat ik begon te draaien"
en te draaien met 1/8 slag per keer.
ik denk dat je er goed aan doet de vorige eigenaar te vragen welke schroef hij versteld heeft om niet al te veel van basisinstellingen af te raken.
- V700 register
- Nieuw lid
-
De D24(tic) heeft toch gewoon bouten/moeren in de klepstoters ? Zou even onder het klepdeskel kijken en, als het bouten/moeren zijn, de speling controleren/stellen.bartvanvynckt schreef : Ik denk dat je de kleppen niet kunt stellen vanwege de hydraulische klepstoters?
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
mijn idee:
wanneer de max brandstofschroef te ver uit gedraaid is zal de motor niet voldoende toeren kunnen maken. De motor reageert dan alleen op het eerste stuk van het gaspedaal, dieper indrukken heeft geen effect.
Heb je wel effect van de hele pedaalslag, kan de motor wel veel toeren maken, maar levert te weinig koppel dan is er wat met de turbo drukregeling.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb het gevonden.
Het was de regelschroef in de brandstofpomp die ik heb bijgesteld.
ongeveer een hale slag bij gedraaid en nu gaat hij als een speer!!!
eindelijk komen alle pk's tot leven die onder de motorkap zitten.
Ik zou eigenlijk ook een olietemperatuurmeter willen installeren vanwege m'n rijgedrag.
Ik wil soms nogal eens doortrekken op de autosnelweg maar iedereen weet als de olie nog niet warm is dat je kans hebt op beschadiging of zelfs een turbo die vastloopt.
En waarschijnlijk duurt het wel eventjes voor dat die olie op temperatuur is.
Waar zou je de sensor kunnen plaatsen die de temperatuur meet?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Nu is mijn stationair 1500tr/min
Als ik de schroef weer uitdraai draait hij weer normaal maar dan heb ik geen vermogen meer.
De schroef bovenop de turbodrukdoos geeft geen verschil.
Moet ik hem in of uitdraaien voor meer brandstof??
Weet iemand hoe ik meer vermogen krijg zonder dat het stationair toerental verhoogt?
- V700 register
- Nieuw lid
-
als je nog eens aan de stelbout gaat draaien, neem dan eens het hefboompje of hevel los die boven op de pomp zit. Het is een asje met in het midden een kantig lang stuk en aan beide uiteinden een zwart dopje om hem op de kogels te plaatsen. Kan zijn dat ze dat ding versteld hebben waardoor hij de zaak behoorlijk opentrekt in zijn normale stand.
Jacques
- V700 register
- Nieuw lid
-