diesel-6cilinder-turbo-Tic-2400cc-1991-hatchbback-38700km

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-10-2008 11:47 #1070179 door V700 register
Sinds juli 2008 heb ik deze auto en rijdt er met veel plezier mee en natuurlijk is het geen nieuwe auto(alsof die probleemloos door het leven gaan).
Ben lid geworden en steek veel op van de wijze raad die ik via deze site krijg! 
PROBLEEM>
Bij een koude start , nadat (reeds vernieuwde gloeispiralen)het lichtje voorgloeien op het dashboard is gedoofd als teken dat ie voorgegloeid is en gestart kan worden, moet ik de startsleutel een vijftal seconden naar rechts vast houden vooraleer ie starten wil.Soms moet ik `m een tweede maal laten voorgloeien.
Denk dan dat de startmotor vervangen moet of op z`n minst de koolborstels die erin zitten.Heb de koolbostels van de dynamo reeds moeten vervangen,omdat de accu vaak niet voldoende stroom gaf.
Is het vervangen de juiste oplossing of kan het een andere oorzaak hebben?
Groet,
Bellen alias Ton uit Utrecht-stad
ps:
Bestaat er een technisch handboek met technische handelingen, die nog te koop is en waar ?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-10-2008 12:03 #1213719 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik ben niet zo bekend met
Ik ben niet zo bekend met diesel volvo's, maar ons Kubota tuintractortje had hetzelfde probleem. (is geen volvo weet ik...)
Achteraf bleek dat het brandstoffilter te vuil was, waardoor het voor de pomp moeilijk was diesel aan te zuigen.
Het is zowieso een goed idee om een brandstoffilter te vervangen.
Groet,
Philip

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-10-2008 12:51 #1213723 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Terugslagklepje
Ik heb ook geen diesel ervaringen, maar zitten er geen terugslagklepjes in de aanvoer vanuit de tank ? Als die niet meer goed sluiten (evt door viezigheid) kan ik me indenken dat de leiding helemaal leegloopt en je bij starten de leiding eerst weer helemaal vol moet zuigen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-10-2008 13:19 #1213730 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gloeit hij wel voor??
Kan ook zijn dat de gloeikaarsen helemaal geen spanning krijgen, lampje kan wel branden. Meet eens de spanningen op de gloeibougies zou ik zeggen.
Robert 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-10-2008 13:26 #1213733 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Beetje offtopic
[muggenzift modus "ON"]
Officeel heet het bij Volvo een estate. Station zou nog kunnen, break wordt al erger :). Bij een hatchback zie ik meer een polo voor me.
[muggenzift modus "OFF"]

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-10-2008 14:20 #1213737 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic wil de motor niet ronddraaien of niet aanslaan?
uit bovenstaande reacties lees ik dat "men" aanneemt dat de motor niet wil aanslaaan.
uit het start-topic begrijp ik dat de startmotor niet wil beginnen.......of lees ik het nu fout?
in dat geval kan je tijdelijk een lampje aan de startmotor-commandodraad hangen.
als je de contactsleutel in de stand "starten" draait en de lamp gaat niet branden weet je dus dat het probleem niet in de startmotor zit maar in de commando-draad.
 uiteraard kan het ook zo zijn dat het contactslot zelf slecht contact maakt in de start-stand.

die lamp is vooral handig omdat het probleem zich af en toe voordoet.
als je met een helper onder de motorkap duikt zul je zien dat het probleem (tijdelijk) weg is.
een lampje sluit je aan door een AMP-stekkertje te nemen met een extra lipje, deze steek je op het aansluitlipje van de commandodraad op de startmotor, de commandodraad steek je vervolgens weer op het extra lipje van genoemd AMP-tje.
massa pak je willekeurig ergens weg en het lampje hang je ergens binnen.(voor de veiligheid kan je nog een zekering van 7,5 ampere opnemen)

mocht het probleem in de startmotor zitten kan je deze naar een revisiebedrijf brengen (is vaak voordeliger)
succes

• Willem Veneboer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-10-2008 18:22 #1213749 door Willem Veneboer
Beantwoord door Willem Veneboer in topic Niet echt duidelijk
Hallo Ton,
Kun je iets duidelijker zijn in de omschrijving van het probleem ?
Duurt 5 seconden  .....
Wat gebeurt er gedurende deze 5 seconden ? Startmotor draait wel maar langzaam, startmotor draait goed maar de auto wil niet aanslaan ? Auto slaat wel  aan maar loopt niet echt goed ? 
We horen het wel.

• Jan Huijsmans
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-10-2008 21:58 #1213764 door Jan Huijsmans
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Goede
Klinkt als een contactslot probleem (of een alarm met startonderbreking die vervelend is)

Is eenvoudig te checken waar het probleem zit. Zet een kabel vast op de schakeldraad op de startmotor, leg de andere uiteinde bij de accu (bij, niet op) en laat de wagen voorgloeien. Start, na het afvallen van het voorgloei relays, de auto mat de klaar gelegde draad, versnelling in de vrij natuurlijk. Als ie dan in 1 keer aanslaat mag je vanaf het contactslot gaan zoeken. (zo niet dan is het het relais op de startmotor)

Oh, als je 5 sec moet wachten, hoor je dan eerst een klik of helemaal niets? Gezien het gedrag gok ik het laatste, maar just in case...

Jan Huijsmans

... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-10-2008 11:46 #1213792 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Volvo 940-6cilinder-turbo...elektra probleem
Moet de contactsleutel circa 5 seconde rechtsgedraaid(startpositie)vasthouden en plots springt ie aan op het moment dat je denkt dat het niet gaat lukken.Zou het contactslot zijn dat vervangen moet worden?
Volgende probleem>gisteren heen en terug naar noord-nederland geweest en bemerkte dat de dashboard lampjes steeds feller beginnen te branden ten teken dat de accu niet meer oplaadt(toerenteller is gestopt).De wegenwacht erbij gehaald die constateerde dat de accu niet wordt bijgelaad.Zou een zekering kunnen zijn zei ie of het contactslot>heeft mij om thuis te komen een draadje gegeven waarmee ik de plus van accu en de plus van de dynamo kon verbinden waardoor de accu wordt opgeladen.Draadje schiet los en maakt contact met de min van dynamo waardoor er een vonk ontstond.Ben thuisgekomen gisteravond.
Vanmorgen `m kunnen straten ondanks dat de accu aangeeft leeg te zijn.Na tweemaal starten heeft ie de geest gegeven en doet ie niets meer.Ben bang nu een andere dynamo te moeten kopen(gereviseerd) en misschien ook een contactslot...of kan ik beter eerst een ander contactslot op de sloop zoeken of kun je het nieuw kopen.
Graag advies en woont er iemand in de stad Utrecht of dichtbij, die mee kan kijken-luisten?
Groet,
Ton

• Jan Huijsmans
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-10-2008 11:52 #1213794 door Jan Huijsmans
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Gelijkrichter?
Oid, het blokje met de ontstoringscondensator achterop, waar ook de koolborstels aan zitten. Kijk dat eens na, grote kand dat die op zijn. Meestal zijn dan ook de contacten op de rotor slecht, maar je kan geluk hebben.

Zo'n contactslotring (zit achter op de behuizing met 2 schroefjes) is nog nieuw bij de dealer te bestellen. Een gebruikte zou ik zo 1-2-3- niet nemen, grote kans dat die even goed is als degene die je nu hebt.

Oh, voor je de gehele dynamo uit elkaar haalt/vervangt... kijk eens naar het accu lampje. Als die het niet doet, zal de dynamo de accu ook niet laden... (is een reparatie van een paar centen ;) )

Jan Huijsmans

... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC