nokkenas gebroken ???
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-12-2006 22:47 #1057675
door V700 register
nokkenas gebroken ??? is gemaakt door V700 register
Hallo,
Ik heb een volvo 940 d24 van '95 met 365 dkm.
En nu een erg vreemd probleem.
Nadat de distributieriem 2 x is versprongen in 2 weken tijd zijn ze erachter gekomen dat nu de nokkenas gebroken is, vraag me niet hoe dit kan maar dit is wat de conclusie nu is ,( kop moet er nog af ).
Heeft iemand dit wel eens meegemaakt en kan er iemand inschatten wat er beschadigd kan zijn, kleppen , zuigers, etc.
Eventueel een adres voor een nokkenas of een andere kop of blok?
de volvo is nog in goede staat dus eigenlijk zonde om deze naar zijn laatste rustplaats te moeten brengen.
Alvast bedank voor de reacties
Met vriendelijke groet,
Richard
Ik heb een volvo 940 d24 van '95 met 365 dkm.
En nu een erg vreemd probleem.
Nadat de distributieriem 2 x is versprongen in 2 weken tijd zijn ze erachter gekomen dat nu de nokkenas gebroken is, vraag me niet hoe dit kan maar dit is wat de conclusie nu is ,( kop moet er nog af ).
Heeft iemand dit wel eens meegemaakt en kan er iemand inschatten wat er beschadigd kan zijn, kleppen , zuigers, etc.
Eventueel een adres voor een nokkenas of een andere kop of blok?
de volvo is nog in goede staat dus eigenlijk zonde om deze naar zijn laatste rustplaats te moeten brengen.
Alvast bedank voor de reacties
Met vriendelijke groet,
Richard
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-12-2006 22:57 #1152317
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nokkenas breuk
als de riem verspringt en de omhoogkomende zuiger een klep raakt kan het zover komen dat de klep zover omhoog komt dat de nok op de nokkenas niet meer kan passeren. Er moet dan iets kapot! Of de zuiger, of de klep of de nokkenas, of combinaties hiervan. (nauwkeurig checken!)
Zuigers van (turbo)diesel blokken zijn vaak wel vrij robuust. Kleppen kan je testen op kromheid en of ze nog wel lekker in de klepgeleider op en neer gaan zonder te klemmen. Een nokkenas moet wel te vinden zijn maar er bestaat ook een kans dat de nokkenaslagers een opdonder hebben gehad.
Het meest simpele lijkt mij (mits onderblok/zuiger OK) om een ruilkop te monteren, met nieuwe distributieriem (...) en nieuwe riemspanner(s) (want je moet wel de oorzaak van het verspringen van die riem definitief oplossen, anders ben je zo weer aan de beurt...)
Zuigers van (turbo)diesel blokken zijn vaak wel vrij robuust. Kleppen kan je testen op kromheid en of ze nog wel lekker in de klepgeleider op en neer gaan zonder te klemmen. Een nokkenas moet wel te vinden zijn maar er bestaat ook een kans dat de nokkenaslagers een opdonder hebben gehad.
Het meest simpele lijkt mij (mits onderblok/zuiger OK) om een ruilkop te monteren, met nieuwe distributieriem (...) en nieuwe riemspanner(s) (want je moet wel de oorzaak van het verspringen van die riem definitief oplossen, anders ben je zo weer aan de beurt...)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-12-2006 23:13 #1152321
door V700 register
Hallo Jan,
Bedankt voor de snelle reactie, garage vertelde mij ook dat de kans dat de zuiger kapot is 1 op 10 is, gebeurd niet zo snel.
De rest wordt binnenkort bekeken zodra de kop eraf gaat.
Zijn er hier adresjes waar er aan een ruilkop te komen is?
De oorzaak is erg vreemd alles was reeds vernieuwd . dist riem , waterpomp, etc, 3000 km geleden en alles stond nog op spanning nadat deze versprongen was . daarom denken ze dat het waarschijnlijk aan de nokkenas heeft gelegen maar ik weet niet of dat mogelijk is.
dacht dat een nokkenas toch redelijk sterk was en niet zomaar kan breken of scheuren.

Bedankt voor de snelle reactie, garage vertelde mij ook dat de kans dat de zuiger kapot is 1 op 10 is, gebeurd niet zo snel.
De rest wordt binnenkort bekeken zodra de kop eraf gaat.
Zijn er hier adresjes waar er aan een ruilkop te komen is?
De oorzaak is erg vreemd alles was reeds vernieuwd . dist riem , waterpomp, etc, 3000 km geleden en alles stond nog op spanning nadat deze versprongen was . daarom denken ze dat het waarschijnlijk aan de nokkenas heeft gelegen maar ik weet niet of dat mogelijk is.
dacht dat een nokkenas toch redelijk sterk was en niet zomaar kan breken of scheuren.

- Marco
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-12-2006 23:47 #1152325
door Marco
Beantwoord door Marco in topic Tijdens het starten
Heb er zelf wel eens naast gestaan op het moment dat de distributieriem bij een v70 tdi versprong. Dit gebeurde tijdens het starten. De auto was voor diagnose in de garage, ivm een probleem met de startblokkering. Hierdoor sloeg hij net even aan tijdens het starten, waarna direct de blokkering in werking trad en de motor weer af deed slaan.
Tijdens deze zeer korte periode, dat het blok het zojuist gemaakte momentum afbouwde door weer af te slaan, werd er door de bestuurder aan de sleutel gedraaid en sloeg de startmotor met een dermate ferme klap in dat de distributie versprong. Dit terwijl de riem en spanrol in goede staat verkeerden.
Het komt trouwens wel eens voor dat door olielekkage op de keerringen aan de distributiezijde de riem wordt aangetast en verslapt.
Tijdens deze zeer korte periode, dat het blok het zojuist gemaakte momentum afbouwde door weer af te slaan, werd er door de bestuurder aan de sleutel gedraaid en sloeg de startmotor met een dermate ferme klap in dat de distributie versprong. Dit terwijl de riem en spanrol in goede staat verkeerden.
Het komt trouwens wel eens voor dat door olielekkage op de keerringen aan de distributiezijde de riem wordt aangetast en verslapt.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-12-2006 23:59 #1152327
door V700 register
ik heb me wel eens laten vertellen dat dieselnokkenassen bewust zo worden ontworpen dat er een zwak punt in zit waar die breekt in geval een zuiger een klep raakt. Is wat voor te zeggen. als íe niet zou breken zou de puinhoop nog groter worden natuurlijk.
cilinderkoppen moeten wel te vinden zijn bij demontagebedrijven als Rima en Marants maar ook wel bij vele andere sloperijen. (kop van een VW LT28?)
cilinderkoppen moeten wel te vinden zijn bij demontagebedrijven als Rima en Marants maar ook wel bij vele andere sloperijen. (kop van een VW LT28?)
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-12-2006 00:06 #1152328
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Inspuitpomp
Controleer ook nog de inspuitpomp of deze niet is vastgelopen.
Timen
Timen
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-12-2006 19:17 #1152355
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic nieuwe kop
In advertenties zie je het vaker, d24 met gebroken nokkenas. De auto is dan 1000 waard. Het gebeurt dus vaker. Kan ook een te strakke pompriem geweest zijn. Misschien is dat nog te constateren. Dan is is het een foute reparatie geweest.
Bij zo´n reparatie zou ik voor een nieuwe kop gaan. Een revisiebedrijf is het beste in staat te beoordelen welke onderdelen hergebruikt kunnen worden. Klepstoterbussen niet vergeten. In duitsland heb je revisie bedrijven met prijslijsten op hun site. Ik ben even de link kwijt. Kosten van een nieuwe kale kop schat ik in tussen de 200 en 300 euro.
Belangrijkste vraag lijkt me hoe was de onderdruk in het onderblok? Geen rook uit het pijlstokgat? Ooit een jiggletest gedaan?
MAW is het onderblok een koprevisie waard?
Doe bij verschillende revisiebedrijven een prijsopgaaf en zoek er ook een paar in Duitsland.
bijvoorbeeld www.motor-defekt.com/
nieuwe kop met nokkenas en kleppen 600
gedeeltelijke revisie hele motor 1800
algehele revisie 2200
Bij zo´n reparatie zou ik voor een nieuwe kop gaan. Een revisiebedrijf is het beste in staat te beoordelen welke onderdelen hergebruikt kunnen worden. Klepstoterbussen niet vergeten. In duitsland heb je revisie bedrijven met prijslijsten op hun site. Ik ben even de link kwijt. Kosten van een nieuwe kale kop schat ik in tussen de 200 en 300 euro.
Belangrijkste vraag lijkt me hoe was de onderdruk in het onderblok? Geen rook uit het pijlstokgat? Ooit een jiggletest gedaan?
MAW is het onderblok een koprevisie waard?
Doe bij verschillende revisiebedrijven een prijsopgaaf en zoek er ook een paar in Duitsland.
bijvoorbeeld www.motor-defekt.com/
nieuwe kop met nokkenas en kleppen 600
gedeeltelijke revisie hele motor 1800
algehele revisie 2200
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-01-2007 19:21 #1154729
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nieuwe kop
Goede avond,
De kop is eraf en de nokkenas is inderdaad gebroken op 3 plaatsen.
Waarschijnlijk hebben de klepstoters of iets dergelijks bij de middelste cylinders wat zwaarder gedraaid omdat daat schaafplekken op de nokkenas te zien waren.
Ook zitten er wat haarscheurtjes in dus reviseren gaat niet meer lukken.

Nu kan ik aan een gereviseerde complete motor komen maar dit is geen turbo
kan ik zomaar de turbo van de oude kop overzetten incl. spruistuk of gaat dit niet lukken ?
Mvgr,
Richard

De kop is eraf en de nokkenas is inderdaad gebroken op 3 plaatsen.
Waarschijnlijk hebben de klepstoters of iets dergelijks bij de middelste cylinders wat zwaarder gedraaid omdat daat schaafplekken op de nokkenas te zien waren.
Ook zitten er wat haarscheurtjes in dus reviseren gaat niet meer lukken.

Nu kan ik aan een gereviseerde complete motor komen maar dit is geen turbo

Mvgr,
Richard

- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-01-2007 10:04 #1154758
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nokkenas gebroken
Richard,
Het probleem van een gebroken nokkenas bij een D24 is niet nieuw. Van 1984 tot 1988 had ik een 240 D6 met een D24 motor bj 1979. In 1985 is de nokkenas gebroken achter het 2e lager, waardoor de kleppen van 4 cilinders niet meer mee deden. De lagers van de nokkenas waren niet beschadigd en de kleppen waren na testen niet krom. De distributieriem was niet versprongen. Volgens de dealer zat er een gietfout in de nokkenas. Ik heb toen zelf een nieuwe nokkenas erin gezet en alles was weer o.k.. In 1987 (mede als gevolg van een lekke koppakking en gebroken zuigerveer) heb ik de hele motor uit elkaar gehaald en de kop laten vlakken. In de kop zaten haarscheurtjes tussen de kleppen. Dit was volgens de dealer normaal. Motor weer in elkaar gezet. Wel meteen nieuwe zuigerveren, lagers en oliepomp gemonteerd. Zuigerspeling was dusdanig dat nieuwe zuigers niet nodig waren. Motor liep daarna weer prima.
Overigens heb ik voor deze motor nog al het speciaalgereedschap dat Volvo in het werkplaatshandboek voorschreef. Liefhebbers?
Gerard
Het probleem van een gebroken nokkenas bij een D24 is niet nieuw. Van 1984 tot 1988 had ik een 240 D6 met een D24 motor bj 1979. In 1985 is de nokkenas gebroken achter het 2e lager, waardoor de kleppen van 4 cilinders niet meer mee deden. De lagers van de nokkenas waren niet beschadigd en de kleppen waren na testen niet krom. De distributieriem was niet versprongen. Volgens de dealer zat er een gietfout in de nokkenas. Ik heb toen zelf een nieuwe nokkenas erin gezet en alles was weer o.k.. In 1987 (mede als gevolg van een lekke koppakking en gebroken zuigerveer) heb ik de hele motor uit elkaar gehaald en de kop laten vlakken. In de kop zaten haarscheurtjes tussen de kleppen. Dit was volgens de dealer normaal. Motor weer in elkaar gezet. Wel meteen nieuwe zuigerveren, lagers en oliepomp gemonteerd. Zuigerspeling was dusdanig dat nieuwe zuigers niet nodig waren. Motor liep daarna weer prima.
Overigens heb ik voor deze motor nog al het speciaalgereedschap dat Volvo in het werkplaatshandboek voorschreef. Liefhebbers?
Gerard
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-01-2007 22:47 #1154862
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic verschil d24 en d24tdic
Er zijn nogal wat verschillen in de kop en de zuigers. Zou ik niet doen. Wanneer de zuigers geen klap hebben gehad en het onderblok is nog in goede staat dan kun je een nieuwe kop nemen. Echter het blok heeft bijna 400k gelopen dus is ook aan revisie toe. Wil je nog veel km's maken dan moet je een totaal revisie overwegen. Wil je geen geld uitgeven dan een ruilmotor van een tdic met minder km's. Je kunt er een d24 inhangen, de prestaties zijn dan aanzienlijk minder. Vooral optrekken van 0 to 80 duurt dan 20 seconden ipv 10. Check dan wel even het verzet van het diff dat moet dan niet te zwaar zijn. Voor revisie info google je d24_handbuch.pdf.
Moderators: Jerry Stam