hoogste Koelvloeistof temperatuur?

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-01-2015 16:22 #1103085 door Adrian Maarleveld
hoogste Koelvloeistof temperatuur? is gemaakt door Adrian Maarleveld
Wat is je inschatting van de hoogste koelvloeistof temperatuur in de kop onder normale bedrijfsomstandigheden in de winter?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-01-2015 18:50 #1415055 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Als het goed is regelt de
Als het goed is regelt de thermostaat de temperatuur in het motorblok, de temperatuur zal dus afhankelijk zijn van de "waarde" die op de thermostaat staat. ( bv 85 graden)
Als de pomp in orde is, is er voldoende circulatie, mag je er vanuit gaan dat de temperatuur in het hele blok gelijk is. (pak bij twijfel je warmtebeeld camera erbij...)

Koelvloeistof op water basis begint bij ca 70 graden al lucht-belletjes te vormen langs het te koelen oppervlak. Verkopers van watervrije koelvloeistof claimen een betere warmte afvoer zonder die "lucht-belletjes", die bij watervrije koelvloeistof pas ver boven de 100 graden optreden.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-01-2015 08:53 #1415076 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic welke thermostaat maakt niet uit
Huh?
Of er nu een 87 of een 92 graden thermostaat in zit, het maakt niet uit.

De thermostaat bewaakt nl de minimum bedrijfstemperatuur na het opwarmen van de motor en niet de maximum temperatuur.
De thermostaat begint te openen bij de gespecificeerde temperatuur en staat pas helemaal open ongeveer 5 graden hoger.
Bij 97 graden staan beide thermostaten helemaal open en is er geen verschil meer.
De koelvloeistof begint te circuleren door de radiateur en warmt geleidelijk op totdat de maximale koelcapaciteit gebruikt is.
Met rijwind gaat dit niet zo hard, rijd je echter door stadsverkeer, trek je regelmatig op van stoplicht naar stoplicht dan loopt de temperatuur in de onderbuis van de radiateur na een kwartiertje op naar 80 graden. Tot dat moment heeft de thermostaat de termperatuur in de kop ongeveer iets boven de thermostaat waarde gehouden.
Daarna begint de temperatuur in de kop toe te nemen. Het volgende interval begint wanneer de efan aanslaat. Dat is bij 102 graden in de kop op lowspeed. De temperatuur in de kop kan echter nog stijgen. De efan slaat pas bij 115 graden aan op highspeed. Hoor je dat en heb je je airco niet aan staan, dan wordt het tijd om op te letten. (In de zomer schakelt de airco de efan regelmatig aan op highspeed, dan ook dus opletten als de fan op highspeed blijft draaien na het uitzetten van de airco.)
volvo700vereniging.nl/node/52431

Een extra sensor om de efan wat vroeger aan te laten slaan lijkt me een aanbeveling bij wat oudere auto's. Het kan ook geen kwaad om de drukopbouw te controleren en de kooktemperatuur van de kvs.

Blijft de vraag wat is de maximum geregistreerde temperatuur in de kop in de winter. Boven de 102 heb ik al geconstateerd.

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-01-2015 18:57 #1415097 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Daarom heb ik de temp sensor
Daarom heb ik de temp sensor in de "aanvoer" slang gemaakt, de waardes van inschakelen van de eerste & tweede "fan" snelheid wat dichter op elkaar. (waardes heb zo effe snel niet paraat)
Bij mij wordt de tweede snelheid in de praktijk zelden of nooit gebruikt.
Mijn thermostaat regelt de motor temperatuur/flow, ipv wijd open te gaan staan.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-01-2015 14:15 #1415364 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic rare stukjes in het koelvoeistofvaatje
Vandaag een 92 thermostaat vervangen voor een 88 graden variant.
Met de 92 graden thermostaat zit de de kvs temperatuur op de snelweg achterin de 90 graden. Sta je vervolgens in de file dan loopt de temperatuur op tot 104. Ook 111 gezien.
En dat terwijl de radiateur nog voldoende reserve heeft. Onderbuis temperatuur nog onder de 60.
De koelcapaciteit van de radiateur wordt nu te laat gebruikt. Daarom terug naar een iets koudere thermostaat.

Bij verwisseling tap ik slechts een paar liter af via de slangen van het vaatje.
Er zit dan iedere keer een paar stukjes materiaal in de vloeistof.
Vorig jaar voor het eerst geconstateerd bij het plaatsen van een niveausensor in het vaatje.
Het ziet er uit als stukjes plastic van een brilmontuur. Ik kan het niet thuis brengen en vraag me af waar het vandaan kan komen.

• Hein Wolda
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-01-2015 15:04 #1415370 door Hein Wolda
Beantwoord door Hein Wolda in topic Afbrokkelend expansievaatje en/of radiator?
Adrian,
Lijkt mij een symptoom van een afbrokkelende kunstofaansluiting van het expansievat of radiator.

Vooral bij de aansluiting van het expansievaatje (aansluiting onderaan) zie je dit vaker. Het kunstof wordt hard en verbrokkeld. Ik zou dat zeker even nakijken. Het staat zo slordig als je op de snelweg opeens zo'n stoomwolk onder de motorkap vandaan ziet komen.

Als je de slangen van het vat of de radiator loshaalt, moet je niet verbaasd zijn als je de aansluiting er zomaar afdraait als die componenten oud zijn. Dan weet je wel zeker dat je een nieuwe nodig hebt en dat het ook tijdens je vakantie had kunnen gebeuren :-)

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-01-2015 16:30 #1415375 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Zou goed kunnen
Aan de kleur te zien zou het dan van een oud vaatje moeten zijn.
vaatje vorig jaar vernieuwd voor versie met sensor
Radiator een paar jaar geleden

Kan geen kwaad. Iets dergelijks uit het motor gedeelte kan ik me niet voorstellen.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-01-2015 09:59 #1415392 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic vaatje
De boosdoener gevonden, lag nog op zolder. Dat ruimt ook weer op.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC