Versnellings verhoudingen M46
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-04-2008 21:59 #1064708
door V700 register
Versnellings verhoudingen M46 is gemaakt door V700 register
Goedendag,
Eigenlijk ben ik even een vreemde vogel, maar ik zoek de versnellingsbak verhoudingen van een M46 bak.
Waarom? Ik rijd zelf een volkswagen LT [1979, met ruil motor] met idd de bekende 6 cilinder aan boord. Echter is dit een toerenbouwer.
Mijn idee is dus om een M46 bak op te snorren en deze aan dit blok te hangen. Dit lijkt mij een passende oplossing, daar de blokken in princiepe gelijk zouden zijn.
Op moment ligt er ook een 4 bak in, waarvan de 4 net zoals de 5 bij een 5 bak een prise direct is. Ik zal idd iets van een overdrive moeten creeeren om de toeren naar beneden te krijgen.
Daarnaast zoek ik dus ook elektriek schema's om de bak aan te sluiten.
Dank en zoef ze!
Evert M
Eigenlijk ben ik even een vreemde vogel, maar ik zoek de versnellingsbak verhoudingen van een M46 bak.
Waarom? Ik rijd zelf een volkswagen LT [1979, met ruil motor] met idd de bekende 6 cilinder aan boord. Echter is dit een toerenbouwer.
Mijn idee is dus om een M46 bak op te snorren en deze aan dit blok te hangen. Dit lijkt mij een passende oplossing, daar de blokken in princiepe gelijk zouden zijn.
Op moment ligt er ook een 4 bak in, waarvan de 4 net zoals de 5 bij een 5 bak een prise direct is. Ik zal idd iets van een overdrive moeten creeeren om de toeren naar beneden te krijgen.
Daarnaast zoek ik dus ook elektriek schema's om de bak aan te sluiten.
Dank en zoef ze!
Evert M
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-04-2008 23:01 #1197116
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Daar ging het ook om idd
Daar ging het ook om idd dat de 4 idd een 1.0 is en blijft. Dat is ook de reden dat die een toerenbouwer is. Om de trekkracht. Een losse of externe overdrive zou op alles werken en dus verlies trekkracht. Daar het maar een gewone 55kw is wou ik dat niet
Nu vind ik al zoekend ieder geval op MP 3 bakken met OD <a href=" www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A...Q%253D%253D%26fs%3D1 ">(click hier)
Nu zegt mij type J al weinig. Wat houd dit in?
[edit moderator: link ingekort i.v.m. breedte van de tekst]
Nu vind ik al zoekend ieder geval op MP 3 bakken met OD <a href=" www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A...Q%253D%253D%26fs%3D1 ">(click hier)
Nu zegt mij type J al weinig. Wat houd dit in?
[edit moderator: link ingekort i.v.m. breedte van de tekst]
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-04-2008 23:05 #1197114
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic toerenbouwer??
wat is een toerenbouwer?
Als je daarmee wil zeggen dat de achterasoverbrenging van een LT kort is en dat 'ie daardoor veel toeren draait dan begrijp ik het.
Maar dan zijn de M46 bakverhoudingen ook niet zo belangrijk. Die is nl gewoon 1:1 in 4 , waarschijnlijk net zo als de LT28 bak.
M46 in een 940TD:
1: 4.03
2: 2.16
3: 1.37
4: 1.00
OD: 0.79
R: 3.68
Maar waarom geen M90 bak? (die is ook in de laatste bouwjaren 940TDic geleverd, schakelt veel beter en is sterker, geen gehannes met een electrische OD en een gesynchroniseerde achteruitversnelling)
(helaas heb ik daar geen verhouding van maar ze zullen vergelijkbaar zijn met wat hier boven staat.)
Hou er wel rekening mee dat een M46 bak dus met OD-unit erachter wat langer is als een conventionele bak en dat je er dus niet aan ontkomt om je aandrijfas in te korten, er de passende Volvoflens op te laten zetten en opnieuw te balanceren. Dit is een specialistisch werkje maar er zijn bedrijven die dit kunnen. Ik meen dat er een bedrijfje in Deurne of Helmond zit, die doen dit ook voor landbouwvoertuigen en vrachtwagens.
tip om te bepalen hoeveel korter de aandrijfas moet worden: houdt een lat tegen het koppelingshuis, houdt een lat tegen de uitgangsflens meet de afstand tussen de latten. Doe dat bij beide bakken.
Trek de gevonden waarden van elkaar af en je houdt het aantal cm over dat je de totale lengte van de aandrijfas moet inkorten!
succes
Jan
 
 
 
Als je daarmee wil zeggen dat de achterasoverbrenging van een LT kort is en dat 'ie daardoor veel toeren draait dan begrijp ik het.
Maar dan zijn de M46 bakverhoudingen ook niet zo belangrijk. Die is nl gewoon 1:1 in 4 , waarschijnlijk net zo als de LT28 bak.
M46 in een 940TD:
1: 4.03
2: 2.16
3: 1.37
4: 1.00
OD: 0.79
R: 3.68
Maar waarom geen M90 bak? (die is ook in de laatste bouwjaren 940TDic geleverd, schakelt veel beter en is sterker, geen gehannes met een electrische OD en een gesynchroniseerde achteruitversnelling)
(helaas heb ik daar geen verhouding van maar ze zullen vergelijkbaar zijn met wat hier boven staat.)
Hou er wel rekening mee dat een M46 bak dus met OD-unit erachter wat langer is als een conventionele bak en dat je er dus niet aan ontkomt om je aandrijfas in te korten, er de passende Volvoflens op te laten zetten en opnieuw te balanceren. Dit is een specialistisch werkje maar er zijn bedrijven die dit kunnen. Ik meen dat er een bedrijfje in Deurne of Helmond zit, die doen dit ook voor landbouwvoertuigen en vrachtwagens.
tip om te bepalen hoeveel korter de aandrijfas moet worden: houdt een lat tegen het koppelingshuis, houdt een lat tegen de uitgangsflens meet de afstand tussen de latten. Doe dat bij beide bakken.
Trek de gevonden waarden van elkaar af en je houdt het aantal cm over dat je de totale lengte van de aandrijfas moet inkorten!
succes
Jan
 
 
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-04-2008 23:16 #1197117
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Laycock normanville is de
Laycock normanville is de engelse fabrikant van de overdrive units, die werden gewoon door Volvo achter de bakken gebouwd.
Het type J zegt iets over het vermogen dat erdoor kan. een triumph spitfire had ook een LN overdrive maar dat zal een lichter type zijn , zelfde voor bepaalde oudere Jaguars: ook LN maar daar zal weer een zwaardere in zitten.
en over die verhoudingen: vrijwel alle autobakken hebben in 4 een 1:1 overbrenging, ook wel op z'n frans prise-directe genoemd omdat dan de ingaande as direct 1:1 gekoppeld zit aan de uitgaande as, Er zijn dan geen tandwielen gekoppeld.(ze draaien wel mee! Constant mesh bak!) Da's erg gunstig omdat je dan ook de minste verliezen in de bak hebt (zuinig) als je op kruissnelheid rijdt. De OD is er later bij gekomen omdat je door minder toeren te draaien nog minder brandstof verstookt. Maar in de OD hebben de meeste auto's duidelijk een stuk minder trekkracht.
Het type J zegt iets over het vermogen dat erdoor kan. een triumph spitfire had ook een LN overdrive maar dat zal een lichter type zijn , zelfde voor bepaalde oudere Jaguars: ook LN maar daar zal weer een zwaardere in zitten.
en over die verhoudingen: vrijwel alle autobakken hebben in 4 een 1:1 overbrenging, ook wel op z'n frans prise-directe genoemd omdat dan de ingaande as direct 1:1 gekoppeld zit aan de uitgaande as, Er zijn dan geen tandwielen gekoppeld.(ze draaien wel mee! Constant mesh bak!) Da's erg gunstig omdat je dan ook de minste verliezen in de bak hebt (zuinig) als je op kruissnelheid rijdt. De OD is er later bij gekomen omdat je door minder toeren te draaien nog minder brandstof verstookt. Maar in de OD hebben de meeste auto's duidelijk een stuk minder trekkracht.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-04-2008 00:02 #1197122
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Ook vijf
Als het je puur om de langere overbrenging gaat, zonder verlies in de spatiering van de bak, dan is waarschijnlijk een M47 eenvoudiger. Anders dan bij VW, heeft de vijf van de Volvo bak namelijk wel een duidelijk overdrive karakter: ook hier is de vier 1:1, de vijf is 0,81:1.
Aangezien je een non-turbo LT hebt, zal de bak sterk genoeg zijn. Volvo heeft hem zelf ook geleverd achter de atmosferische diesels. Voordelen zijn de mindere lengte van de bak, dus makkelijker te plaatsen in de LT, en de lagere prijs en grotere verkrijgbaarheid van goede exemplaren.
De m90 zou een optie kunnen zijn, maar is een stuk geliefder en daardoor veel duurder. Daarnaast betwijfel ik, of deze duidelijk meerwaarde heeft bij een atmosferische diesel. Zoals gezegd kan de M47 dat ook prima af. En het zo vaak geroemde betere schakelen van een M90 kan ik bepaald niet volledig onderschrijven.
Aangezien je een non-turbo LT hebt, zal de bak sterk genoeg zijn. Volvo heeft hem zelf ook geleverd achter de atmosferische diesels. Voordelen zijn de mindere lengte van de bak, dus makkelijker te plaatsen in de LT, en de lagere prijs en grotere verkrijgbaarheid van goede exemplaren.
De m90 zou een optie kunnen zijn, maar is een stuk geliefder en daardoor veel duurder. Daarnaast betwijfel ik, of deze duidelijk meerwaarde heeft bij een atmosferische diesel. Zoals gezegd kan de M47 dat ook prima af. En het zo vaak geroemde betere schakelen van een M90 kan ik bepaald niet volledig onderschrijven.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-04-2008 08:11 #1197126
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat is geen maf idee een
Dat is geen maf idee een m47 bak, scheelt wat elektriek en werk.
Het totaal zou gaan volgens de RDW om een 3100kg met een toegestaan aanhanger van 1200kg
Wat ik zelf begrepen had is dat de overdive als extra achter de versnellings bak hing. Mijn plan was om te proberen van 2 soorten 1 te maken. Dit idd ivm de sterkte. Mocht de belasting groot worden, dan gebruik ik de overdrive niet.
Als de M47 bak dezelfde verhoudingen heeft, kan ik allicht kijken wat ik daarmee kan goochellen.
Die M90 had ik idd al begrepen, maar de prijs is evenhoog als een ander cardan...
 
Het totaal zou gaan volgens de RDW om een 3100kg met een toegestaan aanhanger van 1200kg
Wat ik zelf begrepen had is dat de overdive als extra achter de versnellings bak hing. Mijn plan was om te proberen van 2 soorten 1 te maken. Dit idd ivm de sterkte. Mocht de belasting groot worden, dan gebruik ik de overdrive niet.
Als de M47 bak dezelfde verhoudingen heeft, kan ik allicht kijken wat ik daarmee kan goochellen.
Die M90 had ik idd al begrepen, maar de prijs is evenhoog als een ander cardan...
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-04-2008 08:37 #1197128
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Leuk bedacht allemaal maar
Leuk bedacht allemaal maar gezien het geringe motorvermogen en het hoge gewicht van de bus vrees ik dat de overdrive helemaal niet te gebruiken is.......... De motor draait dan te weinig toeren om die enorme massa en luchtweerstand het hoofd te bieden........
Groet,
Paul
 
Groet,
Paul
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-04-2008 10:01 #1197133
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Hangt ervan af
Vol beladen, en met een aanhanger zal het inderdaad allemaal niet nuttig zijn, maar als hij ook weleens met een lege bus rijdt, dan verwacht ik dat de M47 in die gevallen wel nut heeft. Voortrollen op de snelweg betekent dat je neit zoveel weerstand hoeft te overwinnen. Maar met meer vermogen/trekkracht zal het zeker beter gaan, ja.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-04-2008 11:33 #1197140
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vol beladen zal weinig
Vol beladen zal weinig voorkomen idd, maar theoretisch kan het.
De clue is nl dat het cardan van deze bus, type laadbak. Een korte overbrening (zo zeg je dat toch?) heeft.
Een kastenwagen heeft een betere verhouding in cardan. De max snelheid van een bus met laadbak is dan ook 100km. Die van een kastenwagen 120 tot 130 km.
Dit is ook in de praktijk merkbaar, daar je hem makkelijk met 40 al in zijn 4 kan zetten en dan raast die naar de 80. Gezien dit enorme gat zie wel degelijk nut in een overdrive.
Als men de overdrive met een snel cardan zou combineren zou die idd smoren lijkt mij.
Daarnaast heb ik ook wel besef, zoals ik eerder aangaf dat die overdrive niet alles is, vandaar ik ook wou weten of de 4 een 1.0 verhouding had, zodat er altijd een alternatief is mocht dat nodig zijn. Als de 4 een waarde hoger had dan 1.0 en de 5 lager was dan 1.0 dan zou ik geen backup hebben.
De auto hoeft ook geen 100 te lopen, een goede 90 is snel zat, als men maar met de vrachtwagens mee kan komen.
De clue is nl dat het cardan van deze bus, type laadbak. Een korte overbrening (zo zeg je dat toch?) heeft.
Een kastenwagen heeft een betere verhouding in cardan. De max snelheid van een bus met laadbak is dan ook 100km. Die van een kastenwagen 120 tot 130 km.
Dit is ook in de praktijk merkbaar, daar je hem makkelijk met 40 al in zijn 4 kan zetten en dan raast die naar de 80. Gezien dit enorme gat zie wel degelijk nut in een overdrive.
Als men de overdrive met een snel cardan zou combineren zou die idd smoren lijkt mij.
Daarnaast heb ik ook wel besef, zoals ik eerder aangaf dat die overdrive niet alles is, vandaar ik ook wou weten of de 4 een 1.0 verhouding had, zodat er altijd een alternatief is mocht dat nodig zijn. Als de 4 een waarde hoger had dan 1.0 en de 5 lager was dan 1.0 dan zou ik geen backup hebben.
De auto hoeft ook geen 100 te lopen, een goede 90 is snel zat, als men maar met de vrachtwagens mee kan komen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
11-04-2008 22:57 #1197378
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Géén prise-direct
Hallo Evert
<a href=" wwwrsphysse.anu.edu.au/~amh110/Supra/supra_in_volvo_240.htm " target="_blank">Hier vind je een paar overzetverhoudingen. Midden op de pagina in een tabelletje. Bij een 5 bak is de 5 overigens zelden een prise-direct.
Groetjes
Mathy
<a href=" wwwrsphysse.anu.edu.au/~amh110/Supra/supra_in_volvo_240.htm " target="_blank">Hier vind je een paar overzetverhoudingen. Midden op de pagina in een tabelletje. Bij een 5 bak is de 5 overigens zelden een prise-direct.
Groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam