olieverbruik en Diesel

• bouke maas (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-08-2007 12:10 #1061377 door bouke maas (GAST)
olieverbruik en Diesel is gemaakt door bouke maas (GAST)

Hallo allemaal,

Zoals ik al eerder heb gemeld is er op mijn onderblok een nieuwe kop gemonteerd. Het valt me nu op dat het olieverbruik drastisch is afgenomen. Ongeveer van 1 op 4000 naar 1 op 9000. Ik heb dus nu het idee dat het olieverbruik meer te maken heeft met de kop dan met het onderblok.

Ik ben eens even in deze materie gedoken en ik vermoed dat de kleppenseals de schuldige zijn. (de rubber ringetjes die om de klepstelen heengeschoven worden.) Deze slijten volgens mij meer dan de zuigerveren, waardoor het olieverbruik toeneemt.

Heeft iemand hier ook ervaring mee??

Groetjes Bouke 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-08-2007 15:46 #1175293 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic klopt

Na revisie minder olieverbruik. Bij mijn d24 is ook het onderblok gereviseerd. Nu na 170k moet ik ongeveer halve liter per 5k toevoegen. Ik verdenk die hoedjes ook als olielek. Vervangen is alleen zo lastig.

Adrian,

Een halve liter per 5000km??? Dat is niet iets om over wakker te liggen. Ik zou de klepsteelrubbers gewoon laten zitten als ik jou was. Ik herinner mij in mijn dieseltijd ongeveer een liter op 2500km vooral na een paar uur Duitse Autobahn. De volgende morgen was het dan een blauwe walm bij starten. Ik denk dat je diesel in prima vorm is kwa olieverbruik.

Robert. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-08-2007 22:27 #1175722 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic seals

Ik heb wel eens gehoord dat iemand de seals liet vervangen terwijl de kop er op bleef. je moet de klep veren los makendoor ze tegen de zuiger te drukken als hij in de bovenste stand staat ( het was een BMW) je moet dan wel de nokkenas lichten. heeft iemand dat wel eens gedaan. Dan kan je de afstelling van de tandriemen ook meteen goed zetten. het olie gebruik kan volgens mij ook aan de afstelling van de pomp te wijten zijn. mijn pomp heb ik net iets verzet omdat het riempje te strak stond. de motor id een stuk minder rumoerig geworden (geknikker) en het olie gebruik is  veel minder.

groet norman

• Willem Veneboer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-08-2007 22:40 #1175724 door Willem Veneboer
Beantwoord door Willem Veneboer in topic Zal ik op het lijstje erbij zetten

norman schreef :
Dan kan je de afstelling van de tandriemen ook meteen goed zetten. het olie gebruik kan volgens mij ook aan de afstelling van de pomp te wijten zijn. mijn pomp heb ik net iets verzet omdat het riempje te strak stond. de motor id een stuk minder rumoerig geworden (geknikker) en het olie gebruik is veel minder.

groet norman

Hej Norman,

Dat is iets wat m.i. redelijk eenvoudig te realiseren is.

A.s. donderdag gaat Ofilant op voor de APK keuring. Hij verbruikt ca 1 ltr op 4500 km en zelf verdenk ik de vlamdover. Ik heb <a href=" www.turbochargers.nl/te_hoog_olieverbruik.htm " target="_blank">het lijstje klaarliggen met de uit te voeren controles ivm olieverbruik.

Eerst even laten keuren, bij afkeur de zaak indien mogelijk proberen te herstellen en dezelfde dag opnieuw aanbieden. De <a href="/node/382?highlight=roetmeting" target="_blank">instructies van Rob</a> heb ik al opgevolgd

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-08-2007 23:47 #1175744 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic perslucht
Perslucht-druk in de cilinder. Aansluiting maken op het gat van de verstuiver of gloeibougie. Dan blijven de kleppen ook wel gesloten.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-08-2007 11:21 #1175769 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic timing

norman schreef :
Ik heb wel eens gehoord dat iemand de seals liet vervangen terwijl de kop er op bleef. je moet de klep veren los makendoor ze tegen de zuiger te drukken als hij in de bovenste stand staat ( het was een BMW) je moet dan wel de nokkenas lichten. heeft iemand dat wel eens gedaan. Dan kan je de afstelling van de tandriemen ook meteen goed zetten. het olie gebruik kan volgens mij ook aan de afstelling van de pomp te wijten zijn. mijn pomp heb ik net iets verzet omdat het riempje te strak stond. de motor id een stuk minder rumoerig geworden (geknikker) en het olie gebruik is veel minder.

groet norman

Norman je pomp is waarschijnlijk iets later komen te staan met je aktie. Het geknikker(nagelen) is nl weg. Wanneer de motor niet extra gaat roeten, je acceleratie nog bevalt, en het brandstof verbruik niet toeneemt dan zal het nog wel in orde zijn. Wil je het zeker weten dan moet je de timing laten controleren.

Robert, Ik laat die hoedjes lekker zitten. Ik ga pas sleutelen aan een kop wanneer het echt nodig is. Wel leuk om al die inventieve oplossingen te horen. Het is ook een kwaal van de d24 dat de olie via de vlamdover of misschien beter de oliescheider boven op het klepdeksel het blok verlaat richting verbranding of luchtfilter.  Met deze lekkage is die halve liter ook verklaard. Die oliescheider kunt je makkelijk demonteren en uitspoelen.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC