6 cyl kop zorgen diesel/scheurtjes

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-01-2007 21:50 #1058402 door V700 register
6 cyl kop zorgen diesel/scheurtjes is gemaakt door V700 register
Wie kan me wat wijzer maken;
Mijn diesel uit 92 slechts 150.000 gelopen, (waarvan een keer zonder water). gebruikte al veel olie eerst 1;800 later 1;500 en natuurlijk roeten Onlangs kreeg ik helemaal niet meer aan de praat bij lichte vorst. terug naar de verkoper. helemaal geen kompressie meer nergens.Toch maar de Kop er af. Ziet er alle maal niet slecht uit volgens de garagist, slechts kleine scheurtjes in de kop, die al een keer gevlakt was de verhitting van zonder water rijden. De garage zegt een scheurtje van een dubbeltje mag , maar een kwartje niet. wat is dat nou ? Verder heeft hij de zuigers vol gezet met diesel om te kijken of ze lekken, dat doen ze niet, of dat een garantie is dat en de compressie veer en de olieschraap veer nog goed is dat weet ik niet. De cyl wanden zagen er gaaf uit.Er was ook al wat onder druk. Ze hebben er ook een hele tijd 5 w 10 olie ingestookt dat lijkt me wat dun voor deze ouderwetse diesel.
 mogelijk was ook de nokken as verdraaid ( die zit dacht ik spieloos op de as), zodar er geen compressie meer was. de motor was altijd erg rumoerig, de pomp stond goed maar de nokkenas heb ik nooit laten controleren, na nieuwe verstuivers liep hij weer als een zonnetje maar dat duurde niet lang.
ik kan ergens een andere motor kopen met een nwe kop zeggen ze! kan je met een spiegeltje in de kop kijken naar de toestand en scheuren.
wie kan me helpen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-01-2007 23:37 #1156281 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic dubbeltjes en kwartjes
Kleine scheurtjes schijnen te mogen. Inderdaad dat verhaal van dubbeltjes en kwartjes komt me bekend voor. De enige manier om een kop te inspecteren is door hem eraf te halen. Van te voren kun je alleen de compressie meten.
Dat olie verbruik is wel erg hoog. Misschien door de te dunne olie. Is het diesel gebruik ook hoog? 150k is niks, klinkt ook wel onwaarschijnlijk voor een diesel van 92.
Wanneer de verkoper zegt dat de kop nog in orde is, laat hem dan de kop terug plaatsen, dan moet de nokkenas ook op tijd gezet worden. Het resultaat moet dan nog blijken. De kosten van een vervangende motor zullen veel hoger zijn en wie betaalt dat?
Probeer eerst de bal terug te spelen en uit de kosten te blijven.
Heb je het probleem voor het eerst gemerkt bij een koude start en alleen op dat moment? Dan ligt dat waarschijnlijk aan de koudestart vervroeging. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-02-2007 07:24 #1156285 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic niet best
wat jij schrijft is niet best.
mijn diesel,s nemen alle beide ongeveer 1:2000 olie 
een van mijn diesels liep ook op 5 cylinders en dat bleek een klep plaatje te zijn die stuk was, kosten plaatje 3euro totale kosten 700euro.
diesel op de cylinders is wel een simpele check metode maar werkt wel.
het kan wel dat de nokken as verdraait is maar er is eingelijk geen ruimte als de zuiger boven is om een klep open te hebben.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-02-2007 01:09 #1156448 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic dieselkopzorgen

Beste Adrian 
Ik heb de service beurten boekhouding bijna kompleet en dat lijkt aardig te kloppen die 150kkm hij is ook als nieuw, helaas jammer van de rottige vw motor. het is een sedan 940 dus de waarde is ook vrijlaag. Ik denk dat ik de zuigerveren maar voor de zekerheid laat vervangen. want die waren volgens mij de oorzaak van de overdruk in het carter, waar kan die anders vandaan komen. Je schijnt de zuigers er uit te kunnen halen terwijl je motor er in laat zitten, wel de oliepan er af.
Hij reed ook al vrij onzuinig ik kon net 1;12 in de stad 1;10, met een automaat!halen. Wat rijden jullie er mee.

gr norman

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-02-2007 06:34 #1156453 door V700 register
Norman,
Met deze lage kilometerstand en leeftijd sluit ik niet uit dat de olieschraapveren verstopt zitten. Dit verklaart ook het hoge olieverbruik.
Over de scheurtjes zou ik me in eerste instantie geen zorgen maken. Het kan inderdaad zijn dat de nokkenas niet op tijd heeft gestaan. Je hebt speciale passtukjes nodig om de nokkenas af te stellen. Ik heb zelf eens zo'n blok gereviseerd, maar het lijkt mij handiger werken om het blok er even uit te halen, omdat je toch al bijna alles van het blok hebt als de kop er van af is. Misschien een domme vraag, maar hoe is het met het oliefilter? Of zit er ergens een oliekanaal verstopt?
Ik moet nu weg maar denk nog verder na.
Gerard

• bouke maas (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-02-2007 11:36 #1156471 door bouke maas (GAST)
Beantwoord door bouke maas (GAST) in topic verbruik diesel automaat
Hoi Norman

Ik heb zelf een diesel met automaat en ik moet zeggen dat hij toch echt wel minder zuinig is dan de 5 bak diesel die ik eerst had. Ik denk dat dat kot omdat de automaat een zf4hp22 bak is die zijn loch-up alleen maar gebruikt boven de 90 km/h Hierdoor heb je door je vloeistofkoppeling altijd transmissieverlies onder die snelheid. De aw30-40 die in de 960 gebruikt wordt, gebruikt zijn lock-up al in de tweede versnelling waardoor er minder transmissieverlies is.
Over je motor kan ik niet heel veel zeggen, maar als inderdaad de olieschraapveren verstopt zitten of een kanaal, weet ik dat er specieale flush-olie is om je blok te spoelen. Misschien kan je dat eens proberen. Wel heel goed de instructies opvolgen omdat er kans op blokschade is omdat de olie dunner en agresiever is dan wat er normaal gesproken in moet.

gr. Bouke

p.s. Zo een diesel moet met gemak 3 a 4 ton kunnen draaien en het liefst nog meer 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-02-2007 12:11 #1156479 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic denk goed na alvorens te vervangen!
Dag Norman,
 Ik vermoed dat ik hetzelfde heb meegemaakt 2.5 jaar geleden met een 740 TD bj 1991. Die auto had ook 'slechts' 150d km en kwam van een belgische Volvodealer. Kort na aankoop merkte ik dat hij toch wel veel olie slurpte. Roetproblemen waren er ook van in het begin. Nadat ik hem 2 jaar had, geraakte ik niet meer door de roetkeuring. De motor moet slecht onderhouden geweest zijn. Toen ben iknog een tweedehands motor bij Auto Rima in Druten gaan halen, maar die bleek olie te lekken. De hele historie heeft mij in totaal ca. 1600 Euro gekost en uiteindelijk heb ik hem bij Auto Rima ingeruild en een 760 GLE bj 1990 gekocht. Dat was de beste beslissing ooit!!
Mijn idee over deze hele zaak: verkoop de auto voor de onderdelen (als je hem kan stallen) en koop een nieuwe 940/960. Dat zal je veel kopzorgen en geld besparen!!
Groeten,
Koen

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-02-2007 15:11 #1156481 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic beetje werk
Norman,
Wanneer het blok maar 150k heeft gelopen en de auto is nog zo goed als nieuw, zal er nog weinig versleten zijn. Door de auto continu af te trappen kan het blok snel achteruit gaan. Maar dat laat ook zijn sporen na in de auto.
Blijkbaar zie je niet op tegen wat werk. Demontage en montage van het blok lijkt me een hele klus. Echter dit hebben meerderen al gedaan. En je hebt de kop er nu toch al af. De motor is bekend bij revisie bedrijven(vanweg de LT's die inderdaad continu afgetrapt worden) en onderdelen zijn daardoor niet schrikbarend duur. Met advies van een revisie bedrijf moet je eruit kunnen komen. Voor gegevens en toleranties download je d24_handbuch.pdf van het internet.
Mijn blok is bij 340k gereviseerd in 1999, met een nieuwe kop erop. Met deze auto rijd ik nu nog 1 op 15.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-02-2007 23:40 #1156569 door V700 register
bedankt mannen.
het is altijd een listig moment, of het verlies maar nemen in een keer of opknappen endan niet weten waar je eindigd, heel soms kan zoiets mee vallen. Als ik voor het laatste ga dan denk ik dat ik de zuigerveren moet vervangen en voor de zekerheid ok de lagers zonder de krukas te slijpen ( dat risico kan je nog nemen?De garagist had er al schoonmaakspul in gegooid om de olie schrapers schoon te maken. Volgens mij komt dan ook alle aangekoekte troep in de rest van de motor los, ook als je er 5 w 10 in gooit want dat is hartstiikke sentetisch.De onderdruk die ik had kan alleen van de zuigers komen.
Als er lekke kleppen in zitten, en dat kan volgens mij als je een kromme kop hebt gehad, dan moet je eigenlijk altijd slijpen ?
Overigens bij een kromme kop loopt de nokkenas ook niet meer in een lijn. Overigens over die scheurtjes maak ik me nu niet meer zo`n zorgen. na alle geruststellend berichten daar over.
Met een beetje geluk loop hij dan weer als nieuw voor 200 000 km
een VEGE onderblok kost 15.00€ excl btw en dat vind ik wel een beetje veel.
Ik kon nog ergens een LT blok kopen met nwe kop maar dan weet je ook niet wat je in huis haalt en volgens vege is dat blok toch een beetje anders. bv geen steun voor de vacuempomp? en je hebt een  1 mm en een 2 mm kop ???
Al dat wisselen van ouwe troep wordt het vaak van kwaad tot erger, niet waar? kan je er niet een golf tdi blok in zetten? uiteindelijk s de 6 cyl afgeleid van de golf dieselmotor.
groet norman.

• bouke maas (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-02-2007 23:47 #1156571 door bouke maas (GAST)
Beantwoord door bouke maas (GAST) in topic blokken en koppen
Hoi Norman,

Hier verkopen ze ook blokken en koppen en deze zijn volgens mij goedkoper als VEGE die ik erg duur vind:
www.motorenkoeln.de/seiten/motorenteile.html
Verder had ik toevallig vandaag AutoRima in Druten aan de telefoon om te vragen of ze daar een goedkope oude diesel hadden voor een kunstproject. Nee die hadden ze niet, maar nog wel een goed blok voor E 500,--
Zelf ben ik ook wel gecharmeerd van de jongens van de Nijmeegse motorenrevisie. Deze man heeft veel inzicht en weet waarover hij het heeft.

Gr. Bouke 

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC