vette distributieriem-lekkende turbo
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-11-2007 21:23 #1062856
door V700 register
Mijn strakke witte 940 TDic uit 1993 heeft net de 300000 kilometergrens gehaald. Ik rij erg veel, zo'n 70.000 kilometer per jaar. Het blok lekt olie bij de bovenste rol van de achterste distributieriem. Vraag: kan dit kwaad, hoe lang gaat dit goed? Reparatie dezes lijkt nogal kostbaar. Tevens lekt de turbo een beetje, bij de aansluiting van de slang naar de intercooler. Daarover zou ik dezelfde vraag willen stellen.
Mijn, overigens betrouwbare universele garage offreert mij voor al deze ellende zo'n 1700 keiharde euro's.
Je hebt er geen andere voor, dat niet. Bovendien rijdt ze erg lekker en heeft ze me het afgelopen jaar (en dus de afgelopen 70000 kilometer) tijdens redelijk extreme omstandigheden (zware aanhangers met zware zeil en motorboten) nooit in de steek gelaten. Ik vind haar nog lang niet versleten. En erg veel olie verbruikt ze ondanks de lekkage ook niet (ca 1 liter op 3500 kilometer)
Wie weet raad of heeft goed advies?
vette distributieriem-lekkende turbo is gemaakt door V700 register
Mijn strakke witte 940 TDic uit 1993 heeft net de 300000 kilometergrens gehaald. Ik rij erg veel, zo'n 70.000 kilometer per jaar. Het blok lekt olie bij de bovenste rol van de achterste distributieriem. Vraag: kan dit kwaad, hoe lang gaat dit goed? Reparatie dezes lijkt nogal kostbaar. Tevens lekt de turbo een beetje, bij de aansluiting van de slang naar de intercooler. Daarover zou ik dezelfde vraag willen stellen.
Mijn, overigens betrouwbare universele garage offreert mij voor al deze ellende zo'n 1700 keiharde euro's.
Je hebt er geen andere voor, dat niet. Bovendien rijdt ze erg lekker en heeft ze me het afgelopen jaar (en dus de afgelopen 70000 kilometer) tijdens redelijk extreme omstandigheden (zware aanhangers met zware zeil en motorboten) nooit in de steek gelaten. Ik vind haar nog lang niet versleten. En erg veel olie verbruikt ze ondanks de lekkage ook niet (ca 1 liter op 3500 kilometer)
Wie weet raad of heeft goed advies?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-11-2007 22:27 #1184715
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic drooghouden
Veel kwaad kan het niet. Houdt de achterkant van het blok wel droog anders kan de koppeling vet worden. Je kunt ook proberen een nieuwe klepdekselpakking te monteren. Die zijn vaak de oorzaak van lekkage aan de achterkant van de kop. Bij de turbo lekken ze ook vaak. Af en toe de intercooler schoonspoelen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-11-2007 09:46 #1184751
door Willem van Strik (GAST)
Het olielek kan je het beste eens goed schoonspoelen, en dan exact proberen te bepalen waar de lekkage vandaan komt. Zoals Adrian al zegt: klepdekselpakking is mogelijke verdachte. Kurken pakking monteren, die zijn beter dan papieren.
De turbo, lekt die op de aluminium cone? Vaak is het klemmetje waarmee die vast zit ingesleten op het aluminium: verplaatsen is misschien mogelijk.
Ik zou er wel snel iets aan doen, anders komt er stof en vuil bij de lagers van je turbo, en daar kan een turbo erg slecht tegen...Eventueel de cone nieuw bestellen en vervangen, hij is altijd nog goedkoper dan een andere turbo.
1700 euro is veel te veel: dat komt in de burt van de helft van een motorrevisie. Advies: andere garage zoeken, die WEL iets aan zo'n diesel wil doen...of bij de specialisten binnen de club aankloppen, of zelf doen.
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic lek
Het olielek kan je het beste eens goed schoonspoelen, en dan exact proberen te bepalen waar de lekkage vandaan komt. Zoals Adrian al zegt: klepdekselpakking is mogelijke verdachte. Kurken pakking monteren, die zijn beter dan papieren.
De turbo, lekt die op de aluminium cone? Vaak is het klemmetje waarmee die vast zit ingesleten op het aluminium: verplaatsen is misschien mogelijk.
Ik zou er wel snel iets aan doen, anders komt er stof en vuil bij de lagers van je turbo, en daar kan een turbo erg slecht tegen...Eventueel de cone nieuw bestellen en vervangen, hij is altijd nog goedkoper dan een andere turbo.
1700 euro is veel te veel: dat komt in de burt van de helft van een motorrevisie. Advies: andere garage zoeken, die WEL iets aan zo'n diesel wil doen...of bij de specialisten binnen de club aankloppen, of zelf doen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-11-2007 12:06 #1184769
door V700 register
Daar heb ik wat aan. Aan deze tips.
Bij de turbo heb ik de slang al iets ingekort. Ik zal eens kijken of ik dat klemmetje kan verplaatsen, dat heeft inderdaad nogal wat ruimte.
Voor wat betreft die bovenste rol: de klepdekselpakking is reeds vervangen, dus dat is het niet.
Wie zijn die specialisten zoal? Ik zou graag eens van gedachten willen wisselen met een echte kenner. Er zijn namelijk ook zo hier en daar wat bijgeluidjes die ik niet kan plaatsen. En, zoals ik al schreef, ik ben zéér gehecht aan mijn witte schoonheid van 15 jaar. Het is mijn eerste échte volvo, na drie 460's in de jaren 90 en een dikke V70 (toen alles nog goed was) in 2000-2003.
johan
Beantwoord door V700 register in topic olielekkage aan turbo en distributie
Daar heb ik wat aan. Aan deze tips.
Bij de turbo heb ik de slang al iets ingekort. Ik zal eens kijken of ik dat klemmetje kan verplaatsen, dat heeft inderdaad nogal wat ruimte.
Voor wat betreft die bovenste rol: de klepdekselpakking is reeds vervangen, dus dat is het niet.
Wie zijn die specialisten zoal? Ik zou graag eens van gedachten willen wisselen met een echte kenner. Er zijn namelijk ook zo hier en daar wat bijgeluidjes die ik niet kan plaatsen. En, zoals ik al schreef, ik ben zéér gehecht aan mijn witte schoonheid van 15 jaar. Het is mijn eerste échte volvo, na drie 460's in de jaren 90 en een dikke V70 (toen alles nog goed was) in 2000-2003.
johan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-11-2007 09:38 #1184847
door V700 register
Rubber combineert over het algemeen niet zo goed met olie/vet. Het kan niet acuut kwaad, maar de levensduur van je distributieriem wordt wel aanzienlijk verkort als het rubber aangetast wordt door olie. Daardoor wordt het volledig onvoorspelbaar hoe lang de riem nog meegaat.
Beantwoord door V700 register in topic distributie
Adrian schreef : Veel kwaad kan het niet. Houdt de achterkant van het blok wel droog anders kan de koppeling vet worden. Je kunt ook proberen een nieuwe klepdekselpakking te monteren. Die zijn vaak de oorzaak van lekkage aan de achterkant van de kop. Bij de turbo lekken ze ook vaak. Af en toe de intercooler schoonspoelen.
Rubber combineert over het algemeen niet zo goed met olie/vet. Het kan niet acuut kwaad, maar de levensduur van je distributieriem wordt wel aanzienlijk verkort als het rubber aangetast wordt door olie. Daardoor wordt het volledig onvoorspelbaar hoe lang de riem nog meegaat.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam