Slang van uitlaatspruitstuk naar luchtfilterbak, nut?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-11-2008 15:03 #1070773 door V700 register
Hoi,
Aangezien ik hier nog een goeie accu staan heb die ik in mijn vorige wagen gebruikte om voor extra buffer te zorgen voor de muziekinstallatie, had ik deze graag zo snel mogelijk er bij gesleuteld in mijn Volvo om te voorkomen dat ze stuk gaat door stilstand. Ik dacht om een open luchtfilter te monteren om zo de luchtfilterbak te kunnen weglaten en plaats vrij te maken voor deze extra accu.
Nu heb ik gezien dat er op 1 van de uitlaatspruitstukken (2 spruitstukken die elk 3 cilinders voor zich nemen) via een zwart 'ding' een aluminium flexibele slang is aangesloten die naar de luchtfilterbak loopt. Wat is het nut van deze, want deze zou dan natuurlijk komen te vervallen als ik mijn plan uitvoer...
Ik heb het dus niet over de rubberen slang die van het blok naar het rubber dat op het inlaatspruitstuk zit loopt (wat volgens mij de carterventilatie is?)
groetjes,Isabelle

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-11-2008 21:19 #1217533 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klep
Onderaan in de luchtfilterbak zit een klep die je manueel kan verzetten op winter of zomerstand. Op 'zomerstand' wordt de lucht van buiten aangezogen om zo door de luchtfilter te gaan. Je kan dus die klep op 'winterstand' zetten, dan komt er warmere lucht via die slang naar de luchtfilter....
Groeten, Hugo

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-11-2008 22:06 #1217541 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Vanzelf
Hallo Hugo
Volgens mij gaat die klep vanzelf open als het koudgenoeg is.
Groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-11-2008 22:21 #1217547 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klep
Ik zal het binnenkort eens bekijken als daar een klep zit die ik manueel kan open zetten, of als dit automatisch werkt.
De motor warmt alleszins verre van vlug op bij de huidige temperaturen, dus als het automatisch werkt, dan heeft dat systeem ofwel weinig effect, ofwel is het kaduuk...
Kan het kwaad om dat systeem weg te laten? Het zou me verbazen dat zo een stukje dampkap flexibel veel effect heeft?
groetjes,Isabelle

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-11-2008 22:30 #1217552 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als er een thermostaat
Als er een thermostaat geregelde klep in de luchtfilterbak zit kan deze goed stuk zijn. Bij benzine motoren tot nu toe altijd er uit gehaald (alrijd wel iets niet goed, ofwel thermostaat, of de slang etc.).
Weet niet hoe het met diesels zit. Het systeem is bedoeld om de motor in de winter sneller op temperatuur te krijgen.
Stuk gaat ie niet, alleen duurt het misschien nog langer voordat de motor warm is... 
Groet!
Philip

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-11-2008 22:54 #1217560 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ok, dan gooi ik wel heel
Ok, dan gooi ik wel heel dat systeem er uit, de motor warmt sowieso traag op, misschien steek ik er met tijd een extra motorverwarming op of zo.
Klopt het dat sommige modellen standaard de accu hebben zitten waar bij mij de luchtfilterbak staan? Zo ja, welke, zou namelijk handig zijn om de hulpstukken te vinden om daar een extra accu te kunnen monteren...
groetjes,Isabelle

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-11-2008 17:37 #1217665 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoe wil je dat eigenlijk
Hoe wil je dat eigenlijk doen met die tweede accu?
Ik kan je vast vertellen dat als je 2 niet-dezelfde-en-even-oude accu's parallel gaat zetten er heel rap problemen komen en minstens 1 accu overlijd...
Buiten dat, een druppellader is goedkoper dan het materiaal wat je aan moet schafen om die 2e accu in de Volvo te krijgen.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-11-2008 17:41 #1217668 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Kastjes
Hallo Jan
Er zijn tegenwoordig speciale kastjes te krijgen, die ervoor zorgen dat de accu's elkaar niet ontladen. Hierbij kun je wel beide accu's gebruiken.
In Amerika (where else) krijg je zelfs kastjes, die op het moment dat je het maximale vermogen van de auto vraagt, beide accu's even in serie schakelen. Ja, da's dan 24V op een 12V systeem. Leuk voor de racerij, maar niet voor onderweg.
Groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-11-2008 12:40 #1217739 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De tweede accu wordt met
De tweede accu wordt met een relais verbonden aan de startaccu, dat relais heb ik al liggen (kan 100A continu en 150A piek aan) en zal ik aansturen met het signaal van de alternator zodat de accu's enkel parallel hangen als de motor loopt.
De bedoeling is om later die accu die ik staan heb naar de kofferbak te verplaatsen, zodat ik een grote buffer lekker dicht van de muziekinstallatie heb, en voorin dan 2 dezelfde accu's plaatsen en het relais verplaatsen naar de kabel die naar achteren toe loopt, zodat de voorste 2 (dezelfde) accu's parallel hangen, en de achterste enkel bijgeschakeld wordt met lopende motor.
groetjes,Isabelle

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC