Cruise control 940td/ombouw naar automaat
- V700 register
- Nieuw lid
-
Vorige week kocht ik een mooie 940 GLE TurboDiesel Break van 92 met 372.000 km. Hij ziet er prachtig uit en rijdt zalig, ik ben in de wolken
Ik heb een (blijkbaar gekend) probleem met tikken van de stoter van de vacuumpomp. Daarvoor heb ik hier een paar mogelijke oplossingen gevonden, waarvoor dank.
Ik heb ook ergens een volledige cruise-control set te koop zien staan, maar deze set komt uit een benzine, Zou deze kunnen werken op een TurboDieeel?
Verder zou ik deze zalige cruisewagen graag later ombouwen naar een automaat. Is dat mogelijk? En zoja, wat heb ik allemaal nodig?
Tevens ben ik op zoek naar een zwart of grijs rolgordijn om de bagageruimte af te sluiten voor nieuwsgierige blikken.
Alvast hartelijk dank voor de moeite!
Vriendelijke groeten,
Bart Steuperaert
Belgie
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
De Cruisecontrol is een volledig op zichzelf staand systeem, het past dus feitelijk in elke auto.Of de hendels en de beugel voor de gasrol past, is een ander verhaal, maar de overige onderdelen zijn altijd pas t emaken.
Als je even <a href="/node/12029" target="_blank">op deze pagina</a> kijkt, snap je ook waarom.
Let erop dat de set compleet is, of op zijn minst de pomp, stuurhendel, gasrol, vaccuumbalg en computer bevat.Als je die dingen hebt, is de rest met een euro of 60 wel te completeren.Mooier is een echt complete set, waar dus ook de draadboom en vaccumslang met schakelaars in zit.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ombouwen naar automaat kan. Wat ge nodig hebt behalve een automatische transmissie is een ander lager in de krukas waar de koppelomvormer invalt en voorheen de bedieningsas van de clutch, een starterkrans, radiateur, aandrijfas (een automaat is langer dan een handgeschakelde transmissie) en middenconsole. Het is goed te doen als van een afbraak 900/700 automaat de onderdelen worden overgezet. De overbrenging van de achterbrug van een automaat verschilt van een M46 handbak, maar je kunt het gewoon laten zoals het is.
PS: een turbodiesel met automaat is inderdaad een heel fijne combinatie.
Succes,
Robert
De cruise control voor een benzine is, op de gasrol en het balgje na, zo over te bouwen. Bij de diesels heb je een andere gasrol en montage punt van het balgje. Hierdoor is ook het bedieningskabeltje dat aan het balgje zit anders. (korter) Hou er bij de aanschaf rekening mee dat de gasrol van de eerste diesels anders is, die hebben een langere gaskabel voor het gaspedaal nodig...)
Bij de ombouw naar automaat dien je 1 set stekkers bij de pedalen door te verbinden (uitschakelen gebeurt door de massa te ionderbreken en de schakelaar van het koppelingspedaal kan je niet aansluiten...) Tevens zal het vacuum gedeelte bij de pedaalschakelaars wat ingekort worden, aangezien het T stukje + beide slagen naar de pedalen niet meer nodig zijn. (bij gebruik nieuwe slangen niet nodig) Voor een automaat moet ik 'm overigens zelf nog een keer inbouwen...
Ombouw van schakel bak naar automaat (de bak + bediening zelf) geeft volgens mij wat meer werk, maar dat heb ik ook nog nooit gedaan. (ik zou het eerder andersom doen)
Een afdekrol heb ik nog wel liggen, nieuw, maar ik zoek zelf eerst een versie met hoedenplankje in het zwart. (als je die toevallig tegen komt in je zoektocht...

Jan Huijsmans
... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Bedankt voor je snelle reaktie.
Bij nader inzien lijkt het me verstandiger dat ik een sloopauto 940 Turbo Diesel met automaat en cruise control zoek, ev met defecte motor of op andere punten reeds gedemonteerd. Op die manier ben ik om te beginnen zeker dat ik alles heb wat nodig is, dat alles zal passen en werken, en kan ik ook vooraleer te demonteren goed kijken hoe alles bevestigd is en werkt. Ik denk dat dit me zeer vele uren zoekwerk zal besparen.
Verder zou ik mijn machien graag verfraaien met draco-velgen, een houten (imitatie) interier en een degelijke houder voor koffiekop of blikje.
Ook die bagagerolhoes zoek ik nog. Jij hebt er een liggen zei je, verkoop je die? Eentje met hoedenplank heb ik nog nooit gezien.
Ook andere zaken die volgens jou misschien kunnen dienen om mijn auto op te waarderen mag je gerust aanbieden, vb chroom sierstrips voor de wielranden.

Alvast bedankt voor de moeite!

Bart Dolfijn uit Belgie
- V700 register
- Nieuw lid
-
Volgens mij kan ik nog wel een lijstje ophoesten met onderdelen.dolfijn schreef : Op die manier ben ik om te beginnen zeker dat ik alles heb wat nodig is, dat alles zal passen en werken, en kan ik ook vooraleer te demonteren goed kijken hoe alles bevestigd is en werkt. Ik denk dat dit me zeer vele uren zoekwerk zal besparen.
Als alle onderdelen er zijn (en goed zijn!) dan zit de CC er met 2 uur echt wel in, met zoekwerk en al. Mocht het niet lukken, kan het niet missen dan dat het spul op een sleuteldag werkend te krijgen is.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Ik ken dan weer een diesel-goeroe, die dat niet helemaal met je eens is. Voornamelijk, omdat je met een diesel bij koude start niet teveel in de toeren moet rijden, en de automaat ook onder die omstandigheden niet eerder dan zo'n 2200 toeren kan schakelen. Met echt koude motor is dat wat te hoog eigenlijk, volgens gemelde goeroe (Rob Barten uiteraard, wie anders?)robertm schreef : PS: een turbodiesel met automaat is inderdaad een heel fijne combinatie.