versnellingsbak 740 diesel

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-01-2008 21:14 #1063645 door V700 register
versnellingsbak 740 diesel is gemaakt door V700 register
Wie weet of er verschillende typen versnellingsbak zijn voor de atmosferische Volvo 740 diesel? Ik moet de mijne (uit 1990) vervangen en zou graag weten welk typenummer wel en welke niet kan.
Tjapko

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-01-2008 02:01 #1189753 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De Volvo 740 is,
De Volvo 740 is, afhankelijk van het model, met een M 46-versnellingsbak of met een M 47-versnellingsbak uitgerust. De M 47-versnellingsbak is met ingang van modeljaar 1986 vervangen door de M 47 II-versnellingsbak. Bij dit laatste type zit de synchromesh van de vijfde versnelling op de hulpas in plaats van op de hoofdas.
De M 46 een handgeschakelde vierversnellingsbak met een elektronisch bediende overdrive van het type J tot modeljaar 1987 en van het type P vanaf modeljaar 1987.
De M 47/M 47 II is een conventionele handgeschakelde vijfversnellingsbak.
Gr Bart.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-01-2008 08:16 #1189756 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic diesel
En om dat verhaal aan te vullen: op de non-turbo diesel zit oorspronkelijk een M47 bak. De overbrengingsverhoudingen verschillen niet zoveel van elkaar dat je geen M46 zou kunnen gebruiken, maar:
1. die zijn gewilder en dus duurder
2. als je een ander type bak plaatst, zal je ook de cardan-as moeten vervangen, want die is bij de M46 van een andere lengte.
De beste keuze is dus gewoon opnieuw een M47 bak. Let er wel op, dat je er eentje koopt die voor een D24 is: het huis van een bak voor het redblock is uiteraard anders, al is de typecode gelijk! 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-01-2008 10:16 #1189757 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic versnelingsbak 740 diesel
Bedankt voor de informatie! Nu nog eentje vinden ...
 Tjapko

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-01-2008 11:47 #1189760 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic klokhuis overzetten?
Ik dacht dat het klokhuis over te zetten is. Dat maakt het zoeken naar een met niet teveel km's makkelijker. Iedere m47 is dan ok.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-01-2008 13:46 #1189768 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja inderdaad
Wat ik mij nog kan heugen, is dat het koppelingshuis met ik geloof 6 lange bouten aan de bak zit geschoefd.
Weet het bijna wel zeker, want heb destijds bij het ombouwen van automaat naar handbak, een ander koppelingshuis gemonteerd op de handbak die ik toen had.
Weet echter niet zeker hoe dit bij een diesel bak is, meschien dat de prise as een andere lengte heeft die uit de bak komt...?
In ieder geval is het geen probleem om aan deze bak te komen voor weinig, zijn veel gebruikt in de 7 en 9 serie.
Meschien dat zelfs wel één van de leden er nog één heeft lichen en anders bij een Volvo demontage bedrijf, daar zijn er ook genoeg van. 
Gr Bart.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-01-2008 14:23 #1189769 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hallo, De laatste 940's van
Hallo,De laatste 940's van 1995 en 1996 hebben ook de M90 achter de D24(TIC) Deze bak schakelt echt een stuk beter dan de M47 of M46. De overbrengingen zijn iets anders maar wel goed voor het blok. Als ik jou was zou ik dus een M90 zoeken (ik weet een 1995 940 diesel met M90 op de sloop in Den Haag) dan is je 740 weer een stuk comfortabeler!
 David

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-01-2008 19:01 #1189780 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Overwogen
Ik heb ook overwogen de M90 te noemen. Om drie redenen heb ik dat niet gedaan:
1. De M90 is veel duurder dan de M47/M46 bakken
2. De M90 lijkt veel eerder stuk te gaan dan voornoemde twee bakken: als de synchromeshes matig zijn, begint hij al snel zijn tandwielen op te eten. Mijn eigen M90 schakelt beslist niet beter dan een goede M46 of M47.
3. Het is een nogal complexe operatie om een M90 over te bouwen: je hebt de cardanas nodig, de bak zelf, de pook, de bedrading ernaartoe (al is dat niet veel), en de achteras (want de aansluiting van cardan op achteras is anders).
Daarnaast is de M90 uitsluitend op de DTIC uitvoeringen geleverd, ik heb geen idee hoe die bak zou zijn met een veel minder sterke D24 ervoor. In mijn ogen de enige reden om een M90 te willen overbouwen, is het feit dat die bak veel meer vermogen aankan. En laat dat nou net zijn, wat je bij een D24 toch niet in overvloed hebt...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-01-2008 00:17 #1189835 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Cardanas
De cardanas is zo aan te passen.
Inkorten/verlengen, flenzen aanpassen.
Dit hoeft dus het probleem niet te zijn.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jan Huijsmans
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-01-2008 11:03 #1189867 door Jan Huijsmans
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Revisie bak
Als je het niet erg vind er een te moeten (laten) reviseren... als ik me goed herrinner heb ik een 5bak in de garage in de weg staan...

Jan Huijsmans

... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD