Corona-virus en ALV 2020 => Uitgesteld => Vervalt
- Adriaan Versluijs
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-03-2020 14:34 #1459630
door Adriaan Versluijs
Beantwoord door Adriaan Versluijs in topic Sleuteldag in maart
Nu is dat door de overheid genoemde aantal van meer dan 100 personen niet direct een garantie dat evenementen met minder dan 100 personen, bijvoorbeeld vijfentwintig, geen risico op besmetting zouden kunnen opleveren. Sowieso wordt geadviseerd aan oudere mensen (60+), waaronder ik mijzelf ook reken, om voor zover mogelijk sociale contacten met groepen liefst te vermijden. Het lijkt me voor het personeel van Bosscha trouwens ook niet verstandig om tijdens een sleuteldag dat risico te accepteren. En zou je dan vooraf bijvoorbeeld leden uit Brabant moeten weigeren? Wat is wijsheid in deze? In elk geval niet je kop in het zand steken...
Adriaan
Adriaan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Lex Stax
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-03-2020 15:20 #1459635
door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Als je je kop in het zand
Als je je kop in het zand steekt, kan je niet besmet raken
!
Als Brabo zou ik nu niet naar Friesland rijden, om zo gedoe te voorkomen. Op zich zie ik geen reden om de sleuteldag niet te houden. Maar deze keer kom ik toch maar niet om een gehaktballetje mee te pikken. Dan kunnen de sleutelaars rustig doen, wat ze willen doen en wordt het risico geminimaliseerd.
Het bestuur heeft in ieder geval de juiste beslissing genomen om de ALV af te blazen.

Als Brabo zou ik nu niet naar Friesland rijden, om zo gedoe te voorkomen. Op zich zie ik geen reden om de sleuteldag niet te houden. Maar deze keer kom ik toch maar niet om een gehaktballetje mee te pikken. Dan kunnen de sleutelaars rustig doen, wat ze willen doen en wordt het risico geminimaliseerd.
Het bestuur heeft in ieder geval de juiste beslissing genomen om de ALV af te blazen.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-03-2020 20:14 #1459642
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic De wereld
Draait wel door zonder ALV dus idd goede beslissing.
- Henk Huisman
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-03-2020 00:09 #1459661
door Henk Huisman
Beantwoord door Henk Huisman in topic Sleuteldag Bosscha Afgelast
Het bestuur heeft besloten om de Sleuteldag bij Bosscha, welke gepland stond op a.s. zaterdag 21 maart, in verband met de corona-crisis af te gelasten.
De leden die zich hadden op gegeven zijn inmiddels door ondergetekende ingelicht van het niet door gaan van deze dag.
Met vriendelijke groeten, Henk Huisman ( namens het bestuur ).
De leden die zich hadden op gegeven zijn inmiddels door ondergetekende ingelicht van het niet door gaan van deze dag.
Met vriendelijke groeten, Henk Huisman ( namens het bestuur ).
- Chris Kobes
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-03-2020 18:26 #1459749
door Chris Kobes
Beantwoord door Chris Kobes in topic 1 juni
Vermoedelijk behoeft het geen verdere uitleg, maar vooralsnog zijn alle evenementen afgelast tot 1 juni.
Op laste van de overheid zijn alle bijeenkomsten verboden tot deze datum.
Allen het allerbeste toegewenst de komende tijd
Op laste van de overheid zijn alle bijeenkomsten verboden tot deze datum.
Allen het allerbeste toegewenst de komende tijd

- Chris Kobes
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-07-2020 21:54 #1462072
door Chris Kobes
Beantwoord door Chris Kobes in topic ALV 2020-2021
Bij de afgelopen bestuursvergadering is er gesproken over de invulling van de ALV voor dit jaar.
Begin dit jaar hadden we alles gereed om een ALV te organiseren waarin we 2019 gingen evalueren en afsluiten en 2020 gingen starten als verenigingsjaar, maar helaas hebben we deze moeten annuleren i.v.m. de corona-crisis.
Door de huidige omstandigheden, en daarmee toch de blijvende onzekerheid over de corona-crisis, en de korte resterende periode van het huidige jaar op het moment dat we een eventuele ALV zouden kunnen plannen (oktober 2020) hebben we besloten dit jaar geen ALV meer te organiseren.
De vervallen ALV van 2020 zal hiermee worden gecombineerd met de ALV in 2021.
Wij gaan er als bestuur vanuit dat eenieder hier begrip voor heeft en dat we dit besluit nemen voor de gezondheid van ons allemaal.
Mochten hier verdere vragen over ontstaan, dan horen wij dat natuurlijk graag.
Dit bericht zal ook gedeeld worden middels een nieuwsbrief, uiteraard na de welverdiende vakantie van onze secretaris
Gegroet,
Chris
Begin dit jaar hadden we alles gereed om een ALV te organiseren waarin we 2019 gingen evalueren en afsluiten en 2020 gingen starten als verenigingsjaar, maar helaas hebben we deze moeten annuleren i.v.m. de corona-crisis.
Door de huidige omstandigheden, en daarmee toch de blijvende onzekerheid over de corona-crisis, en de korte resterende periode van het huidige jaar op het moment dat we een eventuele ALV zouden kunnen plannen (oktober 2020) hebben we besloten dit jaar geen ALV meer te organiseren.
De vervallen ALV van 2020 zal hiermee worden gecombineerd met de ALV in 2021.
Wij gaan er als bestuur vanuit dat eenieder hier begrip voor heeft en dat we dit besluit nemen voor de gezondheid van ons allemaal.
Mochten hier verdere vragen over ontstaan, dan horen wij dat natuurlijk graag.
Dit bericht zal ook gedeeld worden middels een nieuwsbrief, uiteraard na de welverdiende vakantie van onze secretaris

Gegroet,
Chris
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-07-2020 11:29 #1462083
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Is er ook gekeken of dat
Is er ook gekeken of dat eigenlijk mag, vanuit verenigingsrecht en statuten gezien?
De andere verenigingen waarvan ik lid ben, hebben allemaal in een of andere vorm wel verantwoording over 2019 afgelegd (allemaal zonder fysieke bijeenkomst): als dat bij de 700 vereniging ook het geval is heb ik ergens iets gemist.
De andere verenigingen waarvan ik lid ben, hebben allemaal in een of andere vorm wel verantwoording over 2019 afgelegd (allemaal zonder fysieke bijeenkomst): als dat bij de 700 vereniging ook het geval is heb ik ergens iets gemist.
- Lex Stax
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-07-2020 12:21 #1462084
door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Het lijkt me helder dat de
Het lijkt me helder dat de huidige situatie door corona zeer uitzonderlijk is. Het niet houden van een fysieke vergadering is m.i. daarom een goed en zeer verstandig besluit geweest. Daar kan geen discussie over zijn. Het bestuur heeft hieromtrent goed gehandeld.
Willem vraagt, overigens begrijpelijk, of het niet houden van een ALV eigenlijk wel correct is, In de statuten van de V700 staat in artikel 14 dat jaarlijks ten minste een ALV wordt gehouden en wel binnen zes maanden na afloop van het boekjaar. Dat gaat dus niet meer lukken. Enige vorm van verantwoording, daar kan ik me wel wat bij voorstellen. Dat kan wel lukken.
Aangezien de statuten niet voorschrijven hóe een ALV wordt gehouden, kan dat ook een digitale bijeenkomst zijn. Dus met MS Teams of met Zoom. Dat vraagt van de deelnemers wel veel discipline bij het deelnemen. En het vraagt ook veel meer van de voorzitter om zo'n sessie te leiden.
Mijn idee zou zijn om in een digitale ALV de uitgaven en inkomsten toe te lichten. Tevens toe te lichten wat dat betekent voor de contributie voor het volgende jaar. Aangezien de ALV dan waarschijnlijk niet voldoet aan de wettelijke vereisten (denk aan dat halve jaar wat voorbij is), kan dat nimmer een aanpassing van de contributie betekenen of zwaardere besluiten inhouden, schat ik zo in. Een soort demissionaire situatie.
Dus het is dan veel meer informerend dan beslissend. Wel moet de ALV dan akkoord gaan met het feit dat de ALV anders was dan normaal. 2019 moet immers wel worden afgesloten zoals we dat normaal ook doen. Boekenonderzoek bij de penningmeester zal dan vooraf ook plaats moeten vinden.
Wat zeker niet lukt is het kiezen van de mooiste baksteen. Dat is jammer, maar niet digitaal te organiseren. En extreem overkomelijk.
Willem vraagt, overigens begrijpelijk, of het niet houden van een ALV eigenlijk wel correct is, In de statuten van de V700 staat in artikel 14 dat jaarlijks ten minste een ALV wordt gehouden en wel binnen zes maanden na afloop van het boekjaar. Dat gaat dus niet meer lukken. Enige vorm van verantwoording, daar kan ik me wel wat bij voorstellen. Dat kan wel lukken.
Aangezien de statuten niet voorschrijven hóe een ALV wordt gehouden, kan dat ook een digitale bijeenkomst zijn. Dus met MS Teams of met Zoom. Dat vraagt van de deelnemers wel veel discipline bij het deelnemen. En het vraagt ook veel meer van de voorzitter om zo'n sessie te leiden.
Mijn idee zou zijn om in een digitale ALV de uitgaven en inkomsten toe te lichten. Tevens toe te lichten wat dat betekent voor de contributie voor het volgende jaar. Aangezien de ALV dan waarschijnlijk niet voldoet aan de wettelijke vereisten (denk aan dat halve jaar wat voorbij is), kan dat nimmer een aanpassing van de contributie betekenen of zwaardere besluiten inhouden, schat ik zo in. Een soort demissionaire situatie.
Dus het is dan veel meer informerend dan beslissend. Wel moet de ALV dan akkoord gaan met het feit dat de ALV anders was dan normaal. 2019 moet immers wel worden afgesloten zoals we dat normaal ook doen. Boekenonderzoek bij de penningmeester zal dan vooraf ook plaats moeten vinden.
Wat zeker niet lukt is het kiezen van de mooiste baksteen. Dat is jammer, maar niet digitaal te organiseren. En extreem overkomelijk.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-07-2020 14:14 #1462087
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic redelijkheid en billikheid
Veel verenigings bestuurders beroepen zich op Burgerlijk Wetboek boek 2, artikel 8, lid 2:
“Een krachtens wet, gewoonte, statuten, reglementen of besluit geldende regel is niet van toepassing voor zover dit in de gegeven omstandigheden naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar zou zijn.”
“Een krachtens wet, gewoonte, statuten, reglementen of besluit geldende regel is niet van toepassing voor zover dit in de gegeven omstandigheden naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar zou zijn.”
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-07-2020 21:00 #1462098
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Wat Lex zegt is ook ongeveer
Wat Lex zegt is ook ongeveer hoe ik het zie, en hoe het bij die andere verenigingen is gegaan. Ofwel een digitale ALV, ofwel een verantwoordingsverslag in het clubblad. In het laatste geval zat ik toevallig in de kascommissie, en hebben we de controle op afstand gedaan, op basis van toegezonden stukken.
Aangezien die vormen wel binnen het eerste halfjaar waren, is er daar niets gezegd over invulling van 2020. Dat hoeft ook niet perse: de verplichting uit de wet is dat er verantwoording over het afgelopen verenigingsjaar wordt afgelegd.
Niemand zal het formeel aankaarten lijkt me, maar ik denk dat als puntje bij paaltje komt een beroep op artikel 8 lid 2 toch geen stand houdt, omdat er redelijke en billijke alternatieve vormen te bedenken zijn.
Aangezien die vormen wel binnen het eerste halfjaar waren, is er daar niets gezegd over invulling van 2020. Dat hoeft ook niet perse: de verplichting uit de wet is dat er verantwoording over het afgelopen verenigingsjaar wordt afgelegd.
Niemand zal het formeel aankaarten lijkt me, maar ik denk dat als puntje bij paaltje komt een beroep op artikel 8 lid 2 toch geen stand houdt, omdat er redelijke en billijke alternatieve vormen te bedenken zijn.
Moderators: Jerry Stam