Uw oude aircosysteem vullen tijdens de sleuteldagen bij Ad Janse en bij Nordicar

  • Henk Huisman (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-06-2016 13:18 #1105479 door Henk Huisman (GAST)
Brug planning 25 juni Ad Janse

Tijdens de sleuteldagen bij Ad Janse 25 juni en 9 juli bij Nordicar is er de mogelijkheid om uw oude aircosysteem R12 na te laten zien en opnieuw af te laten vullen.

Wie een klassieke auto bezit en zich gelukkig mag prijzen met de luxe van een aircosysteem, zal op een gegeven moment tegen problemen aanlopen: de airco werkt niet meer of onvoldoende en moet gevuld worden. Maar hoe, wat en waar…? Want het oude systeem is gebaseerd op het inmiddels niet meer verkrijgbare R12 koudemiddel en is daarmee schijnbaar kansloos. Maar schijn bedriegt. Gelukkig!
Op deze dag is het mogelijk om uw oude aircosysteem te controleren en op nieuw af te vullen met R12 koudemiddel. Dit is een vervangend gas waarvoor geen \'retrofit\' van het systeem nodig is.
Tevens zal er uitleg worden geven hou een R12 enR134a aircosysteem werkt, en storingen en vragen van u zullen worden besproken.
Dit zal worden verzorgt door Richard Bolt Auto-aircosystemen.

Mochten er leden zijn met nog een R12 aircosysteem en dat na laten kijken, dit graag even te melden bij ondergetekende.

Dit is voor de 240 en 260 serie en de eerste 760 en 740 serie, s de mogelijkheid het spul eens na te laten zien.

Brug planning
M. Mus 9:00
T. Steen 9:00
G. Mol 9:00
G. van de Bunt 9:00
A. Andriessen 9:00
H. Kooij 10:30
T. Fluitman 10:30
J. van Duyn 11:00
H. Westmaas 12:00
T. Havinga 13:00
W. Woestenberg
J. Wink
P. G. Westmaas
H. van Dorrestein
A.J. Versluis
J. Postma
W. Coenen
W. Pothoven

R.C. Henk Huisman

Groeten Henk Huisman

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-06-2016 19:33 #1428661 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Ik neem aan dat wordt bedoeld
Ik neem aan dat wordt bedoeld: een alternatief voor R12. R12 is inmiddels tot illegaal spul verklaard en mag niet meer worden verhandeld.
Het alternatieve gas (er zijn diverse soorten) heb ik ook in mijn 780 zitten en dat werkt uitstekend!

Een heel goed initiatief.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-06-2016 21:29 #1428663 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Komt
dan weer mooi uit,mijn airco heeft het nog nooit gedaan en wat voor systeem erin zit weet ik ook niet maar dat weten onze club techneuten wel heb ik zo,n vermoeden,ben op beide sleuteldagen aanwezig dus dat komt wel goed.

Groeten Ted.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-06-2016 21:33 #1428666 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Jij hebt een 940
Jij hebt een 940 Ted, dat is al een nieuwer systeem. Moet bij Ad Janse zowiezo al wel mogelijk zijn.

R12 zat alleen in de eerste 700's tot +- '85(?)

Groeten,
Gerben

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-06-2016 22:31 #1428667 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic R12 zit ook in de oudere 940
R12 zit ook in de oudere 940's. In ieder geval t/m 1992 (o.a. de SE). Volgens mij heeft Ted een nieuwere en anders is vullen met een alternatief gas geen enkel probleem met de sleuteldag.
Mijn 780 is uit 1988 en die heeft (had) dus ook R12.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-06-2016 23:51 #1428670 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic "ombouw"
Hallo Volvisti

In mijn 945, modeljaar 1991 zit een Deltamill. Af importeur. En dat zat ook R12 in. De "airco-specialist" hier zo ongeveer in de achtertuin heeft 'm "omgebouwd" naar R134a. Op de rekening staat behalve de R134a een "retronippel" ter waarde van € 6,45 en een "toevoeging" ter waarde van € 22,95 (beide ex. BTW). Of dat genoeg is... ik heb er m'n twijfels bij.

groetjes

Mathy (die om allerhande redenen niet meer naar deze "specialist" toe gaat)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-06-2016 07:43 #1428674 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Ombouwen van R12 naar R134
Ombouwen van R12 naar R134 kan op een paar manieren:
- De uitgebreide manier: nieuwe pomp, nieuwe droger en een aantal afdichtringen vervangen. Een nieuwe droger betekent automatisch een aansluiting voor R134
- Kort door de bocht: verloopnippel op de droger (zoals Mathy schrijft) en gewoon vullen met R134. Wat die toevoeging dan is, is me onduidelijk. Mijn 240 was op de kort door de bocht manier omgebouwd en dat werkte prima.

In het laatste geval (kort door de bocht) zal R134 wat sneller kunnen verdwijnen uit het systeem dan de R12. De R134 moleculen zijn kleiner dan van R12. Het vervangen van de afdichtringen heeft tot doel dit 'ontsnappen' tegen te gaan. Als je dat niet erg vindt, dan zou ik het niet ingewikkelder maken dan nodig is.
Als bijvoorbeeld de pomp is overleden zou ik de uitgebreide manier doen. Dat maakt qua kosten dan niet veel meer uit.

Goede aircospecialisten (volgens mij althans): Queens in Malden en Aircotechniek in Groningen.

R12 is verboden omdat dit gas de ozonlaag aantast. R134 doet dit niet. Vervangende gassen voor R12 doen dit ook niet. Een vulling met een vervangend gas kost ongeveer net zoveel als R134. Maar de dealer kan je airco hier niet mee vullen. Dan moet je naar de specialist.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-06-2016 20:43 #1428727 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Aircotechniek
Lex,

Aircotechniek in Groningen is dat die naast de Macro?

Groet
Peter

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-06-2016 23:45 #1428730 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Ombouw
Hallo Lex, Volvisti

astax schreef : Als je dat niet erg vindt, dan zou ik het niet ingewikkelder maken dan nodig is.
Als bijvoorbeeld de pomp is overleden zou ik de uitgebreide manier doen. {/quote]

Dus als één (duurder/groter/ingewikkelder) onderdeel van de airco kapot gaat, adviseer jij om alles tegelijkertijd te vervangen? Of bedoel je stap voor stap?

En zou je zo een Deltamil in stappen (gedeeltelijk) kunnen ombouwen naar "origineel Volvo"?

groetjes

Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-06-2016 09:41 #1428849 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Nee, tussen Deltamille en
Nee, tussen Deltamille en origineel Volvo zitten grote verschillen. Onder andere het kachelhuis is totaal anders en moet vervangen worden, maar ook de pop zit anders, de leidingen lopen anders, etc.
Als je naar volledig Volvo wilt, Mathy, dan kan je het beste een compleet systeem kopen uit een sloper, en alles tegelijk ombouwen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD