Volvo 960 type I of II?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-03-2013 19:14 #1096760
door V700 register
Volvo 960 type I of II? is gemaakt door V700 register
Beste mede-Volvisti,
Het bloed kruipt waar het niet gaan kan........... Na mijn onfortuinlijke belevenissen met mijn Volvo 940 Estate, zie het draadje hier, had ik ook gereageerd op een witte Volvo 960 omdat ik een goedkoop, tijdelijk vervoers middel zocht.
De eigenaar reageerde pas veel later, omdat hij met vakantie bleek te zijn. Toen was mijn vervoersprobleem allang opgelost. (zie bovenstaand draadje).
Desalniettemin vroeg hij niet al teveel voor de auto, waardoor mijn interesse toch gewekt was. Alhoewel ik wel twijfelde (wat moet ik met een 960?) vond ik het model en de kleur dermate mooi, dat ik op zijn aanbod ben ingegaan. Verder lijken de velgen ook nog uitstekend en hadden de banden een profiel van 5 mm. De vraagprijs is dit bijna alleen al waard.
De auto is uit '95 (met 309.000km op de teller) en zou dus type II zijn, alleen staat op het kenteken type I. (auto is ingevoerd uit waarschijnlijk Duitsland in '98).
Bij controle van de VIN-code bleek het bouwjaar wel te kloppen: YV1965931T1031935.
Er zijn wel een paar mankementen:
- De cardan maakt geluid, zodra de auto gaat rijden. Bij de garage zeiden ze dat dit geen kwaad kon, volgens de eigenaar.
- In stilstand hangt de auto behoorlijk door aan de achterkant (zie foto's). Volgens de eigenaar is dit na een eindeje reden wel weer over. Dit betekent volgens mij een slappe bladveer (als die eronder zit) of slappe veren, of kapotte nivomaten.
- distibutie zit er al 100.000 km op en moet dus nodig vervangen (alhoewel de laatste types volgens mij 120.00 km mee horen te gaan)
- Af en toe is ie moeizaam in z'n achteruit te zetten.
Volgens de eigenaar is ie verder motorisch goed.
Alleen het is een benzineversie. Dat is voor mij om permanent in te rijden geen optie. Omdat ik het zonde vind om hem als sloper te gaan gebruiken voor m'n eigen 940 (waar toch niet alle onderdelen van passen), wil hem schorsen en in de vakantiemaanden 3 maanden weer op de weg zetten (dan rijd ik minder grote afstanden) en kan het wel uit. Ik wil ook gewoon een keer een poosje in een 960 hebben gereden!(2.5 6 cilinder)
Wat mij verder nog opvalt is dat het interieur gewoon van stof is, zonder notenhouten accenten. Volgens mij zie je dat niet zo vaak; de meeste uitvoeringen hier in Nederland zijn luxer.
Nou moet ik wel een eindje reizen om 'm op te halen. Zelf woon ik in de buurt van Groningen en hij staat in Noord Brabant. Gelukkig moet ik volgende week voor mijn werk naar Arnhem en haal hem dan op. (ben ik in ieder geval een stuk dichterbij).
Nu ben ik toch benieuwd waarom op het kentekenbewijs type I staat, (ik heb het ook gecheckt via het nummerbord bij de RDW), maar volgens de informatie hier op de site het een type II zou moeten zijn (VIN code bouwjaar'95 )
Wie van jullie heeft een verklaring voor type aanduiding I op het kenteken? Volgens mij is type I wat goedkoper in onderhoud/minder storingsgevoelig dan type II. Verder heeft type I volgens mij ook wat meer corresponderende onderdelen voor mijn eigen 940, mocht ik toch besluiten hem te gaan slopen.
Hieronder nog een paar foto's:
Het bloed kruipt waar het niet gaan kan........... Na mijn onfortuinlijke belevenissen met mijn Volvo 940 Estate, zie het draadje hier, had ik ook gereageerd op een witte Volvo 960 omdat ik een goedkoop, tijdelijk vervoers middel zocht.
De eigenaar reageerde pas veel later, omdat hij met vakantie bleek te zijn. Toen was mijn vervoersprobleem allang opgelost. (zie bovenstaand draadje).
Desalniettemin vroeg hij niet al teveel voor de auto, waardoor mijn interesse toch gewekt was. Alhoewel ik wel twijfelde (wat moet ik met een 960?) vond ik het model en de kleur dermate mooi, dat ik op zijn aanbod ben ingegaan. Verder lijken de velgen ook nog uitstekend en hadden de banden een profiel van 5 mm. De vraagprijs is dit bijna alleen al waard.
De auto is uit '95 (met 309.000km op de teller) en zou dus type II zijn, alleen staat op het kenteken type I. (auto is ingevoerd uit waarschijnlijk Duitsland in '98).
Bij controle van de VIN-code bleek het bouwjaar wel te kloppen: YV1965931T1031935.
Er zijn wel een paar mankementen:
- De cardan maakt geluid, zodra de auto gaat rijden. Bij de garage zeiden ze dat dit geen kwaad kon, volgens de eigenaar.
- In stilstand hangt de auto behoorlijk door aan de achterkant (zie foto's). Volgens de eigenaar is dit na een eindeje reden wel weer over. Dit betekent volgens mij een slappe bladveer (als die eronder zit) of slappe veren, of kapotte nivomaten.
- distibutie zit er al 100.000 km op en moet dus nodig vervangen (alhoewel de laatste types volgens mij 120.00 km mee horen te gaan)
- Af en toe is ie moeizaam in z'n achteruit te zetten.
Volgens de eigenaar is ie verder motorisch goed.
Alleen het is een benzineversie. Dat is voor mij om permanent in te rijden geen optie. Omdat ik het zonde vind om hem als sloper te gaan gebruiken voor m'n eigen 940 (waar toch niet alle onderdelen van passen), wil hem schorsen en in de vakantiemaanden 3 maanden weer op de weg zetten (dan rijd ik minder grote afstanden) en kan het wel uit. Ik wil ook gewoon een keer een poosje in een 960 hebben gereden!(2.5 6 cilinder)
Wat mij verder nog opvalt is dat het interieur gewoon van stof is, zonder notenhouten accenten. Volgens mij zie je dat niet zo vaak; de meeste uitvoeringen hier in Nederland zijn luxer.
Nou moet ik wel een eindje reizen om 'm op te halen. Zelf woon ik in de buurt van Groningen en hij staat in Noord Brabant. Gelukkig moet ik volgende week voor mijn werk naar Arnhem en haal hem dan op. (ben ik in ieder geval een stuk dichterbij).
Nu ben ik toch benieuwd waarom op het kentekenbewijs type I staat, (ik heb het ook gecheckt via het nummerbord bij de RDW), maar volgens de informatie hier op de site het een type II zou moeten zijn (VIN code bouwjaar'95 )
Wie van jullie heeft een verklaring voor type aanduiding I op het kenteken? Volgens mij is type I wat goedkoper in onderhoud/minder storingsgevoelig dan type II. Verder heeft type I volgens mij ook wat meer corresponderende onderdelen voor mijn eigen 940, mocht ik toch besluiten hem te gaan slopen.
Hieronder nog een paar foto's:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-03-2013 19:29 #1382355
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ha
Ha, I of II staat niet op 't kenteken vermeld. Je verwart de hoofdletter i met de romeinse 1. De hoofdletter i staat hier voor injectie.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-03-2013 20:08 #1382356
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic En het is een 960
En het is een 960 II.....
Ook gewoon veel geleverd met stoffen interieur en saai dashboard hoor, wil je een luxere is ie vaak ook duurder.
Dat doorhangen achter komt ws doordat de nivomaten kapoet zijn.
Ook gewoon veel geleverd met stoffen interieur en saai dashboard hoor, wil je een luxere is ie vaak ook duurder.
Dat doorhangen achter komt ws doordat de nivomaten kapoet zijn.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-03-2013 20:46 #1382357
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic hangen
Nviomats die stuk zouden zijn, is te kort door de bocht. Als de auto rechtstaat na een ritje zijn deze mogelijk nog goed voor wat betreft het nivo-gedeelte. Als hij verder niet schommelt tijdens het rijden, is de schokbreker-functie oké. Het doorhangen nadat hij een tijdje stilstaat komt vrij aannemelijk door een lamme bladveer. De multilink achteras heeft geen schroefveren maar een kunstof bladveer. Daarvan is bekend dat ze na 15 jaar vaak te slap zijn om de Nivomats te ondersteunen want de Nivomats zijn niet gemaakt om de auto in stilstand omhoog te houden maar rijdend (ook bij nieuwe Nivomats en een slechte bladveer gaat hij zakken na een nacht). Voor wat betreft de kosten is dit helaas niet veel beter nieuws. Bladveer vervangen kost (indien bij de juiste adressen) al gauw evenveel (mogelijk ietsje minder) als Nivomats vervangen. Een slechte bladveer zorgt voor extra slijtage van de Nivomats. Het zou me verbazen als hij op schroefveren staat maar in dat geval zitten er meen ik geen Nivomats onder (standaard).
Verder is dit overduidelijk een type 2. Al was het maar omdat het een 2.5 is, die is alleen in de serie 2 geleverd (of ik kan de foto niet goed zien maar ik dacht 2.5 te zien)
Verder is dit overduidelijk een type 2. Al was het maar omdat het een 2.5 is, die is alleen in de serie 2 geleverd (of ik kan de foto niet goed zien maar ik dacht 2.5 te zien)
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-03-2013 20:58 #1382369
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Tja
Tja, je hebt dus eigenlijk geen auto nodig want je 940 doet het weer. En als dagelijkse vervanging voor de 940 is de 960 niet geschikt want geen LPG. En het is geen luxe uitvoering. En de bladveer laten vervangen is een dure klus en voor weinigen weggelegd om zelf te doen. En misschien nog iets met de versnellingsbak. En er staan wel meer 960's te koop waarvan de vraagprijs lager is als de prijs van de losse onderdelen.
In je vorige post over de 940 had je het over je vrouw die nog van niets wist. Dat is nu weer zo neem ik aan?
Piet
In je vorige post over de 940 had je het over je vrouw die nog van niets wist. Dat is nu weer zo neem ik aan?
Piet
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-03-2013 18:40 #1382420
door V700 register
Johan
Beantwoord door V700 register in topic Dat heb je dan
toch verkeerd geïntepreteerd! Ik begon de post op het moment dat ik net de pech had gehad met mijn auto. Mijn vrouw had ik toen nog niet gesproken; die was aan het werk. Dus wist zij op dat moment niets van de autopech. Dat bedoelde ik er mee te zeggen.Piet22 schreef : In je vorige post over de 940 had je het over je vrouw die nog van niets wist. Dat is nu weer zo neem ik aan?
Piet
Johan
Moderators: Jerry Stam