Buiten warm, motor warm - toerental 500 rpm, start verder goed

  • Willem Veneboer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-06-2008 21:54 #1065789 door Willem Veneboer
Eigenlijk is dit een probleem wat al geruime tijd speelt, maar waar ik eigenlijk niet echt een probleem mee heb, maar toch wel eens opgelost zou willen zien.
Als de auto goed warm is, draait deze stationair op ca 500 rpm (vlg de toerenteller). Het is ook te horen (niet echt storend).
Zelf had ik in eerste instantie gedacht aan de afstelling van de koudestartvervroeging, want die was vlg mij nog niet helemaal juist. Dit heb ik zaterdag eigenlijk eens goed bekeken. De hendel ligt niet helemaal goed tegen de aanslag aan (ca 2 mm afstand), maar kun je er wel tegenaan duwen (speling in de kabel). Duwen is eigenlijk een groot woord. Het stationair toerental verandert hierdoor eigenlijk niet.
Eigenlijk blijven er dan 2 vragen over.
1. Hoe kan het dat de motor (warm) zo laag in toeren draait ?
2. Moet de veer in de brandstofpomp ervoor zorgen dat de hendel strak tegen de steun wordt geduwd ?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-06-2008 17:23 #1204290 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic stationaire aanslagschroef
Hallo Willem,
Alweer een tijd geleden, verbaast me dat de grijze muis (oeps) Ofilant nog steeds rijplezier geeft.
Ik meen mij te herinneren dat je gewoon een stationaire aanslagschroef hebt, had ik er niet een copietje van de afstelling bijgedaan?
Volgens mij reageert de brandstofpomp in dat lage toerengebied ook niet zo bijster dus als je de motor warm op het voorgeschreven toerental zet zal het goed moeten zijn. Dan wel weer je koudstart afstellen, maar nogmaals ff zo uit het hoofd.
Veel plezier met je kilometervreter en we spreken elkaar wel weer een keer.
Succes.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem Veneboer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-06-2008 12:31 #1205067 door Willem Veneboer
Beantwoord door Willem Veneboer in topic Gaat 100%

Holzken schreef : Hallo Willem,
Alweer een tijd geleden, verbaast me dat de grijze muis (oeps) Ofilant nog steeds rijplezier geeft.
Ik meen mij te herinneren dat je gewoon een stationaire aanslagschroef hebt, had ik er niet een copietje van de afstelling bijgedaan?
Volgens mij reageert de brandstofpomp in dat lage toerengebied ook niet zo bijster dus als je de motor warm op het voorgeschreven toerental zet zal het goed moeten zijn. Dan wel weer je koudstart afstellen, maar nogmaals ff zo uit het hoofd.
Veel plezier met je kilometervreter en we spreken elkaar wel weer een keer.
Succes.

Hej Rene,
Door al het posting geweld heb ik deze topic uit het oog verloren. Zal eens kijken bij de papieren of de stationair afstelling er ook nog tussen zit. Normaal gesproken bij wat "kouder" weer heb ik hier helemaal geen last van, alleen bij dit soort temperaturen wil het toerental wel zakken tot ca 500 rpm. Dus of het dan eigenlijk de stationair afstelling is ?
Er zit wat speling op de hendel van de koudestartvervroeging en ik vroeg me af of het daarmee te maken zou kunnen hebben. In de kabel zit voldoende ruimte om tot de aanslag te komen, echter de "veer" in de pomp laat het vlg afweten. Ik verwacht dat ik het meer daar zal moeten zoeken.
Hoezo verbazen dat Ofilant nog steeds rijplezier geeft ? Er goed voor zorgen doet al wonderen. Na de nieuwe slurf rijdt deze fantastisch en met een verbruik van 1:14 mag ik al helemaal niet klagen.
Wellicht tot een volgende sleuteldag.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-06-2008 01:09 #1205160 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Beetje stangen
Hoort erbij, weet dat je schik hebt met je TDiC. Als je echt helemaal niets meer te doen hebt achteras met een lange overbrenging eronder en dan is tie perfect.
Kijk inderdaad even alle wartels op de pomp en de verstuivers na op lekkage, en zorg dat de basis afstelling perfect is, misschien toch eens langs Rob Barten voor de puntjes op de I.
Nog heel veel rijplezier gewenst.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem Veneboer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-06-2008 12:27 #1205177 door Willem Veneboer
Beantwoord door Willem Veneboer in topic Dan heeft het met elkaar te maken .......

Holzken schreef : Kijk inderdaad even alle wartels op de pomp en de verstuivers na op lekkage, en zorg dat de basis afstelling perfect is, misschien toch eens langs Rob Barten voor de puntjes op de I.

Dan zou het dus best met elkaar te maken kunnen hebben. Ik had <a href="/node/17277" target="_blank">een draadje</a> gestart over wat lichte schokjes in de aandrijflijn bij een bepaald toerental. Hier werd hetzelfde advies gegeven. Morgen staat Ofilant toch even op de brug om naar het tussenlager te kijken, kijken we gelijk even naar de aansluitingen van de brandstofleidingen.
Wat betreft de afstelling van de pomp, Rob heeft hier naar gekeken, maar wou de afstelling niet veranderen. Dan werd de afstelling beter dan zijn eigen auto

Holzken schreef : Als je echt helemaal niets meer te doen hebt achteras met een lange overbrenging eronder en dan is tie perfect.

Daar zijn de meningen nogal over verdeeld. Heb een half jaar geleden al eens <a href="/node/9153" target="_blank">een topic</a> gestart, maar weet nog steeds niet wat er echt onder zit. Nu met de nieuwe slurf van Ofilant is het verbruik ook een stuk minder geworden, dus de noodzaak ......... Daarnaast gaan we weer met de sleurhut op vakantie en dan zijn de huidige overbrengverhoudingen ook niet verkeerd.
Voorlopig even niet dus.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • R.J. Barten
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-06-2008 23:32 #1205612 door R.J. Barten
Beantwoord door R.J. Barten in topic laag stationair toerental bij warm weer
Bij warm weer heb je te maken met lagere luchtdruk in je inlaatsysteem bij stationair draaien. De luchtinlaat is gewoon warmer ondanks je intercooler. Het membraam dat boven in je brandstofpomp zit en dat reageert op de inlaatdruk verstelt de pomp door de lagere inlaatdruk iets armer en ...... de motor draait als gevolg daarvan iets langzamer stationair. Hetzelfde heb je ook wel eens na een flinke partij plankgas rijden. Zodra je even stationair draait of de motor uitzet slaat de hitte van je blok over op je luchtinlaat en draait het ding langzamer.
Voor zover de technische verklaring.
Er moet me wel nog even iets van het hart. Ik sleutel en stel af aan auto's van mede clubleden en probeer daar ten alle tijden het beste resultaat mee te behalen voor wat voor de betreffende auto mogelijk is. Het zal waarschijnlijk humoristisch van je bedoelt zijn geweest maar je hebt me wel gekwetst met je opmerking over niet af willen stellen. Als ik ook maar enigzins het vermoeden zou hebben dat het verbetering zou brengen dan staat mijn gereedschapskoffer al naast je auto en ik met mijn kop onder je motorkap. Doe me een plezier en drijf daar alstublieft niet de spot mee.
Overigens heb ik uit een sloper een aircopomp liggen die je als het met de andere niet lukt op no cure no pay basis van me kunt overnemen.
Heel fijne vakantie gewenst voor jou en je gezin,
Rob. 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem Veneboer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-06-2008 18:38 #1205665 door Willem Veneboer
Beantwoord door Willem Veneboer in topic Was niet de bedoeling

Rob Barten schreef : Het zal waarschijnlijk humoristisch van je bedoelt zijn geweest maar je hebt me wel gekwetst met je opmerking over niet af willen stellen. Als ik ook maar enigzins het vermoeden zou hebben dat het verbetering zou brengen dan staat mijn gereedschapskoffer al naast je auto en ik met mijn kop onder je motorkap. Doe me een plezier en drijf daar alstublieft niet de spot mee.
Overigens heb ik uit een sloper een aircopomp liggen die je als het met de andere niet lukt op no cure no pay basis van me kunt overnemen.
Heel fijne vakantie gewenst voor jou en je gezin,
Rob.

Rob,
Het was inderdaad humoristisch bedoeld. Excuus als ik je daarmee gekwetst zou hebben. Ik ben nog steeds blij dat je de afstelling hebt nagekeken en dat deze zo goed stond !!
Alvast bedankt voor het aanbod van de aircopomp. Ik hoop deze week uitsluitsel te krijgen of de pomp al dan niet werkt, ik hou graag jouw optie over. 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD