Luchtmassameter volvo 740

• Peter Borghs
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
15-07-2020 17:39 #1109944 door Peter Borghs
Luchtmassameter volvo 740 is gemaakt door Peter Borghs
Bij verdenking dat luchtmassameter niet goed meer is, is uitruil om verdenking al dan niet te bevestigen met een andere luchtmassameter met niet gelijk bosch nummer mogelijk. Of dient bij test ook hetzelfde nummer gebruikt te worden?
Huidig: Bosch 0280212007. Woonplaats Regio Den Bosch. Dus als iemand eenzelfde heeft liggen om te testen? Zou top zijn.
Volgens mij heeft deze lmm een stelschroef. Kan iemand hierover uitleg geven? Zou deze bijgesteld moeten worden?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-07-2020 21:35 #1461884 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Dit vind ik erover bij Estate
Dit vind ik erover bij Estate services:
www.estateservices.nl/motor/brandstofsys...e-toepass-lijst.html
Welke motor heeft je 740?
Je kunt inderdaad testen door uit te wisselen. Liefst eerst jouw verdachte exemplaar in een andere auto zetten, want als je LMM electrisch is opgeblazen door rare spanningen kan het de test-LMM ook om zeep helpen.
Verder is dit een hittedraad-LMM: als je de roostertjes eraf haalt en je ziet geen haardun draadje soort-van vioerkant rondlopen, dan is hij wel stuk.

• Peter Borghs
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
15-07-2020 22:30 #1461889 door Peter Borghs
Beantwoord door Peter Borghs in topic Haardun draadje
Haardun draadje heb ik naar gekeken, maar niet gezien. Wel een soort van uitstekende punten, een 5 tal wat enigszins lijkt op een spinnenweb.
Wanneer haardun draadje gebroken is, start de auto toch ook niet of zeer moeizaam. Dit is echter niet het geval.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-07-2020 10:01 #1461900 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Dat draadje hoort over die
Dat draadje hoort over die vijf punten te lopen, dus als je 'm echt niet ziet is hij warschijnlijk weg. En dan is de LMM stuk.
Vaak gebeurt dat bij een backfire. je kunt proberen of hij wil lopen zonder de stekker van de LMM aan te sluiten, maar ik dacht dat de 740 (waarschijnlijk LH2.2) daarvoor een te beperkt noodloopprogramma heeft.

• Peter Borghs
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
16-07-2020 10:20 #1461904 door Peter Borghs
Beantwoord door Peter Borghs in topic Over die 5 punten
Over die 5 punten, ik zal nog eens kijken. Ik dacht dat de draad diagonaal moest lopen. Het is idd een LH2.2.
Willem, op de site van estate services staat toelichting voor lmm met stelschroef : bij de 200 en 700 zit in het luchtfilter regelklep die gestuurd wordt door een thermostaat, als die stuk is wordt warme lucht aangezogen en zal de luchtmassameter niet functioneren. Is die thermostaat te controleren cq te vervangen? Of compleet nieuwe luchtfilter behuizing? En mocht thermostaat stuk zijn, is dan andere luchtfilter en lmm te plaatsen of is deze alleen geschikt voor LH2.2 .

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-07-2020 11:12 #1461907 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Afgaande op de informatie van
Afgaande op de informatie van estateservices (die niet altijd 100% correct is) lijkt deze LMM specifiek voor de LH2.2, want niet bedoeld voor de modellen na 1990.
Ik kan zaterdag kijken of ik hiervan nog een exemplaar heb liggen, maar zit niet bepaald in de buurt van Den Bosch. Ik weet niet zeker of de 2.2 ook zou functioneren met een 2.4 LMM, maar verwacht dat dat niet goed kan. Misschien net goed genoeg om te testen.

Wat de klep in het luchtfilterhuis betreft: die kan je zien als je je luchtfilter eruit haalt: de klep zit in/aan de bodem van het luchtfilterhuis. de thermostaat werkt met een waspatroon en is eigenlijk altijd stuk, de klep kan openstaan naar de normale aanzuiging of naar de luchtslang naar het inlaatspruitstuk. Verwijderen van die aluminium slang helpt als de klep stuk is.
Soms lukt het om het waspatroon te vernieuwen, maar dat is beslist een lastig klusje.

• Peter Borghs
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
16-07-2020 12:02 #1461909 door Peter Borghs
Beantwoord door Peter Borghs in topic De klep
De klep heb ik gezien. Dus de thermostaat is bijna altijd stuk. Hoeft dus geen probleem te zijn, tenzij deze niet stuk was en onlangs stuk is gegaan. De thermostaat behuizing is nr 1367075.
Willem, wat bedoel je met waspatroon? En waar woon je?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-07-2020 14:19 #1461911 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Woonplaats is Lelystad,
Woonplaats is Lelystad, sleutelplek (meestal op zaterdag) is Woerden.
Het waspatroon is het werkende element van de thermostaat: de was daarin moet uitzetten bij hitte en krimpen bij koude, en zo de klep bedienen. Na verloop van jaren verdwijnt de was, of wordt deze stugger, waardoor de klep niet goed bediend wordt. De thermostaat gedraagt zich dan alsof het permanent erg koud is, en kiest dus voor de warme lucht vanaf het inlaatspruitstuk.

• Peter Borghs
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
17-07-2020 07:39 #1461913 door Peter Borghs
Beantwoord door Peter Borghs in topic LMM 2.2 vs 2.4
Is het zeker dat de 2.2 niet functioneert met een 2.4 LMM? Huidig lmm nummer is 0280212007.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-07-2020 12:13 #1461924 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Probeer het. In het ergste
Probeer het. In het ergste geval blaas je hooguit je ECU op, als dat ding een hogere stroom of andere signaalvorm afgeeft dan de huidige LMM...
Oftewel: tenzij iemand anders hier kan bevestigen dat het zal werken: niet mee rommelen. Ik heb geen idee wat er in de praktijk mis gaat, alleen een idee wat er theoretisch allemaal mis kan gaan.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC