Diesel heeft de hik
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-10-2008 22:34 #1070562
door V700 register
Diesel heeft de hik is gemaakt door V700 register
Hoi,
Mijn Volvo 940TD heeft sinds kort kuren. Wanneer ik het gas intrap bij 130 Km/u gaat de motor hikken. In de Ardennen is het sterker. Tegen de helling op in IV bij veel gas gebeurd het al bij 90 kn/h dat de motor gaat hikken.
Een nieuw brandstof filter gaf geen soelaas. Wel is het zo dat bij minder vermogen (toeren) de motor sneller oppakt.
Heeft iemand een tip? (ik hoop namelijk niet dat mijn dieselpomp de oorzaak is)
Groetjes,
Manja
Mijn Volvo 940TD heeft sinds kort kuren. Wanneer ik het gas intrap bij 130 Km/u gaat de motor hikken. In de Ardennen is het sterker. Tegen de helling op in IV bij veel gas gebeurd het al bij 90 kn/h dat de motor gaat hikken.
Een nieuw brandstof filter gaf geen soelaas. Wel is het zo dat bij minder vermogen (toeren) de motor sneller oppakt.
Heeft iemand een tip? (ik hoop namelijk niet dat mijn dieselpomp de oorzaak is)
Groetjes,
Manja
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-10-2008 20:06 #1215889
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic de hik komt mij vreemd voor
begrijp me goed ik wil je niet op woorden gaan vangen maar het is belangrijk dat de symtomen goed duidelijk zijn.
als je met de hik bedoelt dat de motor echt stevig inhoudt en dan weer op-pakt , inhoudt op-pakt , inhoudt op-pakt etc. heb ik dat nog nooit meegemaakt.
in het algemeen loopt een diesel of hij loopt gewoon niet, lekker simpel!
dat wil niet zeggen dat er geen variaties in lopen zijn maar dat is dan meer continu futloos of continu op "5 poten" of andere ongemakken waaraan je kan vernemen dat de motor onderhoud / revisie nodig heeft.
terug naar jouw hik, zoals gezegd (nog)niet meegemaakt, wel meegedacht;
het zou de stopmagneet kunnen zijn op je brandstofpomp of de spanningtoevoer hier naar toe...... als deze niet genoeg spanning of niet continu spanning krijgt kan ik mij voorstellen dat de motor gaat hikken bij volle belasting (lees veel brandstof-vraag)
over die stopmagneet is nog wel iets nuttigs te melden; als je pomp versleten raakt zal dat vaak aan de stopmagneet en de boring waarin deze geschroeft zit te zien zijn.
metaal-slijpsel wordt door de elektromagneet aangetrokken en verzameld zich dus onder andere op genoemd punt.
in mijn ogen doe je er goed aan de aangeboden spanning op die magneet goed te controleren en wel tijdens het rijden onder belasting.
als je een gewoon lampje pakt van 5 watt en deze paralel aansluit over de magneet kan je met een schuin oog zo zien of deze even fel blijft branden als de motor de hik weer krijgt.als hij gaat flikkeren/zwakker branden bij de hik moet je dus je bedrading/contactslot checken.
als hij netjes blijft branden bij de hik kan het ook nog de magneet zelf zijn die niet fris meer werkt.je zou deze tijdelijk kunnen wisselen al kom je er wel slecht bij met standaard gereedschap.......(en ze kunnen VAST zitten)
het is een heel verhaal geworden en je moet maar eens denken of je er wat aan denkt te hebben.
diagnose op afstand is altijd lastig, ik zal ondertussen nog eens de gedachten laten gaan.
succes
als je met de hik bedoelt dat de motor echt stevig inhoudt en dan weer op-pakt , inhoudt op-pakt , inhoudt op-pakt etc. heb ik dat nog nooit meegemaakt.
in het algemeen loopt een diesel of hij loopt gewoon niet, lekker simpel!
dat wil niet zeggen dat er geen variaties in lopen zijn maar dat is dan meer continu futloos of continu op "5 poten" of andere ongemakken waaraan je kan vernemen dat de motor onderhoud / revisie nodig heeft.
terug naar jouw hik, zoals gezegd (nog)niet meegemaakt, wel meegedacht;
het zou de stopmagneet kunnen zijn op je brandstofpomp of de spanningtoevoer hier naar toe...... als deze niet genoeg spanning of niet continu spanning krijgt kan ik mij voorstellen dat de motor gaat hikken bij volle belasting (lees veel brandstof-vraag)
over die stopmagneet is nog wel iets nuttigs te melden; als je pomp versleten raakt zal dat vaak aan de stopmagneet en de boring waarin deze geschroeft zit te zien zijn.
metaal-slijpsel wordt door de elektromagneet aangetrokken en verzameld zich dus onder andere op genoemd punt.
in mijn ogen doe je er goed aan de aangeboden spanning op die magneet goed te controleren en wel tijdens het rijden onder belasting.
als je een gewoon lampje pakt van 5 watt en deze paralel aansluit over de magneet kan je met een schuin oog zo zien of deze even fel blijft branden als de motor de hik weer krijgt.als hij gaat flikkeren/zwakker branden bij de hik moet je dus je bedrading/contactslot checken.
als hij netjes blijft branden bij de hik kan het ook nog de magneet zelf zijn die niet fris meer werkt.je zou deze tijdelijk kunnen wisselen al kom je er wel slecht bij met standaard gereedschap.......(en ze kunnen VAST zitten)
het is een heel verhaal geworden en je moet maar eens denken of je er wat aan denkt te hebben.
diagnose op afstand is altijd lastig, ik zal ondertussen nog eens de gedachten laten gaan.
succes
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-10-2008 20:52 #1215894
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lek ?
Vroeger wel eens een diesel gehad met lucht in de brandstofleiding en dat was echt "hikken".
Jacques
Jacques
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-10-2008 22:13 #1215901
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic goed punt jaques!
zou zomaar kunnen dat er een scheurtje in een (hard geworden) slang zit.
de leiding van het filter naar de br.st.inspuitpomp is meestal doorzichtig, dus bij draaiende motor zou je met 1 oog op deze leiding wat kunnen (laten) rommelen aan je toevoerleidingen. als er lucht meegezogen wordt zul je die in belletjes langs zien komen.
voor de zekerheid kan je ook nog even voelen of de banjobout in het filterhuis vast zit en voorzien is van koperen ringen.
wat ik recent nog heb meegemaakt is een bacterie in de dieselbrandstof deze scheidt een snotterige dradige zwarte drab af die het systeem uiteindelijk verstopt.
maar het gezeur begint eerst bij vol-last en het wordt steds erger......
maar als je je brandstoffilter vervangen hebt moet je de bacterie haast hebben gezien dus het zal bij jou wel loslopen met de bacterie.....
de leiding van het filter naar de br.st.inspuitpomp is meestal doorzichtig, dus bij draaiende motor zou je met 1 oog op deze leiding wat kunnen (laten) rommelen aan je toevoerleidingen. als er lucht meegezogen wordt zul je die in belletjes langs zien komen.
voor de zekerheid kan je ook nog even voelen of de banjobout in het filterhuis vast zit en voorzien is van koperen ringen.
wat ik recent nog heb meegemaakt is een bacterie in de dieselbrandstof deze scheidt een snotterige dradige zwarte drab af die het systeem uiteindelijk verstopt.
maar het gezeur begint eerst bij vol-last en het wordt steds erger......
maar als je je brandstoffilter vervangen hebt moet je de bacterie haast hebben gezien dus het zal bij jou wel loslopen met de bacterie.....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-10-2008 17:38 #1216068
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic inderdaad
Waarschijnlijk wordt er ergens in het aanzuig gedeelte lucht aangezogen, waardoor het niveau in de brandstofkamer van de pomp te laag wordt, de pomp perst dan ook lucht in de hogedruk brandstofleiding.
- let ook op de aansluiting van brandstoffilter en huis zorg ervoor dat deze helemaal schoon is, rubberring van filter insmeren met diesel en het filter goed vast draaien.
- andere plek voor een lek is de keering op de pomp-as.
Deze is lastiger hiervoor moet de pomp eraf. Lekt deze dan zie je hier ook meestal diesel lekken.
- let ook op de aansluiting van brandstoffilter en huis zorg ervoor dat deze helemaal schoon is, rubberring van filter insmeren met diesel en het filter goed vast draaien.
- andere plek voor een lek is de keering op de pomp-as.
Deze is lastiger hiervoor moet de pomp eraf. Lekt deze dan zie je hier ook meestal diesel lekken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam